14.9.2018

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.”

Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta, miten hän on päätynyt koulutushommaan, joka ei liity laisinkaan häneen työtehtäviinsä. Tarina oli mielenkiintoinen, yrityksen somestartissa oli nimittäin tehty lähes kaikki ne virheet, joista omissa koulutuksissani varoittelen:

  • Päätetään, että aloitetaan massiivinen sometus kaikissa kanavissa.
  • Ei kuitenkaan päätetä sitä mistä viestitään, kenelle ja miksi. Tavoitteet ja strategia – kuka niitä tarvitsee!
  • Somettaminen tehdään oman työn ohella, joten siihen ei resurssoida aikaa eikä rahaa.
  • Koska kukaan ei tiedä mitä tulee tehdä, niin kaikille postauksille ja kuville pyydetään erillinen lupa viestintäjohtajalta ja tarpeen mukaan toimitusjohtajalta.
  • Johto itse ei osaa käyttää somekanavia, joten työntekijät viestivät siellä missä osaavat.

Mitä luulette, mikä on somettamisen saldo vuoden päästä? ”Täyttä huttua, ei tällä saa mitään aikaiseksi!”.

Miten sitten räjäytetään pankki somen avulla?

Miten saadaan lisää näkyvyyttä, kontakteja, tarjouspyyntöjä ja myyntiä? Ja ilman, että tuhlataan omaa, työkavereiden ja esimiehien aikaa?

  1. Miksi halutaan näkyä somessa? Asetetaan selkeä tavoite, mitä halutaan somettamisella saada aikaiseksi.
  2. Kenelle viestitään, ketkä ovat kohderyhmääsi.
  3. Kanavavalinnat tehdään sen mukaan, mistä tulevat asiakkaat löytyvät. Jos kaikki kanavat eivät ole tuttuja, niihin kannattaa hakea asiantuntijavalmennusta.
  4. Miten viestitään? Someviestintä pohjautuu yrityksen ydinviestiin ja markkinointisuunnitelmaan. Tämä tulee olla kaikille somettajille kristallinkirkkaana, jotta viestintä on yhtenäistä.
  5. Mitä viestitään? Tässä on hyvä ottaa avuksi sisältökalenteri. Mistä aiheesta/teemasta viestitään esimerkiksi kuukausitasolla.
  6. Sisältökalenteriin merkataan myös aiheiden lisäksi se, kuka tekee ja milloin. Näin ollaan koko ajan kartalla isosta kuvasta ja jokainen tietää oman vastuunsa.
  7. Jotta työntekijät innostuvat jakamaan yrityksen viestiä, siihen budjetoidaan työaikaa ja parhaimmillaan jopa rahallisia kannustimia.
  8. Mittaroidaan aktiivisesti somen vaikutuksia, satsataan sinne missä resonoi parhaiten.

Some on oikein käytettynä vaikuttava media, jolla on mahdollista saada aikaiseksi vakuuttavaa myynnillistä kasvua. Ylläolevalla reseptillä onnistut, joten mikset aloita jo tänään?

Terkuin,
Tiina Räisänen

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys