Menestyksekäs-blogi-löytyy-Googlesta-ja-houkuttelee-asiakkaita

27.02.2018

Menestyksekäs blogi löytyy Googlesta ja houkuttelee asiakkaita

Bloggaamisella on useita hyviä puolia erityisesti silloin, kun se jaksetaan toteuttaa huolella. Verkkosivuille säännöllisesti päivittyvä ja verkkosivun teemaan liittyvä sisältö houkuttelee niin hakukoneita kuin kävijöitäkin. Suosittelen lämpimästi blogin kirjoittamista erityisesti silloin, kun

  1. haluat tavoittaa kohderyhmäsi
  2. haluat auttaa tulevia ja olemassa olevia asiakkaitasi.

Houkuttele asiakastasi – Bloggaamisen perusteet

Bloggaus tarkoittaa tapaa julkaista ja mainostaa säännöllisesti sisältöä, joka liittyy liiketoimintaasi. Bloggaaminen on helppo tapa kirjoittaa asiakkaittesi kohtaamista ongelmista. Kun blogit kirjoitetaan kielellä, jota asiakas itsekin käyttää, blogit todennäköisesti nousevat hyvin esille hakutuloksissa. Bloggaaminen on kuin oven avaamista uusille asiakkaille – kun tuleva asiakkaasi on ensin kiinnostunut tarjoamastasi sisällöstä, hän on todennäköisesti paljon kiinnostuneempi tutustumaan myös tarjoamiisi palveluihin tai tuotteisiin.

Säännöllinen bloggaaminen nostaa sinut myös asiantuntijaksi omalla toimialallasi, jolloin parhaimmillasi pääset toimimaan koko toimialaa edustavana edelläkävijänä. Asiantuntijuus edesauttaa taas luottamuksen syntymistä sinun ja tulevan asiakkaasi välille, joka taas mahdollistaa kaupankäynnin kynnyksen madaltumisen.

Kuinka luodaan menestyksekäs blogi?

  1. Valitse kiinnostava aihe ja teema blogillesi. Kirjoita asiantuntijan äänellä, vastaa tulevien asiakkaittesi kysymyksiin ja ratko heidän ongelmiaan. Jaa asiantuntijuuttasi – ilmaiseksi!
  2. Älä puhu itsestäsi! Unohda yrityksesi mainostaminen ja esiintuominen. Puhu toimialaasi liittyvistä teemoista, älä paukuttele omia henkseleitäsi.
  3. Ideoi. Brainstormaile valmiiksi kiinnostavia bloggauksen aiheita. Mitkä ovat asiakkaittesi yleisimmin kysytyt kysymykset? Mihin tuleva asiakkaasi tarvitsee apuasi? Mitä toivoisit asiakkaittesi tietävän toimialastasi? Kun valitset aiheita, muista aiemmin tehty avainsanatutkimus – mitkä olivat avainsanoja, joita asiakkaasi käyttivät ostoprosessin eri vaiheissa?
  4. Yksi aihe per blogaus! Ratkaise yksi ongelma kerrallaan. Muistithan että yksi avainsana hakukoneoptimoitiin aina yhdelle uniikille sivulle.
  5. Valitse blogauksellesi konversio. Mitä toivot lukijan tekevän sen jälkeen, kun hän on lukenut blogauksen? Tilaavan uutiskirjeen, lataavaan whitepaperin? Lisää jokaiseen blogaukseen Call-to-Action -elementti. Vähintäänkin uutiskirjeen tilausmahdollisuus blogille!
  6. Käytä aikaa yksittäisien blogien otsikointiin. Käytä aluksi pelkästään ”työotsikkoa”, kirjoita sisältö ja palaa sen jälkeen uudelleen otsikkoon. Muistathan, että suurin osa lukijoista silmäilee pelkästään otsikon ja tekee lukupäätöksen sen perusteella. Otsikon tulisi sisältää myös hakukoneoptimoitava avainsana. Jotta haastekertoimet nousevat tästäkin, niin otsikosta tulisi käydä selväksi myös se, mikä on blogauksen antama arvo ja hyöty lukijalle? Erimerkiksi ”Kolme suosituinta työkalua inbound-markkinoinnin aloittelijalle!”
  7. Blogauksen title-teksti. Edellisten määrittelyjen perusteella itse blogauksen otsikko on yleensä aika pitkä. Googlen hakutuloksissa näytetään kuitenkin TITLE-tekstissä pelkästään 50-60 ensimmäistä merkkiä. Kirjoita siis blogaukselle erikseen tiivistetty otsikko TITLE-tekstiksi, jotta saat hakutuloksissa mahdollisimman paljon klikkauksia.
  8. Helppo luettavuus. Käytä välilyöntejä tehdäksesi tilaa sisällöllesi, hyödynnä kuvaavia väliotsikoita, boldaa tärkeitä osiota ja käytä bulletteja tai numerointeja jäsentääksesi sisältöä. Hyödynnä kuvia ja grafiikkaa.
  9. Markkinoi blogiasi. Hakukonenäkyvyyden kannalta parasta on, että blogisi sijaitsee verkkosivuillasi, ei esimerkiksi ulkoisessa palvelussa. Pidä huoli siitä, että blogi on hyvin esillä sivuillasi, erityisesti etusivulla ja navigaatiossa. Linkkaa tuote/palvelusivuiltasi blogisi relevantteihin otsikoihin. Jaa blogiasi somessa ja pidä huoli siitä, että myös lukijasi on helppo jakaa yksittäisiä blogauksia omassa verkostossaan. Jaa blogiasi myös sähköpostin välityksellä säännöllisesti.
  10. Analysoi blogiasi. Seuraa suosituimpia blogejasi ja pyri kirjoittamaan suosituimman blogauksen tyylisiä uusia postauksia.
  11. Kirjoita säännöllisesti ja sinnikkäästi. Investointisi palkitaan ennen pitkään!

Lue lisää sivuiltamme, jos sinua jäi mietityttämään sisällöntuotanto tai hakukoneoptimointi! Bloggaus on olennainen osa inbound-markkinointia, missä autamme myös mielellämme.

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

kahdeksan vinkkiä sometukseen

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

”Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.” Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta,… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit