Blogi|Myynnin kasvattaminen

Tuloksellista digimarkkinointia?

Oppia ikä kaikki

Olin vasta palaverissa, jossa asiakas jakoi surullisen yleisen tarinan markkinointikokemuksistaan:

”Teimme markkinointia, jolla ohjattiin kävijöitä verkkosivustollemme. Kävijöitä tulikin, seurasimme onnesta soikeana analytiikkatyökaluista, kuinka kävijäkäyrä nousi tiukalla kulmakertoimella.. Sitten se laski vielä tiukemmassa kulmassa ja meille jäi käteen vain reilun tonnin lasku.”

Tästä oppineena asiakas oli päättänyt uusia verkkopalvelunsa ja analytiikkatyökalunsa ennen seuraavan markkinointikampanjan tekoa.

Perusasiat kuntoon

Harmillisen usein unohdetaan laittaa perusasiat kuntoon ennen tuntuvien markkinointi-investointien tekemistä. Tässä yhteydessä perusasia on verkkopalvelu, johon liikennettä johdetaan ja jossa kävijästä pyritään tekemään asiakas. Asiakkaaksi tekemistä voidaan helpottaa inbound-markkinoinnilla sekä tehokkailla analytiikkatyökaluilla ja/tai markkinoinnin automaatioratkaisuilla, joilla pääsemme tutustumaan niihinkin kävijöihin, jotka eivät jätä yhteystietojaan.

Mikäli verkkosivusi ei toimi tehokkaasti, ei massojen haaliminen tuota toivottua tulosta.

Digimarkkinointi on ajateltava kokonaisuutena

Turhan usein digimarkkinoinnissa sorrutaan kokoamaan tilkkutäkki eri palveluita pahimmillaan eri toimittajilta. Ikävimmissä tapauksessa nämä irralliset kampanjat ovat päällekkäisiä toistensa kanssa.

Tilkkutäkillä ei saada huipputuloksia, vaan myös digimarkkinoinnissa on ajateltava kokonaisuutta:

  • Verkkosivuston on toimittava moitteettomasti kaikilla laitteilla
  • Verkkosivuston on oltava helposti löydettävissä
  • Digimarkkinoinnin mitattavuutta on hyödynnettävä
  • Laajasta skaalasta digimarkkinoinnin kanavia on etsittävä liiketoimintaasi sopivimmat
  • Verkkopalvelusta tulee kerätä kuumat leadit myynnin tueksi

Tämä kaikki toteutuu parhaiten digimarkkinoinnin kokonaisratkaisulla, jossa mahdollistetaan erilaisten digimarkkinoinnin keinojen hyödyntäminen. Älä siis osta enää irrallisia Google AdWords- tai Facebook-kampanjoita vaan ota kokonaisuus haltuun ja saavuta ennen näkemättömiä tuloksia.

Tiina ja Riikka.