Menestyksekäs-blogi-löytyy-Googlesta-ja-houkuttelee-asiakkaita

27.02.2018

Menestyksekäs blogi löytyy Googlesta ja houkuttelee asiakkaita

Bloggaamisella on useita hyviä puolia erityisesti silloin, kun se jaksetaan toteuttaa huolella. Verkkosivuille säännöllisesti päivittyvä ja verkkosivun teemaan liittyvä sisältö houkuttelee niin hakukoneita kuin kävijöitäkin. Suosittelen lämpimästi blogin kirjoittamista erityisesti silloin, kun

  1. haluat tavoittaa kohderyhmäsi
  2. haluat auttaa tulevia ja olemassa olevia asiakkaitasi.

Houkuttele asiakastasi – Bloggaamisen perusteet

Bloggaus tarkoittaa tapaa julkaista ja mainostaa säännöllisesti sisältöä, joka liittyy liiketoimintaasi. Bloggaaminen on helppo tapa kirjoittaa asiakkaittesi kohtaamista ongelmista. Kun blogit kirjoitetaan kielellä, jota asiakas itsekin käyttää, blogit todennäköisesti nousevat hyvin esille hakutuloksissa. Bloggaaminen on kuin oven avaamista uusille asiakkaille – kun tuleva asiakkaasi on ensin kiinnostunut tarjoamastasi sisällöstä, hän on todennäköisesti paljon kiinnostuneempi tutustumaan myös tarjoamiisi palveluihin tai tuotteisiin.

Säännöllinen bloggaaminen nostaa sinut myös asiantuntijaksi omalla toimialallasi, jolloin parhaimmillasi pääset toimimaan koko toimialaa edustavana edelläkävijänä. Asiantuntijuus edesauttaa taas luottamuksen syntymistä sinun ja tulevan asiakkaasi välille, joka taas mahdollistaa kaupankäynnin kynnyksen madaltumisen.

Kuinka luodaan menestyksekäs blogi?

  1. Valitse kiinnostava aihe ja teema blogillesi. Kirjoita asiantuntijan äänellä, vastaa tulevien asiakkaittesi kysymyksiin ja ratko heidän ongelmiaan. Jaa asiantuntijuuttasi – ilmaiseksi!
  2. Älä puhu itsestäsi! Unohda yrityksesi mainostaminen ja esiintuominen. Puhu toimialaasi liittyvistä teemoista, älä paukuttele omia henkseleitäsi.
  3. Ideoi. Brainstormaile valmiiksi kiinnostavia bloggauksen aiheita. Mitkä ovat asiakkaittesi yleisimmin kysytyt kysymykset? Mihin tuleva asiakkaasi tarvitsee apuasi? Mitä toivoisit asiakkaittesi tietävän toimialastasi? Kun valitset aiheita, muista aiemmin tehty avainsanatutkimus – mitkä olivat avainsanoja, joita asiakkaasi käyttivät ostoprosessin eri vaiheissa?
  4. Yksi aihe per blogaus! Ratkaise yksi ongelma kerrallaan. Muistithan että yksi avainsana hakukoneoptimoitiin aina yhdelle uniikille sivulle.
  5. Valitse blogauksellesi konversio. Mitä toivot lukijan tekevän sen jälkeen, kun hän on lukenut blogauksen? Tilaavan uutiskirjeen, lataavaan whitepaperin? Lisää jokaiseen blogaukseen Call-to-Action -elementti. Vähintäänkin uutiskirjeen tilausmahdollisuus blogille!
  6. Käytä aikaa yksittäisien blogien otsikointiin. Käytä aluksi pelkästään ”työotsikkoa”, kirjoita sisältö ja palaa sen jälkeen uudelleen otsikkoon. Muistathan, että suurin osa lukijoista silmäilee pelkästään otsikon ja tekee lukupäätöksen sen perusteella. Otsikon tulisi sisältää myös hakukoneoptimoitava avainsana. Jotta haastekertoimet nousevat tästäkin, niin otsikosta tulisi käydä selväksi myös se, mikä on blogauksen antama arvo ja hyöty lukijalle? Erimerkiksi ”Kolme suosituinta työkalua inbound-markkinoinnin aloittelijalle!”
  7. Blogauksen title-teksti. Edellisten määrittelyjen perusteella itse blogauksen otsikko on yleensä aika pitkä. Googlen hakutuloksissa näytetään kuitenkin TITLE-tekstissä pelkästään 50-60 ensimmäistä merkkiä. Kirjoita siis blogaukselle erikseen tiivistetty otsikko TITLE-tekstiksi, jotta saat hakutuloksissa mahdollisimman paljon klikkauksia.
  8. Helppo luettavuus. Käytä välilyöntejä tehdäksesi tilaa sisällöllesi, hyödynnä kuvaavia väliotsikoita, boldaa tärkeitä osiota ja käytä bulletteja tai numerointeja jäsentääksesi sisältöä. Hyödynnä kuvia ja grafiikkaa.
  9. Markkinoi blogiasi. Hakukonenäkyvyyden kannalta parasta on, että blogisi sijaitsee verkkosivuillasi, ei esimerkiksi ulkoisessa palvelussa. Pidä huoli siitä, että blogi on hyvin esillä sivuillasi, erityisesti etusivulla ja navigaatiossa. Linkkaa tuote/palvelusivuiltasi blogisi relevantteihin otsikoihin. Jaa blogiasi somessa ja pidä huoli siitä, että myös lukijasi on helppo jakaa yksittäisiä blogauksia omassa verkostossaan. Jaa blogiasi myös sähköpostin välityksellä säännöllisesti.
  10. Analysoi blogiasi. Seuraa suosituimpia blogejasi ja pyri kirjoittamaan suosituimman blogauksen tyylisiä uusia postauksia.
  11. Kirjoita säännöllisesti ja sinnikkäästi. Investointisi palkitaan ennen pitkään!

Lue lisää sivuiltamme, jos sinua jäi mietityttämään sisällöntuotanto tai hakukoneoptimointi! Bloggaus on olennainen osa inbound-markkinointia, missä autamme myös mielellämme.

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

 

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mitä tarkoittaa sisältöstrategia?

Myyjät mukaan markkinointiin! Olen käynyt viime viikkojen aikana kymmeniä keskusteluja yrittäjien ja markkinoijien kanssa siitä, miten nykyisessä maailmantilassa voidaan tehdä myyntiä ja uusasiakashankinta. Sellaiset termit kuin mm. sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja inbound ovat nousseet tiuhaan keskusteluissa esiin. Tällainen markkinoinnille tuttu terminologia saattaa kuitenkin tuntua myyjien vinkkelistä ylätason hötöltä – miten nämä… Lue lisää

Älä haaveile turhaan videosi trendaamisesta tai nousemisesta viraaliksi!

Olen tehnyt lähes kolmesataa videota Verkkiksen aikana, aloittaen vuonna 2017. Moniko näistä videoista on noussut viraaliksi? Ei yksikään! Mutta uusia asiakkaita niiden avulla on saatu! Lakkaa siis haaveilemasta omien videoidesi trendaamisesta, ja panosta sen sijaan sisällön laatuun! Viskaa siis viraalit veke ja keskity videotuotannon laatuun näillä vinkeillä! 1. Monikanavaisuus. ”Ydinkohderyhmäni ei ole… Lue lisää

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit