Blogi|Yleinen

Evästeilmoitus – se pieni, ärsyttävä pop-up

Panu ja Tuomas

GDPR:ää alettiin soveltaa toukokuussa 2018. Siitä asti on ollut vähintäänkin hieman epäselvää, pitääkö evästeiden käyttö hyväksyttää verkkosivukävijällä vai ei. Aluksi jopa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Tietosuojavaltuutetun toimisto ohjeistivat aiheesta keskenään ristiriitaisesti.

Yhteisymmärrys eri tahojen välillä on onneksi löytynyt. Toimivaltainen viranomainen on Traficom, joka on julkaissut odotettuja ohjeita lainmukaisiin evästekäytäntöihin.

Kunnioita vierasta, kerro aikomuksesi

Evästeiden avulla saadaan tietoa esimerkiksi siitä, miten kävijä käyttäytyy verkkosivuilla. Kävijää ei voi yksilöidä yleisesti käytössä olevalla Google Analytics -työkalulla, mutta anonyymisti saadaan esimerkiksi tietoa siitä, kuinka kauan hän viihtyy sivustolla, millä sivuilla hän käy, mistäpäin hän vierailun tekee tai millaista päätelaitetta hän käyttää. Kävijästatistiikasta saatava massakertymä antaa arvokasta tietoa sivuston kehittämiseksi ja sen markkinoimiseksi. 

Ohjeiden mukaan evästeiden keräämien tietojen käyttö edellyttää lähtökohtaisesti käyttäjän peruutettavissa olevaa suostumusta sekä ymmärrettävää ja kattavaa tietoa tallentamisen tai käytön tarkoituksesta. Käytännössä tämä toteutetaan siten, että verkkosivustolle lisätään suostumuspainikkeella varustettu evästeilmoitus, jossa kerrotaan mitä evästeitä sivustolla käytetään ja mihin tarkoitukseen nämä evästeet ovat.

Lisäksi ilmoitukseen lisätään linkki tietosuojaselosteeseen, jossa kerrotaan tarkemmin siitä, mitä henkilötietoja käsitellään, millä perusteella niitä käsitellään ja mitä oikeuksia rekisteröidyllä on. Suostumuksen pääsee peruuttamaan tai muokkaamaan tietosuojaselosteessa olevan linkin kautta.

Ohjeistuksessa mainitaan lisäksi, että suostumus pitää tulla käyttäjältä itseltään. Aiemmin vallalla ollut käytäntö, että jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeet, ei enää ole hyväksyttävä. Lisäksi on huomioitava se, että käyttäjälle on annettava tasavertainen mahdollisuus olla hyväksymättä evästeitä tai hyväksyä ne. Eli sekään käytäntö, että on yksi OK-painike, ei enää riitä.

Herätä luottamusta, nuku yösi rauhassa

Verkkosivuvieraan näkökulmasta ärsyttävä pop-up on muuttunut kiusankappaleesta mallioppilaan merkiksi. Evästeilmoitus kertoo kävijälle luotettavasta toimijasta, joka toimii asetusten ja säädösten mukaisesti. Vieras tietää miten häntä kohdellaan.

Viranomaisten suuntaan tietosuoja-asioiden kuntoon laittaminen on hieman niin kuin vakuutuksen ottaminen. Mitään järisyttävän hienoa ja näkyvää siihen käytetyllä rahalla ei saa, mutta yöt voi nukkua rauhallisemmalla mielellä. Viranomaisten yhteydenottoa ei tarvitse jännittää niin kovasti enää. Kyseessä on monimutkainen ja aika tekninenkin asia.

Evästeilmoituksella:

  • täytät viranomaisvaatimukset
  • herätät luottamusta
  • saat olennaisista tietoa yrityksesi hyväksyvistä verkkovierailijoista
  • voit kehittää sivustoasi laatuvieraille suunnattuna

Apuja evästeilmoitukseen?

Varaa juttuhetki Jonin kalenteriin, niin käydään läpi teidän sivustonne evästeasiat!

Joni Norring

Blogi|Yleinen

Vinkkejä WordPressin lohkoeditorin käyttöön

WordPressin lohkoeditori on mullistanut WordPress sivujen käyttökokemuksen. Lohkojen avulla on ketterä luoda mielenkiintoisia ja visuaalisesti vaihtelevia sisältöjä verkkosivuille.

Markkinoinnin asiantuntijat Riitta, Mika ja Titta

Verkkoasema on rakentanut vuosien ajan uudet sivustot lohkoeditorilla.
Pidämme huolen, että editorista on karsittu pois epäoleelliset ja haitalliset säätömahdollisuudet.

Fonttikoko ja lohkojen keskinäiset välit asetetaan teeman tiedostoissa graafikon ohjeiden mukaan, eikä tätä asiaa ole tarkoitettu kirjoittajan mietittäväksi. Aivan kuten sanomalehdessä ovat erikseen toimittaja ja taittaja.

Lohkoeditoriin tulee jatkuvasti uusia päivityksiä ja käytettävyydeltään se on kehittynyt paljon vuosien aikana.

Tähän artikkeliin on kirjoitettu erilaisia vinkkejä liittyen lohkoeditorin käyttöön.

Huom: Ominaisuudet eivät välttämättä ole kaikilla samanlaisia. Käytössä oleva teema määrittää, mitkä ominaisuudet ovat päällä ja miten ne toimivat.

Yleiset editorin säädöt

Tutustu oikean yläkulman vaihtoehdot- valikkoon.

Kokoruututilan poistamalla saa näkyviin WordPressin mustat admin valikot, eli ylä ja sivupalkit. Pienemmillä näytöillä, esimerkiksi läppäreillä, kannattaa silti kokoruututila jättää päälle, jotta editorille jää kunnolla tilaa.

Ylätyökalupalkki -valinnan kautta voit siirtää yksittäisen lohkon työkalupalkin lohkon vierestä editorin yläreunaan.

Kopioi kaikki sisältö -nappula kopioi välimuistiin kaikki sivun lohkot. Voit yksinkertaisella liitä -käskyllä (CTRL + V) saada lohkot käyttöön uudelle sivulle. Lohkoja voi kopioida ja liittää myös yksitellen. Shift pohjassa voi valita monta lohkoa yhtäaikaisesti.

Näppäinoikotiet -linkistä löytyy hyödyllisiä ominaisuuksia.

Lohkojen lisäys

Lohkoja voi lisätä + -nappulasta, joita löytyy editorista useasta kohdasta. Vasemmalla ylhäällä aukeaa lohkolisääjä, jossa lohkojen lisäksi näkyy mahdolliset teemaan tehdyt mallilohkot sekä uudelleen käytettävät lohkot.

Mallilohkot ovat teemaan kirjoitettuja, valmiiksi tehtyjä lohkokokonaisuuksia, jotka helpottavat sivuston käyttöä. Uudelleenkäytettävät lohkot ovat nimensä mukaisesti lohkoja, joita voi käyttää monessa paikassa ilman, että tarvitsee jokaista instanssia muokata.

Lisävinkki: kirjoittamalla / -merkin tyhjään lohkoon, voi kirjoittaa suoraan lohkon nimen.

Kuvat

Jotta sisältö olisi muutakin kuin pelkkää tekstiä, kannattaa käyttää kuvia.
Kuvista voisi kirjoittaa useita artikkeleita, mutta tähän pari huomiota.

WordPress pienentää nykyään kaikki ladatut kuvat 2500px leveään kokoon. Tämä on tyypillisesti hyvä ominaisuus, sillä tämän suurempia kuvia harvoin tarvitaan.

Tekoälyn generoima kuva aiheesta ”WordPress block editor”.

Hakukoneoptimoinnin kannalta on viisasta miettiä kuvien tiedostonimien ja alt-tekstien strategia. Kuvatiedostonimen tulee liittyä aiheeseen ja se on hyvä kirjoittaa ennen kuin tiedosto ladataan WordPressiin. Nimen muuttaminen jälkikäteen on hankalaa.

Yksinkertainen, kuvaava nimi joka helpottaa löytämistä.
Vältä ”IMG_123123.jpg” tyylisen nimen käyttöä.

Verkkoaseman asiantuntijat

Alt-tekstit kannattaa aina laittaa kuviin. Metadata muutokset voi tehdä lohkoeditorissa tai mediakirjastossa. Mikäli muutokset tehdään mediakirjastossa, tallentuvat tiedot kuvaan, jolloin niitä ei tarvitse uudelleen syöttää, mikäli kuvaa käyttää sivustolla uudelleen.

Kuvatiedoston voi raahata suoraan editoriin, jolloin niistä tehdään automaattisesti kuva-lohko.

Kuvalohkon työkalupalkissa on rajaa -nappula, jonka avulla kuvaan voi tehdä uuden rajauksen. Tällöin mediakirjastoon tehdään kopio kuvasta uudella rajauksella. Tämä toiminto ei kuitenkaan muuta sivun muiden, samanlaisten kuvien rajausta.

Ryhmä

Jotta sivu ei olisi pelkkää otsikkoa, tekstiä ja kuvaa, on tehokasta luoda yksilöllisiä kokonaisuuksia. Siihen tarkoitukseen WordPressin ryhmä -lohko on tehokas ratkaisu.

Ryhmä -lohko voi sisältää toisia lohkoja.

Luomalla uuden ryhmän on helppo luoda ryhmän sisälle lohkoja. Ryhmään voi myös siirtää lohkoja.

Siirtämisen sijaan on kätevämpää valita halutut lohkot shift -nappula pohjassa, ja laittaa muunna -nappulan kautta sisällöt ryhmään. Tällöin ei nimestä huolimatta lohkojen tyyppi muutu – lohkot vain siirtyvät uuteen ryhmään.

Uuden ryhmälohkon asetuksista voidaan halutessa vaihtaa värit ja tehdä lohkosta kokoleveä. Näin saadaan luotua vaihtoehtoinen sisältöalue, joka luo vaihtelua sivulle.

Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki. Muista, että kaikki ulkoasuun liittyvät asia ovat täysin kiinni teemasta ja siitä miten se on koodattu.

Jos ryhmän haluaa poistaa ilman että sen sisältävät lohkot häviävät, se onnistuu ryhmä lohkon työkalurivin vaihtoehdot -nappulan alla sijaitsevassa pura ryhmä -toiminnolla.

Listanäkymä

Kun ryhmälohkoja alkaa käyttää, sisäisten lohkojen kanssa voi tulla ongelmia halutun kohteen aktivoinnin kanssa. Tämä ongelma on yleinen varsinkin sarakkeet ja painikkeet -lohkojen kanssa.

Tähän löytyy apu listanäkymästä , joka aktivoituu editorin yläpalkista kolmen viivan ikonista.

Toinen apu tähän on valitse ryhmä-painike, joka tulee näkyviin kun aktiivinen lohko on toisen lohkon sisällä.

Jos sivulla on jotain kummallista, listanäkymän kautta on kätevä tarkistaa koko lohkohierarkia ja löytää ongelmatapaus.

Muita vinkkejä

Kirjoittamalla tyhjälle riville kolme # -risuaitaa ja välilyönnin, tulee lohkosta automaattisesti kolmostason otsikko. Risuaitojen määrä muuttaa otsikkotasoa.

Shift + Enter yhdistelmällä saat aikaan rivinvaihdon ilman kappaleen vaihdosta. Tätä käytetään usein osoitetiedoissa.

Lohkoeditorin esikatselua kannattaa käyttää. Editorissa sisältö ei näytä samalta kuin julkipuolella. Esikatselun avulla voi varmistaa, minkä näköistä sisältöä on tekemässä.

Innostavia hetkiä sisällöntuotannon kanssa!

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten digitoimisto markkinoi itseään? Case: Verkkoasema Oy

Usein asiakkaat tiedustelevat, että ”Kuinkas sitä markkinointia teillä tehdään?” ja siihen kysymyksen vastaan mielelläni! Verkkoasema toimii nimittäin erinomaisena testilabrana, kun kokeilemme digimarkkinoinnin tuoreimpia tekniikoita, työkaluja tai medioita. Meidän, niin kuin usein asiakkaidenkin, markkinoinnin keskiössä on kohdeyleisöä kiinnostavan sisällön tuottaminen ja sen aktiivinen jakelu. Tällä tavoittelemme:

  1. Digitoimistomme tunnettuuden kasvattamista
  2. Työnantajamielikuvan rakentamista
  3. Liidien keräämistä

Verkkiksen sisällöt löytyvät verkkosivuiltamme, YouTube-kanavaltamme sekä verkkovalmennusalustaltamme.

Tässä blogissa hieman yhteenvetoa Verkkiksen digimarkkinoinnin tuloksista ajalla 01-10/2021.

Mistä silmiä digitoimiston sisällöille?

Verkkoaseman sivujen liikenteen kokonaismäärä on noin 30 000 istuntoa vuodessa. Tämän lisäksi ohjaamme liikennettä myös YouTube -kanavallemme sekä verkkovalmennusalustalle. Verkkosivujemme suosituimmat liikenteen lähteet ovat:

Olemme rakentaneet kuluvan vuoden kesän ja syksyn ajan verkkosivujamme uusiksi, joten maksullinen mainonta on ollut tauolla, joka näkyy myös prosenttien jakautumisessa. Suurin osa verkkosivujen liikenteestä on ns. ilmaista eli orgaanista liikennettä hakukoneista.

Vastaavasti YouTube-kanavamme videot ovat saanut kuluvan vuoden aikana n. 20 000 katselukertaa ja kanavan tilaajien määrä rikkoi maagisen 500 rajan. Videoiden katselijat saapuivat pääosin Verkkiksen sometilien kautta tai YouTube:n oman hakutyökalun välityksellä.

Verkkiksen verkkovalmennusalusta rakennettiin kuluvana vuonna ja sinne on kirjautunut jo lähes 300 käyttäjää.

Puhutaanko liideistä?

Pelkät prosentit tai verkkosivukävijät eivät kuitenkaan liikevaihtoa kasvata, vaan myynnissä huhuillaan liidejä. Olemme keränneet 01-10/2021 aikana 1 134 kontaktia eli MQL:ää (marketing qualified lead) verkkosivujemme kautta. Verkkikselle tuli yhteydenottoja myös muita kanavia pitkin kuten suositusten, kumppaneiden ja social sellingin ansiosta.

Kiinnostavimmat verkkosivujen ”liidienkeruumagneetit” ovat olleet videokurssikolmikko: Miten myyt diginä?, Miten löydät asiakkaasi digikanavista? sekä Myyntijohtajan tiekartta.

Liidin määrittely

Verkkiksellä liidit jaetaan kahteen ryhmään. MQL eli marketing qualified lead tarkoittaa meillä asiakkaan antamaa tunnistetietoa eli kontaktitietoa. Näitä meille tulee yleensä runsaasti, koska verkkosivuilla on tarjolla paljon informaatiota ja opastavaa sisältöä. SQL eli sales qualified lead tarkoittaa Verkkiksellä myynnin hyväksymää kontaktia eli sitä että unelma-asiakasprofiilimme vaatimukset täyttyvät.

Verkkosivujemme liidisuppilo näyttääkin seuraavalta:

Meillä asiakkuudet ovat yleensä merkittäviä ja pitkäaikaisia, joten digimarkkinointiin ja verkkosivuihimme käyttämät panostukset tulevat takaisin moninkertaisina.

Heräsikö kiinnostus?

Varaa juttuhetki kanssani niin mietitään yhdessä, miten liidisuppilo saadaan rakennettua teidänkin verkkosivuillenne!

Tiina Niiittyviita.

Podcast|Ihan Diginä

Rekrymarkkinointi on markkinointia.

Rekrytointimarkkinointi ei ole vain tiettyyn työpaikkaan kohdentuvaa osaajien kalastelua valitusta kanavasta, vaan toimii aina myös yrityksen brändin ja työnantajamielikuvan luojana.

Riikka ja Laura

Yksittäisen rekrytointi-ilmoituksen funktio on samaan aikaan sekä lyhyttä että pitkää peliä. Lyhyellä tähtäimellä halutaan tehdä yrityksestä houkutteleva juuri niille tiettyä osaamista omaaville henkilöille. Pitkän tähtäimen rekrymarkkinointi vaatii puolestaan paljon muutakin kuin yhden rekrytointi-ilmoituksen tekemistä. Miten sitten tehdä pitkäjänteistä rekrymarkkinointia tuloksellisesti?

Teet rekrymarkkinointia sitten pitkällä tai lyhyellä tähtäimellä, on yksittäiselläkin työpaikkailmoituksella suuri vaikutus mielikuvan rakentajana. Jokainen ilmoitus kertoo tarinaa siitä:

  • miten yrityksellä menee
  • millaisia työnkuvia yrityksen osaajilla on
  • millaisia uria ihmiset tekevät
  • miten yritys arvostaa työntekijöitään
  • minkälaista yrityksessä on työskennellä

Monesti myös yrityksen arvot, työolosuhteet, työkalut, prosessit, ja toiminnan tuotokset – tuotteet ja palvelut – tulevat ilmi rekrytointi-ilmoituksessa ja vaikuttavat omalla tavallaan siihen mielikuvaan, joka yritystä tarkastelevalle potentiaaliselle työnhakijalle syntyy. Rekrytointiviestinnän lisäksi yrityksen työnantajamielikuva välittyy myös muille kuin juuri tiettyä paikkaa hakeville osaajille, esimerkiksi myös asiakkaille.

En ole nähnyt kovinkaan monen suomalaisen yrityksen suunnittelevan ja toteuttavan rekrytointi-ilmoitteluaan pitkää peliä silmällä pitäen. Suurin osa keskittyy – usein olosuhteiden pakosta – vain akuutteihin osaajatarpeisiin, ja tiettyjen osaajien puhuttelemiseen. Kuitenkin rekrytointi-ilmoituksia lukevat paljon suuremmat yleisöt kuin vain se suhteellisen pieni joukko joka aktivoituu yritykseen ilmoituksen perusteella juuri nyt hakemaan avointa paikkaa.

Jaettaessa rekrytointi-ilmoituksia somessa, haluttu viesti päätyy huomattavan suurelle ihmisjoukolle. Rekrymarkkinointi vaikuttaa siten laajasti yrityksen mielikuvaan, olivatpa nämä henkilöt työnhakijoita, oikeanlaisia osaajia, tai eivät. Viesti vaikuttaa hyvin monenlaisiin ihmisiin, erilaisiin sidosryhmiin, vaikka se ei olisi heille suoranaisesti suunnattukaan.

Kun yhtälöön lisätään esimerkiksi aktiivinen työntekijälähettilyys, syntyy suurelle joukolle mielikuvia yrityksestä, yrityksessä työskentelemisestä ja yrityksen työntekijöistä. Työntekijöiden jakaessa ilmoituksia tai muuta työhön liittyvää tietoa omissa kanavissaan, viesti tavoittaa huomattavasti suuremman joukon ihmisiä, joille ilmoitusta ei varsinaisesti ole suunnattu, mutta joihin viesti kuitenkin vaikuttaa. Työntekijöiden viesti tavoittaa suuren yleisön paremmin, koska viestillä on kasvot tai erityisesti siksi, että viesti tulee juuri tietyn ihmisen jakamana, tykkäämänä tai suosittelemana.

Kukin vastaa omista kanavistaan, viestii vain omista asioistaan ja omalla tavallaan. Harmillisen usein brändiviestintää ei huomioida rekrytoinnissa tai työnantajamielikuva unohtuu perusviestinnässä. Siiloituminen on pahasta, vaikka perusajatus erilaisista osaamis- ja vastuualueista hyvä onkin. Siilot ovat suojakuoria omalle työlle ja vastuille, mutta eivät saisi estää yhteistyötä, tietojen vaihtamista, ja markkinointiviestinnän jalkauttamista yhteisvoimin suuremman, yhteisen hyvän eteen.

Tehkää siis laajempaa yhteistyötä yli organisaatiorajojen, viestikää rekrytoinnissa muustakin kuin vaadituista osaamisista, antakaa hakijalle syy hakea juuri tätä työpaikkaa, tehkää rekrytointimarkkinoinnista suunnitelmallista ja systemaattista, jopa jatkumoja. On kaikkien, aivan kaikkien etu, että yritys löytää enemmän ja parempia osaajia, sillä vain osaamiseen perustuu yrityksen menestys. Ei prosesseihin. Ei visioihin ja missioihin. Osaajiin! Siis ihmisiin, jotka tuottavat palveluja tai valmistavat tuotteet, jalkauttavat strategiaa, myyvät ja markkinoivat.

Kun rekrytoitte, markkinoitte, ja kun markkinoitte, luotte työnantajamielikuvaa.

Tom Laine
Lähde: Laine, Tom, REKRYTOINTIMARKKINOINTI – PITKÄÄ JA LYHYTTÄ PELIÄ, 6.4.2016 https://www.tomlaine.com/blog/rekrytointimarkkinointi-pitkaa-ja-lyhytta-pelia

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää

Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Sosiaalinen myynti tekee myynnistä persoonallisempaa 


Opi 7 päivässä löytämään asiakkaasi digikanavista –videokurssin seitsemännessä ja viimeisessä jaksossa keskitytään social sellingiin, eli sosiaaliseen myyntiin. Tämä strategia yhdistää henkilökohtaisen brändäyksen ja myynnin hyödyntämällä sosiaalisen median voimaa. Sosiaalinen myynti tarjoaa tehokkaan tavan rakentaa asiakassuhteita ja lisätä luottamusta, mikä on erityisen tärkeää B2B-markkinoinnissa. 

LinkedIn – Social Sellingin tärkein kanava

LinkedIn on ykkösvalinta social sellingissä, erityisesti B2B-kentässä.

  • Ammattilaiset paikalla: Kohderyhmä koostuu asiantuntijoista, päättäjistä ja yhteistyökumppaneista.
  • Henkilökohtainen profiili: Yritysprofiili tavoittaa vähemmän yleisöä, mutta henkilöprofiilit mahdollistavat suoraviivaisemman ja vakuuttavamman viestinnän.
  • Tiedon tarjoaminen: LinkedIn mahdollistaa syvällisen tiedon jakamisen, kuten päivitykset, artikkelit ja keskustelut.

Miten sosiaalista myyntiä tehdään?

1

Rakennetaan profiili huolellisesti

  • Esittele työtäsi asiakaslähtöisesti. 
  • Varmista profiilin kieli vastaamaan kohdemarkkinaa (esim. englanti kansainväliseen viestintään). 
2

Valitse teema ja pysy siinä

  • Keskity sinulle tärkeisiin aiheisiin, kuten omalle toimialallesi merkittäviin kysymyksiin. 
  • Julkaise säännöllisesti (2–3 päivitystä viikossa riittää). 
3

Aktivoi verkostoa

  • Laajenna verkostoa lisäämällä kontakteja (esim. potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita).
  • Osallistu aktiivisesti keskusteluihin.
4

Hyödynnä LinkedInin analytiikkaa

  • Seuraa viestien tavoittavuutta ja reaktioita. 
  • Optimoi sisältöä niiden aiheiden ympärille, jotka kiinnostavat eniten. 

Sosiaalisen myynnin hyödyt

  • Luottamuksen rakentaminen: Näyt, ennen kuin asiakkaasi kohtaa sinut ensimmäistä kertaa. 
  • Asiantuntemuksen vahvistaminen: Asiakkaat yhdistävät sinut ja yrityksesi alasi huippuosaamiseen. 
  • Oston esteiden poistaminen: Sosiaalinen myynti poistaa epäluuloja ja lisää valmiutta tehdä yhteistyötä. 

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää

Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Vaikuta ja vakuuta somessa 

Videokurssin kuudennessa jaksossa keskitytään sosiaalisen median hyödyntämiseen B2B-markkinoinnissa. Sosiaalinen media tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden löytää ja vakuuttaa potentiaalisia asiakkaita, mutta sen tehokas käyttö vaatii suunnitelmallisuutta ja analysointia. 

Sometesti – tehokkaimman kanavan löytöretki

Jokaisella yrityksellä on yksilölliset tarpeet ja kohderyhmät. Sometesti auttaa selvittämään, mitkä kanavat toimivat parhaiten: 

  1. Pienellä budjetilla liikkeelle: Testaa eri kanavia ja kohderyhmiä alhaisilla kustannuksilla. 
  2. Analysoi tuloksia: Käytä analytiikkatyökaluja selvittääksesi, mistä kanavista tulee eniten laadukasta liikennettä. 
  3. Optimoi sisältöä: Räätälöi viestejä, kohderyhmiä ja formaatteja testitulosten perusteella. 

Tärkeimmät somekanavat B2B-markkinoinnissa

1

Facebook

  • Suomessa 2,9 miljoonaa käyttäjää (2022).
  • Edistykselliset markkinointityökalut, kuten uudelleenmarkkinointi ja samankaltaisuusyleisöjen luominen.
  • Soveltuu erityisesti laajan kohderyhmän tavoittamiseen.
2

Instagram

  • Suomessa 1,9 miljoonaa käyttäjää (2022). 
  • Erinomainen visuaaliseen sisältöön. 
  • Toimii hyvin samankaltaisuusyleisöjen ja sähköpostilistojen yhdistämisessä. 
3

LinkedIn

  • Suomessa 0,7 miljoonaa käyttäjää (2022).
  • Ihanteellinen B2B-viestintään, sillä se mahdollistaa kohdentamisen tittelien ja yritysten perusteella.
  • Toimii parhaiten henkilöprofiilien kautta tapahtuvassa viestinnässä.

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää

Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Google on tarvelähtöinen kanava 


Opi 7 päivässä löytämään asiakkaasi digikanavista –videokurssin viidennessä jaksossa syvennytään Googleen markkinointikanavana. Google on erinomainen työkalu asiakkaiden tavoittamiseen, sillä se perustuu käyttäjien hakuihin – ja nämä haut kertovat heidän tarpeistaan ja ostopolkunsa vaiheesta. Tässä artikkelissa käsittelemme, kuinka Googlea voidaan hyödyntää tehokkaasti yrityksesi näkyvyyden ja myynnin edistämisessä. 

Kaksi pääasiallista tapaa näkyä Googlessa

1

Google Ads

Google Ads tarjoaa nopean ja joustavan tavan saada näkyvyyttä hakutuloksissa.

  • Edut:
    – Näkyvyys on välitön, ja kampanjoita voi hallita reaaliajassa.
  • Käyttöesimerkit:
    – Nopean kysynnän täyttäminen (esim. kampanjatuotteet).
    – Tapahtumien mainostaminen.
  • Haasteet:
    – Jokaisesta klikkauksesta syntyy kustannuksia.
2

Hakukoneoptimointi (SEO)

SEO on pitkäjänteisempi tapa parantaa näkyvyyttä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

  • Edut:
    – Klikkauksista ei synny lisäkustannuksia.
    – Pitkäaikainen näkyvyys.
  • Kolme keskeistä tekijää SEO:ssa:
    – Tekniikka: Verkkosivuston tekninen toimivuus.
    – Sisällöt: Laadukas ja relevantti sisältö.
    – Linkitykset: Sivustolle johtavat laadukkaat linkit.
  • Haasteet:
    – Tulosten saavuttaminen vie yleensä kuukausia.

Kuinka yhdistää Google Ads ja SEO?

Näiden kahden yhdistäminen luo tehokkaan strategian:

  • Käytä Google Adsia tukemaan näkyvyyttä ennen kuin SEO:n tulokset näkyvät.
  • Vähennä Google Adsin käyttöä asteittain, kun SEO tuo liikennettä.
  • Hyödynnä Adsia nopeisiin kampanjoihin ja lyhytaikaisiin tarpeisiin.

Käyttökokemuksen merkitys Google-näkyvyydessä 

Googlen algoritmi huomioi yhä enemmän verkkosivuston käyttäjäkokemusta. Tärkeimmät seikat ovat: 

  • Mobiiliystävällisyys: Sivuston on toimittava hyvin mobiililaitteilla. 
  • Nopeus: Sivuston tulee latautua nopeasti. 
  • Yhteensopivuus: Toimivuus eri selaimilla ja laitteilla. 

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää

Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Kanavakolmio auttaa tavoittamaan oikeat asiakkaat


Opi 7 päivässä löytämään asiakkaat digikanavista –videokurssin neljännessä jaksossa tutustutaan kanavakolmioon, joka auttaa hahmottamaan, missä digitaalisissa kanavissa asiakkaasi liikkuvat ja kuinka heidän valmiutensa tehdä ostopäätös vaikuttaa viestintään. Ymmärtämällä eri ostopolkunsa vaiheissa olevat asiakkaat, voit kohdentaa viestisi tehokkaasti ja lisätä mahdollisuuksiasi saada uusia asiakkaita. 

Viesti kullekin kohderyhmälle

1

Ostovalmiit (3 %)

  • Missä he ovat? Pääasiassa hakukoneissa, kuten Google. 
  • Mitä he etsivät? He ovat valmiita vertailemaan toimittajia ja tekemään päätöksen. 
  • Viestin ydin: ”Me olemme paras valinta, koska…” Esitä selkeästi kilpailuetusi ja ohjaa heidät suoraan myyntiin. 
2

Kartoitusvaiheessa olevat (17 %)

  • Missä he ovat? Googlen lisäksi sosiaalisessa mediassa, kuten LinkedInissä. 
  • Mitä he etsivät? Tietoa ongelmastaan ja erilaisista ratkaisuista. 
  • Viestin ydin: ”Tässä on ratkaisu ongelmaasi.” Korosta asiantuntemustasi, tarjoa referenssejä ja luotettavaa tietoa. 
3

Ongelmansa tunnistaneet (20 %)

  • Missä he ovat? Pääosin sosiaalisessa mediassa, mutta myös Googlessa. 
  • Mitä he etsivät? He tarvitsevat koulutusta ja ymmärrystä siitä, miksi ongelma kannattaa ratkaista. 
  • Viestin ydin: ”Tässä oppaita ja webinaareja, jotka auttavat sinua.” Tarjoa ilmaista, arvokasta sisältöä, joka lisää heidän tietoisuuttaan. 
4

Ongelmaa tunnistamattomat (60 %)

  • Missä he ovat? Sosiaalisessa mediassa, kuten TikTokissa ja YouTubessa. 
  • Mitä he etsivät? He eivät etsi ratkaisua, mutta voivat kiinnostua, kun ongelma esitetään heille. 
  • Viestin ydin: ”Tiesitkö, että tämä voisi olla hyödyllistä sinulle?” Tavoitteena on herättää tietoisuus ja kiinnostus. 

Miksi kanavakolmio on tärkeä?

Kanavakolmio auttaa kohdentamaan resurssisi oikein:

  • Käytä suoraviivaista viestiä ostovalmiille, jotka ovat jo valmiita tekemään päätöksen.
  • Tarjoa lisäarvosisältöä niille, jotka tarvitsevat lisää tietoa.
  • Panosta laajaan näkyvyyteen ja tietoisuuden herättämiseen niiden keskuudessa, jotka eivät vielä ole valmiita ostamaan.

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää

Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Ohittamaton myyntipuhe


Opi 7 löytämään asiakkaasi digikanavista –videokurssin kolmannessa jaksossa keskitytään rakentamaan ohittamatonta myyntipuhetta, joka vangitsee asiakkaiden huomion ja ohjaa heidät ostopolun alkuun. Kun digikanavissa kilpaillaan jatkuvasti huomiosta, viestin tulee olla terävä, kohdennettu ja asiakkaan tarpeisiin vastaava. 

Rakenna asiakkaalle, älä kaikille

Älä yritä puhua kaikille samaan aikaan. Sen sijaan kohdenna viestisi niin, että asiakkaasta tuntuu sen olevan juuri hänelle. Esimerkiksi:

”Hei yrittäjä, tällä videokurssilla opit seitsemässä päivässä löytämään asiakkaasi digikanavista.”

Tarkka rajaus ja puhuttelu luovat tunteen henkilökohtaisuudesta ja lisäarvosta.

Myyntipuheen vaiheet digitaalisessa ympäristössä

1

Ensimmäinen kosketus

Sosiaalisen median mainos tai hakukonemainos houkuttelee klikkaamaan. Tavoite: herättää kiinnostus.

2

Verkkosivusto

Mainos ohjaa sivustolle, jossa asiakas saa lisätietoa ongelmastaan ja sen ratkaisusta. Tavoite: sitouttaa asiakas ja vakuuttaa hänet.

3

Lisäarvosisältö

Tarjoa arvokasta materiaalia, kuten ladattava opas, sähköpostiosoitetta vastaan. Tämä vaihe auttaa rakentamaan luottamusta.

Mikä tekee viestistä vakuuttavan?

Viestin vakuuttavuus perustuu siihen, että se puhuu asiakkaan ongelmista ja niiden ratkaisuista. Keskity seuraaviin: 

  • Ongelman tunnistaminen: Asiakas näkee, että ymmärrät hänen tarpeensa. 
  • Ratkaisun esittäminen: Tarjoa selkeä vastaus ongelmaan. 

Todisteet: Esitä esimerkkejä, referenssejä tai dataa vakuuttaaksesi asiakkaan. 

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää

Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Kuka on asiakkaasi? 


Opi 7 päivässä löytämään asiakkaasi digikanavista –videokurssin -toisessa jaksossa keskitytään olennaiseen kysymykseen: kuka on asiakkaasi? Menestyksekäs digitaalinen markkinointi alkaa tarkasta kohderyhmän määrittelystä. Tässä osassa pureudumme siihen, kuinka yritykset voivat tunnistaa ja ymmärtää asiakkaansa paremmin ja kohdentaa viestinsä tehokkaammin. 

Hyvä alku on nykyiset asiakkaasi

He ovat jo tehneet valinnan puolestasi, ja heidän kokemuksensa voi tarjota arvokasta tietoa. Keskustele heidän kanssaan:

  • Miksi he valitsivat yrityksesi?
  • Mitä asioita he pitivät erityisen tärkeinä?
  • Mitä he odottaisivat parannettavan?
Tiina ja Riikka.

Keskeiset tiedot asiakkaistasi

1

Demografiset tiedot

Ikä, sukupuoli, sijainti ja kieli.

2

Yrityksen tiedot

Toimiala, koko ja organisaatiorakenne.

3

Rooli ja päätöksenteko

Tittelit ja vastuualueet yrityksessä. Pohdi, kuka tekee ostopäätökset ja kehen viestisi tulisi aluksi kohdistua. 

Unelma-asiakkaat ja ostajapersoonat

Kohderyhmää määritellessä on tärkeää keskittyä paitsi unelma-asiakkaisiin myös niihin, jotka eivät sovi yrityksesi palveluihin. Näin vältät tuhlaamasta aikaa ja resursseja epäolennaisiin kontakteihin.

Luo ostajapersoonia, esimerkiksi:

  • Toimitusjohtaja, joka etsii tehokkaita ratkaisuja yrityksen ongelmiin.
  • Myyntijohtaja, joka painottaa tiimin tulosten parantamista.
  • Markkinointijohtaja, joka tarvitsee vakuuttavia ja mitattavia tuloksia.

Kirjaa ylös heidän mahdolliset ongelmansa, haasteensa ja oston esteensä. Tällöin pystyt tarjoamaan viestiä, joka resonoi heidän tarpeidensa kanssa.

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää