Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin asiantuntijat Riitta, Mika ja Titta

Palvele paremmin ja viesti asiakkaallesi oikeaan aikaan markkinoinnin automaation avulla! 

Turhan usein digimarkkinoinnin avulla hankittuja kontakteja tai liidejä ei viedä eteenpäin millään tavalla. Kerätyt sähköpostiosoitteet joko kontaktoidaan välittömästi tai unohdetaan jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Prosessista uupuu liidin lämmittäminen kohti onnistunutta myyntitapaamista. 

Markkinoinnin automaatiotyökaluilla voit rakentaa automaation, jossa yhteystietonsa jättänyt henkilö alkaa saada hänelle kohdennettua viestintää sähköpostiosoitteen jättämisen jälkeen. Tavoitteena on opastaa ja auttaa häntä ostoprosessissaan eteenpäin. Kun oston aika ajallaan tulee, keneen hän on yhteydessä? 

Markkinoinnin automaatiolla voit myös tehostaa viestintää olemassa oleville asiakkaille, edistää näin uudelleenostoja ja pyrkiä palvelemaan heitä niin hyvin, että he suosittelisivat yritystäsi eteenpäin. 

Markkinoinnin automaation edut

  1. Tunnistat, mistä  verkkosivukävijäsi ovat kiinnostuneita. 
  2. Palvelet paremmin, kun verkkosivukävijä saa juuri häntä kiinnostavaa viestintää. 
  3. Viestit oikea-aikaisesti, et siis silloin kun sinulla on aikaa, vaan silloin kun asiakkaalla on. 
  4. Automatisoit manuaalista työtä.

Markkinoinnin automaatio ei tee markkinoinnistasi automaattista, mutta se tehostaa kyllä tekemistä! 

1

Markkinoinnin automaatiotyökalu osana uusasiakashankintaa vaatii volyymia 

Useimmista markkinoinnin automaatiotyökaluista on hyötyä uusasiakashankinnassa vasta sitten, kun saamme verkkosivustokävijät jättämään sähköpostiosoitteensa eli kykenemme keräämään jonkin tasoisia liidejä. Näin ollen tärkeää on huolehtia, että myös ostopolun eli REANE-mallin alkupää on kunnossa.

2

Markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto on prosessi 

Markkinoinnin automaatiotyökalun hankinta ei yksin riitä. Markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto on prosessi, ei projekti. Työkalun käyttöönotto vaatii suunnittelua, johon on hyvä osallistaa markkinoinnin ohella myös myynti. Myyjät tietävät, ketkä ovat oikea kohderyhmä viestinnälle ja mitä heille tulee viestiä, jotta ostoprosessi etenee jouhevasti.  Markkinointi hahmottaa, mistä kyseinen kohderyhmä on saavutettavissa ja kuinka tehokkaat viestit luodaan. Yhteistuumin tulee kehittää riittävän houkuttava koukku, jossa verkkosivustokävijä saadaan jättämään sähköpostiosoitteensa ja homma voi alkaa.  

3

Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen runsaasti sisältöä

Tarvitaan materiaalia, jonka avulla sähköpostiosoitteita pyritään hankkimaan. Lisäksi on rakennettava automaatioviestejä, joissa sisältönä voi olla tekstiä, kuvaa tai videota. Tämän lisäksi useat markkinoinnin automaatiotyökalut mahdollistavat erilliset kampanjasivut ja automaatiopolkuihin voi rakentaa vaihtoehtoisia reittejä, joihin kontaktit jakaantuvat riippuen siitä, kuinka he reagoivat viestintäämme.  

4

Uusasiakashankinnan ohella kannattaa automatisoida myös olemassa olevien asiakkaiden saama viestintä 

Markkinoinnin automaatiotyökalu hankitaan usein tukemaan uusasiakashankintaa. Työkalu toimii kuitenkin erinomaisesti myös olemassa olevien asiakkaiden tiedottamisessa. Usein markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto kannattaisikin aloittaa olemassa olevista asiakkaista, sillä meillä on jo: Heidän sähköpostiosoitteensa ja lupa viestiä. Kannattaa siis käydä läpi olemassa olevat asiakkaat ja pohtia, tulisiko heidät jakaa pienempiin ryhmiin esim. markkina-alueiden tai ostettujen palveluiden ja tuotteiden mukaisesti. Myynti ja markkinointi voi määritellä, minkälaista viestintää asiakkaille tulisi mennä, mitä myyjien tähän saakka lähettämistä viesteistä voitaisiin automatisoida ja mitä uutta viestintään tulisi sisällyttää jatkossa.  

Markkinoinnin automaatio käyttöön!   

  1. Työkalun valinta 

Valitsemme asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeita vastaavan markkinoinnin automaatiotyökalun. 

  1. Työkalun käyttöönotto 
  1. Workshop  

Järjestämme workshopin, jossa suunnittelemme markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönottoprosessin. 

  1. GDPR 

Ohjeistamme GDPR:n ja tietosuojaan liittyvissä asioissa. 

  1. Automaatioiden rakentaminen  
  • Lomakkeet 
  • Automaatiopolut 
  • Automaatioviestit 
  • Kiitossivut 
  • Analytiikkaseuranta. 
  1. Koulutus 
  1. Optimointi ja jatkokehitys 

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Lisäarvosisällöt

Tuota asiakkaalle lisäarvoa ja kasvata kiitollisuudenvelkaa 

B2B-yritysten tekemä liiketoiminta on yleensä pitkäntähtäimen bisnestä. Investoinnit ovat kalliita ja ostoprosessit pitkiä. Olennaista on siis pystyä rakentamaan luottamusta tulevaan asiakkaaseen pitkällä tähtäimellä, jotta yhteistyösopimuksen on mahdollista syntyä. Perinteisen myyntityön lisäksi myös verkkosivut voidaan valjastaa luottamuksen rakentamiseen. 

Rakenna luottamusta, auta asiakasta 

  1. Ymmärrä asiakastasi.
  2. Unohda tuputtaminen ja suoramyynti.
  3. Keskity verkkosivuillasi asiakkaan näkökulmaan. Unohda ”Pyydä tarjous!”-mölinät.
  4. Tuota verkkosivuille lisäarvosisältöä, jonka ainoa tavoite on auttaa tulevaa asiakastasi.

Mitkä ihmeen lisäarvosisällöt? 

Lisäarvosisältö tarkoittaa sisältöformaattia, jonka tavoitteena EI ole esitellä yrityksen toimintaa / organisaatiota / tuotteita / palveluita. Sen ainoa tarkoitus on auttaa asiakasta. Periaatteessa lisäarvosisältöön ladataan yrityksen avainasiantuntijuutta, niin paljon, ettei lukija voi olla kuin kiitollinen saamastaan veloituksettomasta avusta. 

Lisäarvosisällöt voivat olla: 

  • oppaita 
  • webinaareja 
  • case-esimerkkejä 
  • valmiita dokumenttipohjia 
  • työkirjoja. 

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

LinkedIn-mainonta

LinkedIn-mainonta ja yritystili tukevat näkyvyyttäsi ja henkilöbrändiäsi 

LinkedIn-mainonta ei eroa Facebook-mainonnasta merkittävästi, mutta palveluina ne eivät voisi olla kauempana toisistaan. Erityisesti B2B-bisnekseen keskittyvälle yritykselle LinkedIn, tuttavallisemmin Linkkari, on kanavana erinomainen, sillä käyttäjäkunta on vahvasti asiantuntija- ja johtajapainotteista – päättäjät ovat siis Linkkarissa läsnä.  

Henkilökeskeiseksi kanavaksi mielletty LinkedIn toimii erinomaisesti B2B-bisneksessä liidien generointiin ja työnantajamielikuvan kasvattamiseen. Rekrykanavana LinkedIn on parhaimmistoa, sillä useimmat työpaikkailmoitukset eivät ehdi Jobs-osiosta edes muihin palveluihin, ennen kuin paikka on jo täytetty. LinkedIn-mainonnan potentiaali asiakashankinnassa ja rekrykanavana onkin tiedostettu hyvin ja kilpailu näkyvyydestä on kova. Omien tavoitteiden asettaminen ja kohderyhmää kiinnostavan viestin laatiminen onkin avainasemassa kaiken muun informaatiotulvan seassa. 

Somekanavat ovat nyt sellaiset, että ne henkivät asiantuntijuutta. Esimerkiksi LinkedIn on meille tärkeä kanava ja siellä on kokeiltu myös erilaisia kampanjoita näkyvyyden lisäämiseksi. Somea on hyödynnetty myös rekrytoimenpiteissä. 

Ville Ritakorpi, myyntijohtaja, Promeco Oy 

MIKSI MAINOSTAISIT LINKEDINISSÄ? 

1

LinkedIn-mainonnan mahdollisuudet ovat rajattomat

Voit kohdentaa vaikka tiettyjen yritysten työntekijöille todella tarkkaa mainontaa.

2

LinkedIn-mainonnalla tavoitat maailmanlaajuisen kohderyhmän

Valtaa uusia markkina-alueita tai tee testejä, kiinnostaisiko palvelusi vaikka naapurimaan kohderyhmää.

3

Rekryä parhaat päältä

LinkedIn-näkyvyydellä, niin maksetulla kuin orgaanisellakin saatat jäädä tulevien työntekijöidesikin mieleen.

4

Pysy ihmisten mielissä

Uudelleenmarkkinointi ei ole LinkedInissä sen kalliimpaa kuin Facebookissakaan.

Kohdeyleisö LinkedInissä on jo valmiiksi suodatetumpaa 

LinkedIn-mainontaa pidetään kalliimpana kuin muissa somekanavissa näkymistä, ja usein se myös onkin sitä. Samalla unohdetaan kuitenkin se, että kohderyhmä on pääasiassa jo valmiiksi suodatetumpaa kuin muualla. Korkeampi klikin hinta kompensoituu klikkaajan laadulla.

Jättämällä Linkedinissä mainostamisen kertaluontoiseksi kokeiluksi et saa aikaan muuta kuin pahaa mieltä ja hukkaan heitettyjä euroja. Kohdentaminen ja oikean sisällön luominen vaatii kokemusta ja testiä, jotta klikin tai konversion hintaa saadaan painettua alemmas.

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Laskeutumissivu eli ländäri

Millaisen ensivaikutelman annat itsestäsi?

Tarkoin laaditulla laskeutumissivulla herätät huomion ja saat vieraan jatkamaan eteenpäin! 

Mitä tapahtuu ennen kuin kohtaat mahdollisen tulevan asiakkaasi ensimmäistä kertaa? Pidät huolen siitä, että pukeutumisesi on siistiä, kasvoilla on hymy ja olet valmistautunut keskusteluun etukäteen. Samat asiat tulisi tarkistaa myös laskeutumissivujen osalta, ne nimittäin ovat yleensä tulevan asiakkaasi ensikosketus yrityksesi palveluihin ja tuotteisiin.  

Laskeutumissivu, landing page, ländäri. Rakkaalla sivulla on monta eri nimeä, mutta kaikki tarkoittavat yksittäistä verkkosivua, jonne kävijät päätyvät joko markkinoinnin kautta tai Google-haun kautta.  

Laskeutumissivu tarkoittaa yleensä tarkoin suunniteltua sivua, jonne ohjataan kävijöitä maksullisella mainonnalla. Kun kävijä klikkaa Google-mainosta, jossa mainostat esimerkiksi yrityksesi tarjoamaa arkkitehtisuunnittelupalvelua, minne hän klikkauksen jälkeen päätyy? Ei verkkosivujesi etusivulle, vaan suoraan arkkitehtisuunnittelua esittelevään osioon. Laskeutumissivu tarkoittaa siis paikkaa, johon mainoksella ohjataan, ja jossa kävijää kuljetetaan eteenpäin määrätietoisesti kohti haluttua toimintoa. 

Laskeutumissivulla mennään suoraan asiaan! 

  1. Laskeutumissivun voit tehdä nopeastikin yksittäistä kampanjaa tai uutta lanseerausta varten.
  2. Kerro asiakkaalle HETI, että hän on saapunut oikeaan osoitteeseen.  

Hyvän laskeutumissivun elementit

1

Luotettavuus

Lisää tunnistettavuus, yrityksesi logo, yhteystiedot.

2

Houkutteleva otsikko

kertoo asiakkaalle, että hän on oikeassa paikassa. Tässä ei myydä tai tuputeta. Kerrotaan suoraan, että sivu koskee juuri asiakkaan tarpeen ratkaisua.

3

Sisällössä

autetaan asiakasta.

4

Lisäarvosisältö

Houkutellaan kävijää antamaan sähköpostiosoitteensa informatiivista sisältöä vastaan.

5

Kuvat kiinnostavat

Unohda kuvapankit! Käytä omaa brändiä kuvaavia omia kuvia.

6

Call-to-action

Ohjaa määrätietoisesti seuraavaan askeleeseen. ”Lataa lisäarvosisältö veloituksetta!”

7

Referenssit

Pistä asiakkaat puhumaan puolestasi – ”Parasta palvelua!” tai ”Maukkainta ruokaa!” 

8

Video

Asiantuntijavideo antaa lisää hyödyllistä informaatiota ja antaa toiminnallesi kasvot. 

9

Some

Kannusta asiakasta jakamaan tietoa omassa sosiaalisessa verkostossaan. 

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Instagram-mainonta

Kasvata yrityksesi tunnettuutta ja puhuttele asiakkaitasi Instagram-mainonnalla!

Instagram-mainonnan käyttöön pätee sama kuin kaikkiin muihinkin markkinointitoimenpiteisiin: kanavan käytölle on määriteltävä tarkoitus, tavoite ja resurssit. Instagramin käyttö on strateginen valinta, joka otetaan huomioon sisältöstrategiaa määritellessä.

Instagram on ollut pitkään lähinnä B2C-yritysten hyödyntämä kanava. Myös B2B-yritykset pystyvät kuitenkin ottamaan Instagramista hyödyn irti mm. vahvistamalla yritys- ja työnantajabrändiään sekä lisäämällä tunnettuuttaan. Muuttamalla yrityksesi Instagram-profiilin yritystiliksi, saat käyttöösi Instagramin analytiikan sekä pystyt tekemään mainontaa suoraan Instagramista. Voit tehdä kohdennettua mainontaa myös Facebookin mainosten hallinta -työkalun avulla.

instagram-mainonnan Hyödyt:

  1. Hyödynnä Instagram-mainontaa rekrytoinnissa.
    Houkuttele potentiaalisia työntekijöitä näyttämällä heille millainen työyhteisö heitä on odottamassa.
  2. Lisää yrityksesi tunnettuutta tuomalla tuotteitasi tai palveluitasi esille visuaalisesti.
  3. Jaa onnistumisia.
    Rakenna luottamusta potentiaalisten asiakkaidesi kanssa.
  4. Vivuta potentiaalisia asiakkaitasi suppilossasi kohti ostoa.
    Näytä Instagram-mainoksia uudelleen esimerkiksi videoitasi katsoneille.

Kiinnostava ja sitouttava sisältö Instagramissa vaatii aikaa

Instagramissa keskiössä ovat toimivat ja kiinnostavat sisällöt, jotka sitouttavat. Sisällöntuotannon tulisikin olla jatkuvaa ja säännöllistä. Ilman hyvää sisältöä ei Instagram-mainonta ja Instagram-tilisi tule menestymään. Sisällöntuotanto vaatii aikaa ja vaivaa unohtamatta relevantteja hashtageja ja sitoutumista muiden Instagram-tilien sisältöihin. Me Verkkiksellä autamme yritystäsi Instagramin haltuunotossa ja hoidamme tarvittaessa sisällöntuotannon vaikka kokonaan puolestasi. Toteutamme myös tehokkaat markkinointikampanjat Instagramissa puolestasi.

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Hakusanamainonta

Mikko, Tuomas ja Marjo.

Tavoita asiakkaasi ostohousut kintuissa

Hakusanamainonta on todella tehokas keino tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat jo hyvin lähellä ostopäätöksen tekemistä. Kun kuluttaja tarvitsee esimerkiksi uusia kenkiä, etsii hän niitä todennäköisesti Googlesta. Onkin tärkeää, että yrityksesi löytyy Googlen hakutuloksista, kun potentiaaliset asiakkaat ovat vertailemassa valikoimaa ja hintoja ostohousut jalassa.

Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa Googlen hakutuloksissa näkyviä maksettuja mainoksia. Hakusanamainokset ovat hyvin saman näköisiä kuin hakukoneoptimoinnin tuloksena näkyvät Googlen maksuttomat hakutulokset, ja usein kuluttajat klikkaavatkin tietämättään ensimmäisenä ilmestyviä hakusanamainoksia.

Kasvata myyntiä hakusanamainonnalla

Tiesitkö, että hakusanamainonnassa maksat vain klikkauksista, et näyttökerroista? Kun hakusanamainoksesi näkyy Googlessa, maksat siitä vain silloin kun henkilö klikkaa mainostasi ja siirtyy verkkosivuillesi. Tämä tekee hakusanamainonnasta erittäin kustannustehokasta. Lisäksi hakusanamainonta tuo yrityksesi näkyviin Googlen etusivulle heti, kun taas hakukoneoptimointi on paljon pitkäjänteisempää hommaa. Hakusanamainonta sopiikin erityisen hyvin tilanteeseen, jossa näkyvyyttä, verkkosivukävijöitä ja kauppaa on saatava välittömästi.

hakusanamainonnan hyödyt:

  • Brändisi tietoisuus ja tunnettuus kasvaa
  • Olet potentiaalisten asiakkaiden löydettävissä
  • Saat yrityksesi heti Googlen etusivulle
  • Saat lisää uusia kävijöitä verkkosivuillesi
  • Myyntisi kasvaa laadukkaiden kävijöiden myötä
  • Voit kohdistaa viestisi tarkasti erilaisille kohdeyleisöille
  • Hakusanamainonta on kustannustehokasta ja usein klikkihinta on matala
  • Yleensä hakusanamainonnan kautta tulleiden kävijöiden konversioprosentti on korkeampi kuin orgaanisen liikenteen kautta tulleiden kävijöiden

Näin toteutamme hakusanamainontaa käytännössä

1

Suunnittelu

Suunnittelemme hakusanakampanjan ja -mainosten sisällön järkeville avainsanoille. Teemme toimenpide-ehdotuksen ja esittelemme suunnitelman hakusanamainonnan toteuttamisesta.

2

Tavoitteiden määrittäminen

Määritämme mainonnan tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja asennamme tavoitteet Google Analyticsiin. Näin kampanjan onnistumista voidaan seurata, optimoida ja raportoida parhaiten.

3

Toteutus

Käärimme hihat ja alamme töihin! Rakennamme hakusanakampanjan, -mainosryhmät ja -mainokset Google Adsiin. Voimme tehdä mainossisällöt tarvittaessa kokonaan itse tai yhdessä asiakkaan kanssa.

4

Seuranta, optimointi ja raportointi

Seuraamme mainosten toimivuutta aktiivisesti kampanjan aikana. Mikäli mainokset eivät tuota haluttuja tuloksia, reagoidaan siihen mahdollisimman nopeasti optimoimalla joko mainosten kohdennusta tai sisältöjä.

Kampanjan päätyttyä koostamme kattavan raportin kampanjan tuloksista ja muista havainnoista.

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Hakukoneoptimointi

Riikka ja Laura

Hakukoneoptimointi säästää rahaa ja auttaa oikeita asiakkaita löytämään yrityksesi

Kun tarvitset tiettyä tuotetta tai palvelua, mitä teet? Googlaat, totta kai! Fakta on, että jopa 92 % haluamaansa etsivistä ihmisistä aloittaa ostopäätösprosessinsa hakukoneesta. Ensin etsitään lisää tietoa aiheesta, tuotteesta tai palvelusta. Sitten pyritään löytämään paras, halvin tai luotettavin yritys, joka tarjoaa ratkaisua tähän tarpeeseen. Koska Google on ylivoimaisesti suosituin hakukone, on sivuston löydettävyyden kannalta kriittistä sijoittua korkealle Googlen hakutuloksissa.

Googlessa näkyvyyttä saa joko luonnollisilla hakutuloksilla tai maksetuilla Google Ads - mainoksilla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli SEO) tarkoittaa sivuston luonnollisten hakutulosten parantamista. Hakukoneoptimointi on maksettua mainontaa paljon kustannustehokkaampaa, varsinkin jos sitä tehdään pitkällä tähtäimellä ja systemaattisesti. 

Hakukoneoptimoinnista hyötyy niin asiakas kuin yrityksesikin 

  • Tunnettuutesi kasvaa, kun näyt paremmin Googlessa 
  • Ratkaisua etsivät asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin 
  • Verkkosivustosi palvelee käyttäjien tarpeita paremmin 
  • Hakukoneoptimointi kasvattaa myyntiä, sillä asiakas on jo ostohousut jalassa 
  • Parantaa sivustosi käyttäjäystävällisyyttä 
  • Ymmärryksesi Googlen arvotuskriteereistä kasvaa.

”Näpyttelin avainsanoja verkkosivuille, eikö se riitä?”

1

Kuvitellaan, että hakukoneoptimointi tapahtuu itsestään

Edelleen törmää väitteeseen, että hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä on yhtä kuin hakukoneoptimointi. Todellisuudessa hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmän valinta mahdollistaa hakukoneoptimoinnin tekemisen. Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa sivustoa työstetään mukailemaan Googlen ohjeistuksia. Googlen ohjeistukset on jaettu suuriin kokonaisuuksiin, jotka koskevat sivuston tekniikkaa, sisältöjä, sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä sekä käyttäjäkokemusta. Parhaan hakukonenäkyvyyden saavat ne sivustot, jotka parhaiten noudattavat Googlen ohjeistuksia. 

2

Hakukoneoptimointia tehdään väärille avainsanoille 

Hakukoneoptimoinnin käynnistyessä tulee määritellä, millä sanoilla Googlessa halutaan näkyä. Kyse on avainsana-analyysistä, jolla etsitään sanoja, joita oikea kohderyhmä käyttää Googlessa yrityksen tarjoamia palveluita etsiessään. Mikäli avainsana-analyysivaihe laiminlyödään, voi seurauksena olla:  

  • Hakukoneoptimointi avainsanoille, joilla kukaan ei tee hakuja Googlessa 
  • Hakukoneoptimointi avainsanoille, joilla Googlen käyttäjät etsivät jotain aivan muuta 

Ilman huolellista avainsana-analyysiä hakukoneoptimointi ei tuota toivottuja tuloksia. 

3

Hakukoneoptimointi jätetään puolitiehen 

Pelkkä hakukoneoptimoinnin auditointi ei vielä paranna hakukonenäkyvyyttä. Hakukoneoptimointi aloitetaan usein nykytila-analyysillä tai auditoinnilla, mutta siinä vasta paikannetaan ongelmat ja määritellään tarvittavat toimenpiteet haluttujen tulosten savuttamiseksi. Hakukoneoptimoinnin tulosten saavuttaminen vie tyypillisesti neljästä kuuteen kuukautta ja sen aikana toimenpiteitä tehdään vaiheittain. 

Hakukoneoptimointi on prosessi, ei projekti. Google-näkyvyyden ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa työntekoa, sillä aina, kun kilpailijat parantavat sivustojaan, meidän on vastattava kilpailuun. Lisäksi meillä on mahdollisuus laajentaa hakukoneoptimointia määrittämällä uusia avainsanoja ja luomalla uusia sivuja sivurakenteeseen. 

“Verkkoasema osoitti, että on kiinnostunut tekemään töitä meidän kasvutavoitteiden eteen.”  

– Aku Bragge, Liiketoimintapäällikkö, Oy Nylund-Group Ab 

Miten Google toimii?

Googlen algoritmit ovat niin edistyneitä, että vain ne sivustot, jotka sisältävät oikeasti laadukasta ja aktivoivaa sisältöä, sijoittuvat ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Käytännössä Google nostaa etusivulleen niitä sivuja, jotka vastaavat hakuja tekevien ihmisten tarpeisiin parhaiten. 

No mistä sitten tietää vastaako sivu ihmisten tarvetta? Yleisesti Google katsoo sivujen vastaavan ihmisten tarvetta esimerkiksi silloin, kun kävijät käyvät vierailunsa aikana usealla sivulla, viettävät sivustolla aikaa ja tekevät siellä mitattavia toimenpiteitä, kuten painavat sivulla olevia painikkeita. Hakukoneoptimointia tulee siis lähestyä käyttäjän näkökulmasta, unohtamatta kuitenkaan teknistä hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnin vaiheet

  • Nykytila-analyysi ja toimenpide-ehdotukset 
  • Avainsana-analyysi 
  • Tekninen hakukoneoptimointi 
  • Sisältöjen hakukoneoptimointi 
  • Kävijäpolkujen rakentaminen 
  • Käyttäjäkokemuksen parantaminen 
  • Seuranta ja tulosten raportointi 

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Google-mainonta

Google-mainonta mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen juuri oikeaan aikaan!

Pelkästään Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Googlessa näkyvyyttä saa joko hakukoneoptimoinnin avulla ei-maksetuista hakutuloksista tai Google Ads -mainoksilla. Hakukoneoptimointi on näistä kahdesta kustannustehokkaampaa, mutta aina hakukoneoptimoinnin tekeminen ei ole mahdollista tai kannattavaa, ja silloin Google Ads astuu kuvaan mukaan.

Google Ads -mainonta on tehokkaimmillaan kun:

  • Näkyvyys halutaan saavuttaa nopeasti: tyypillisesti mainokset saadaan pyörimään saman päivän aikana.
  • Tarvitset maantieteellisesti kohdennetun hakukonenäkyvyyden: Google Ads voidaan kohdentaa jopa kilometrisäteelle yhdestä tai useammasta paikkakunnasta.
  • Hakukonenäkyvyys tarvitaan vain hetkellisesti:
    • markkinoit tapahtumaa ja tapahtuman jälkeen näkyvyyttä ei enää tarvita
    • myyt tuote-erän häntää, jonka jälkeen tuotetta ei enää ole tarjolla
  • Katat hakukonelöydettävyyden mainoksilla, kunnes hakukoneoptimoinnin tulokset alkavat näkyä.

Heitätkö rahaa hukkaan vai tähtäätkö tarkkaan?

Avainsanojen avainroolissa

Hakukonemainontaa käynnistäessä tulee määritellä, millä sanoilla Googlessa halutaan näkyä. Kyse on avainsana-analyysistä, jolla etsitään sanoja, joita oikea kohderyhmä käyttää Googlessa yrityksen tarjoamia palveluita etsiessään. Mikäli avainsana-analyysivaihe laiminlyödään, voi seurauksena olla:

Hakukonenäkyvyys avainsanoille, joilla kukaan ei tee hakuja Googlessa.

Hakukonenäkyvyys avainsanoille, joilla Googlen käyttäjät etsivät jotain aivan muuta.

Hakukoneoptimoinnista poiketen Google Ads -mainontaa voidaan tehdä rinnakkain useammalla avainsanalla ja siksi joissain tapauksissa markkinointia voidaan hyödyntää myös hakukoneoptimointiin sopivien avainsanojen etsimiseen.

Tyypillisimmät mokat Google-mainonnassa

Google Ads -mainontaa pidetään todella kalliina ja se johtuu usein siitä, että:

  • Kampanjoita ei suunnitella kunnolla.
  • Kaikkia työkalun mahdollistamia ominaisuuksia ei oteta käyttöön.
  • Kampanjaa ei optimoida matkan varrella lainkaan.

Google Ads -hakukonemainonta on kustannustehokkainta silloin, kun määrittelemme:

  • Tarkan kohderyhmän.
  • Luomme tehokkaita mainoksia Googlen antamien ohjeiden mukaisesti.
  • Seuraamme ja analysoimme kampanjan tuloksia.
  • Kohdennamme kampanjan budjettia tehokkaimpiin kampanjan osiin.

Google-mainonnan hyödyt yrityksille:

  • Mainosten tarkka kohdentaminen
  • Mainosten tehokkuuden tarkka mittaaminen
  • Mediabudjetin ennakointi ja hallinta
  • Tunnettuuden kasvattaminen
  • Konversioiden määrän kasvattaminen

B2B-päättäjä! Älä valitse markkinointikumppania ennen kuin olet nähnyt ehdotuksemme!

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Facebook-mainonta: Lisää liikennettä ja myyntiä!

Miksi yrityksesi kannattaisi mainostaa Facebookissa?

72 % suomalaisista käyttää Facebookia ja heistä jopa 82 % käyttää sitä vähintään kerran päivässä. Potentiaali tavoittaa tulevat asiakkaasi Facebook-mainonnan avulla onkin valtava! Erinomaisten kohdentamismahdollisuuksien ansiosta yrityksillä on Facebook-mainonnan avulla mahdollisuus saada viestinsä näkymään oikeille ihmisille oikeaan aikaan. Erilaisia mainosmuotoja, sisältöjä ja kohdennustapoja hyödyntämällä yrityksesi tunnettuus ja verkkosivujesi liikenteen määrä kasvavat sekä saat lisää liidejä myyntisuppiloosi kustannustehokkaasti.

Facebook-mainonnan Hyödyt:

  1. Unohda hakuammunta
    Facebookissa pystyt erinomaisten kohdentamismahdollisuuksien ansiosta tavoittamaan juuri oikeat ihmiset.
  2. Oikeiden ihmisten tavoittamisen ei tarvitse maksaa maltaita
    Facebookissa tavoitat heidät kustannustehokkaasti.
  3. Kasvata yrityksesi tunnettuutta Facebookissa
    Oli kyse sitten potentiaalisista asiakkaista tai työntekijöistä.
  4. Palauta verkkosivuvierailijat sisältöjesi pariin Facebookin uudelleenmarkkinoinnin avulla

Tehokas Facebook-mainonta tavoittaa massoja

Markkinointi Facebookissa on tehokasta, jos teet sitä oikein. Sen lisäksi, että sinun täytyy osata määritellä kohdeyleisösi ja viestisi, vaatii itse mainostyökalun opettelu aikaa ja vaivaa. Unohtamatta kampanjoiden optimointia ja tulosten seuraamista. Mikä toimii ja mikä ei? Miten mainontaa kannattaa jatkossa kehittää? Mitkä sisällöt sitouttavat parhaiten?

Jos ajattelet, ettei B2B-yritys voi tavoittaa Facebookista uusia asiakkaita, niin huomioi, että jokainen on myös yksityishenkilö. Ja useimmat katselevat Facebook-sisältöä myös bisnesnäkökulmasta.

Työnantajamielikuvaa rakentamaan

Facebookia ja sen sisarta Instagramia voi käyttää monella tapaa saman työkalun kautta yrityksen hyödyksi. Yksi merkittävimmistä, pidemmälle tulevaisuuttakin ajatellen, on työnantajamielikuvan rakentaminen. Rekrytointitarpeen osuessa kohdalle, jo tehty someläsnäolo on pedannut tilannetta valmiiksi. Potentiaalinen uusi työntekijäsi tarkkailee sinua. Usko pois. Facebook- ja Instagram-mainonnan tehtävänä kerätä hedelmät. Enää ei tarvitse maksettuna mainontana selittää ja vakuutella vaan ohjata, koska olet jo tehnyt tehtäväsi yrityksesi tulevaisuuden tekijöitä varten.

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Display-mainonta

Panu ja Tuomas

Kasvata ihmisten tietoisuutta brändistäsi

Display-mainonta tarkoittaa mainostamista Googlen Display-mainosverkostoon kuuluvissa sivustoissa ja sovelluksissa. Käytännössä Display-mainokset ovat siis Googlen hakutulosten ulkopuolella olevia bannerimainoksia, jotka näkyvät esimerkiksi upotettuina kuvina, videoina ja animaatioina muun muassa uutissivustoilla, blogeissa ja puhelinsovelluksissa.

Display-mainonnalla tavoitat sekä uusia että brändisi jo tuntevia asiakkaita. Display-mainonta toimii erinomaisesti esimerkiksi silloin, kun pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta tai palauttamaan aikaisemmin verkkosivuillanne vierailleita ihmisiä sinne takaisin. Display-mainontaa voidaan hyödyntää siis sekä uudelleenmarkkinointiin että uusasiakashankintaan.

Tavoita potentiaaliset asiakkaat Googlen Display-mainonnalla

Perinteisestä hakusanamainonnasta poiketen, Display-mainosten etu piilee siinä, että voit saada yrityksesi tuotteet ja palvelut näkyville myös niille ihmisille, jotka eivät ole hakeneet Googlesta yrityksesi tarjoamaan liittyvää sisältöä. Tämä tarkoittaa sitä, että voit tavoittaa Display-mainonnalla kohderyhmästäsi niitä potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole vielä tietoisia yrityksestäsi.

Koska ostopäätöstä tehdään hyvin harvoin ensimmäisen verkkosivukäynnin aikana, pyritään jo aikaisemmin verkkosivuilla käyneitä potentiaalisia asiakkaita palauttamaan sivustolle uudelleenmarkkinoinnin avulla. Google Display-mainonta tarjoaakin hyvät mahdollisuudet tavoittaa ihmisiä, jotka ovat jo osoittaneet jonkinlaista kiinnostusta yrityksesi tuotteista tai palveluista. Näkyvyys Googlen mainosverkossa edistää brändisi pysymistä kuluttajien mielessä, kun he vertailevat eri vaihtoehtoja. Lyhyesti sanottuna Display-mainonta kasvattaa brändisi tunnettuutta, pitää brändisi ihmisten tietoisuudessa ja ohjaa brändisi tuntevia kuluttajia takaisin verkkosivuillesi kustannustehokkaasti.

Display-mainonnan hyödyt:

  • Brändisi tietoisuus ja tunnettuus kasvaa
  • Laaja näkyvyys ympäri verkon
  • Saat yrityksesi tuotteet ja palvelut asiakkaiden ajatuksiin ja vaihtoehtovertailuun
  • Saat lisää uusia kävijöitä verkkosivuillesi
  • Kiinnostusta osoittaneet asiakkaat pystytään palauttamaan verkkosivuille
  • Voit kohdistaa viestisi tarkasti erilaisille kohdeyleisöille
  • Klikkauskohtainen hinta on yleensä matala, joten mainonta on kustannustehokasta
  • Yleensä konversioprosentti on korkeampi kuin muissa mainosmuodoissa
  • Mainoksissa voidaan käyttää visuaalisia tehosteita

Näin Display-mainontaa toteutetaan käytännössä

1

Suunnittelu

Suunnittelemme Display-kampanjan ja -mainosten sisällön. Teemme toimenpide-ehdotuksen ja esittelemme suunnitelman Display-mainonnan toteuttamisesta.

2

Tavoitteiden määrittäminen

Määritämme mainonnan tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja asennamme tavoitteet Google Analyticsiin. Näin kampanjan onnistumista voidaan seurata, optimoida ja raportoida.

3

Toteutus

Käärimme hihat ja alamme töihin! Rakennamme Display-kampanjan, -mainosryhmät ja -mainokset Google Adsiin. Voimme tehdä mainossisällöt tarvittaessa kokonaan itse tai yhteistyönä sinun kanssasi.

4

Seuranta, optimointi ja raportointi

Seuraamme mainosten toimivuutta aktiivisesti kampanjan aikana. Mikäli mainokset eivät tuota haluttuja tuloksia, reagoidaan siihen mahdollisimman nopeasti optimoimalla joko mainosten kohdennusta tai sisältöjä.

Kampanjan päätyttyä koostamme kattavan raportin kampanjan tuloksista ja muista havainnoista.

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

oletko lukenut nämä?

Valmennus

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Näin hakusanat muuttuvat yhteydenotoiksi 

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on yksi kysymys: miten asiakkaasi etsivät tietoa?  Jos osaat vastata siihen, voit rakentaa sisältöjä, jotka löytyvät Googlesta, ja jotka tuovat verkkosivustollesi juuri oikeanlaista…

Lue lisää