Valmennus|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Linkitykset ovat hakukoneoptimoinnin polttoaine

Panu ja Tuomas

Näin rakennat vahvan verkkomaineen

Hakukoneoptimointi ei ole pelkkää teknistä säätöä tai sisältöjen kirjoittamista. Yksi tärkeimmistä, mutta usein unohdetuista osa-alueista on linkitys, ja sen kautta rakentuva verkkomaine.

Mikä on linkkiprofiili ja miksi se on tärkeä?

Google rakentui alun perin linkkien varaan. Vielä tänäkin päivänä linkitykset erityisesti ulkopuolisilta sivustoilta tulevat linkit ovat vahva signaali siitä, että sisältösi on arvokasta ja luotettavaa. 

 Linkkiprofiili tarkoittaa sitä kokonaisuutta, millaisia sivustoja linkittää omaan verkkosivustoosi. 

Mitä enemmän ja laadukkaampia linkkejä, sitä vahvemmaksi Google sinut arvioi. 

Markkinoinnin asiantuntijat Riitta, Mika ja Titta

Ulkoiset linkitykset: muut puhuvat sinusta 

Linkit muilta sivustoilta kertovat Googlelle, että sivustosi on viittelemisen arvoinen. Niitä voi saada esimerkiksi: 

  • Yhteistyökumppaneilta tai tavarantoimittajilta 
  • Asiakasreferensseistä 
  • Hakemistoista ja toimialasivustoilta 
  • Mediasta tai lehdistötiedotteista 
  • Sosiaalisesta mediasta (vaikkei linkkivoimaa siirry, ne lisäävät näkyvyyttä) 
  • Blogeista ja keskustelupalstoilta 

 Vinkki: Yksi linkki viikossa = 52 linkkiä vuodessa. Pienikin säännöllisyys tuo tulosta. 

Sisäinen linkitys: ohjaa arvoa sivustosi sisällä

Myös omien sivujen väliset linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Tärkeää on:

  • Ohjata vähemmän tärkeiltä sivuilta liikennettä optimoituihin laskeutumissivuihin
  • Käyttää avainsanoja ankkuriteksteinä (esim. ”teollisuusrobotin huolto” linkkinä, ei ”lue lisää”)
  • Varmistaa, että jokainen tärkeä sivu löytyy useamman klikkauksen päässä

Varo haitallisia linkkejä

Kaikki linkit eivät ole hyviä. Jos sivustosi saa linkkejä epäilyttäviltä tai roskapitoisilta verkkosivuilta, se voi vahingoittaa verkkomaineesi ja laskea näkyvyyttäsi.

Tarkista säännöllisesti liikenteen lähteet esim. Google Analyticsilla ja Search Consolen Disavow-työkalulla voit estää haitallisten linkkien vaikutuksen.

Miten parantaa omaa linkkiprofiilia?

1

Tarkista nykytilanne

Käytä esimerkiksi Majestic SEO-työkalua.

Katso mm. Trust Flow (maine) ja Referring Domains (linkittävät sivustot).

2

Vertaile kilpailijoihin

Mistä he saavat linkkejä?

3

Hyödynnä kaikki kanavat

  • Sponsoroinnit, yhteistyöt, tapahtumat
  • Blogit ja uutiset, joissa oma brändisi mainitaan – pyydä linkkiä mukaan!
4

Pidä domainista kiinni

Mitä vanhempi ja aktiivisempi domain, sen parempi.

5

Hyödynnä 301-uudelleenohjauksia

301-uudelleenohjausten avulla voit säilyttää saavutetun linkkivoiman, jos domain tai URL-osoitteet muuttuvat.

oletko lukenut nämä?

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Uutiskirjeitämme ei avata – mikä neuvoksi? 

Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…

Lue lisää

Video

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Miten muuttaa verkkosivukävijät liideiksi? 

Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…

Lue lisää