Tiedätkö, miksi verkkosivujen suunnitteluun kannattaa panostaa?
Tässä webinaarissa tuotantojohtajamme Joni Norring sekä teknisen tuotannon asiantuntijamme Minna Perälä kävivät läpi verkkosivuprojektin suunnittelun vaihe vaiheelta. Kun sivut tehdään huolella ja ajatuksella jo rautalankasuunnittelusta lähtien, projektissa syntyy helppokäyttöiset, käyttäjäystävälliset, myyvät ja pitkäikäiset verkkosivut, joita voidaan myöhemmin myös laajentaa tarpeen mukaan.
verkkosivuprojektin käyttöliittymäsuunnittelu
Webinaarissa käsitellään mm. näitä kriittisiä tekijöitä:
Verkkosivuprojektin vaiheet
Sivuston esteettömyys ja saavutettavuus
Navigointi sivustolla
Sivuston kävijäpolut
Tarvittavat laskeutumissivut ja palikat
Katso webinaarista, miten rakennat sivuston, joka palvelee yritystäsi ja asiakkaitasi pitkään!
Podcast|Ihan Diginä
Ota TikTok haltuun
Ihan Diginä -podcastissa vieraana Antti ”Ice King” Niittyviita.
TikTokin käyttäjäkunta kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin sen sisältö. Nyt on siis mahtava hetki ottaa TikTok haltuun ja päästä mukaan aallonharjalle!
Oletko valmis somenäkyvyyden valtavaan kasvuun? Heitä turha ujostelu pois ja ota nämä Antti ”Ice King” Niittyviidan vinkit käyttöön.
Näin menestyt TikTokissa
TikTokin käyttäjäkunta kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin sen sisältö. Nyt on siis mahtava hetki ottaa TikTok haltuun ja päästä mukaan aallonharjalle! Tällä videolla Antti ”Ice King” Niittyviita (yli 2M seuraajaa TikTokissa!) antaa parhaat vinkkinsä seuraajamäärän kasvattamiseen ja menestymiseen TikTokissa.
SUOSI NOPEAA EDITTIÄ
Älä aseta rimaa liian korkealle, tärkeintä on sisältö.
Lataa itsellesi helppo (mahdollisesti ilmainenkin) editointiohjelma, jonka saat helposti haltuun.
Editoi video mielellään valmiiksi omalla laitteellasi, niin saat originaalin mahdollista jatkokäyttöä varten.
Kokeile editoida video niin, että se alkaa keskeltä ja pyörii luuppina.
OLE SÄÄNNÖLLINEN
Jos haluat maksimoida näkyvyyden, postaa vähintään kerran päivässä, mielellään kolmesti tai sitäkin enemmän.
Päätä milloin teet videot ja varaa sille aika kalenterista. Pysy aikataulussa.
Suosi aikoja, jolloin yleisösi on aktiivisimmillaan. Löydät tästä tietoa Creator toolseista -> Followers.
ETSI HYVÄT IDEAT
Parhaat videot syntyvät aiheista, jotka ovat sinulle merkityksellisiä. Valitse muutama kiinnostava teema ja keskity niihin.
Löydät saman aihepiirin ideoita hakutoiminnolla TikTokista.
Huomioi mitä TikTokissa tapahtuu. Jos jokin asia näyttää toistuvan, tutki minkälainen yhteinen tekijä videoista löytyy ja kopioi se. Trendi on mahdollisesti syntymässä.
”Document, don’t create” (@Garyvee). Näytä kulissien taakse. Ihmiset rakastavat yllätyksiä ja autenttisuutta.
OPTIMOI ONNISTUMISET
TikTok rakastaa sitoutumista. Vastaa kommentteihin ja ole aktiivinen.
Jätä kommentoijille avoimia kysymyksiä: Where are you from?
Vastaa omalla videolla -> saat lisää katselijoita myös sille.
Postaa eri mittaisia videoita. 6–7 sekuntia on hyvä peruspituus, mutta postaa välillä pidempiäkin.
Jaa sama sisältö IG:n Reelsiin ja Youtuben Shortseihin.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
verkkosivut askel askeleelta – Mitä jokaisen verkkosivuja uudistavan pitäisi tietää projektin kulusta?
Verkkosivusto on oma mediasi – toisin kuin sosiaalisen median sivut, vastaat täysin sen sisällöstä ja olemassaolosta.
Parhaimmillaan verkkosivusi on 24/7 palveleva liidikoneisto.
Verkkosivuilla voit vuorovaikuttaa tulevan asiakkaasi kanssa haluamallasi tavalla.
MIKSI ET SIIS PITÄISI VERKKOSIVUJASI AJANTASAISINA JA TOIMIVINA?
Koska verkkosivu-uudistus on aina suuri projekti ja sen läpivieminen vie vääjäämättä yritykseltäsi paljon resursseja, kokosimme käyttöösi oppaan, joka auttaa sinua selviämään projektista mahdollisimman helpolla.
Oppaassa on kiteytettynä yli 20 vuoden aikana hioutunut projektimallimme verkkosivuston suunnittelusta julkaisuun. Tämän parempaa kuvausta verkkosivu-uudistuksesta et saa muualta!
kirjan luettuasi ymmärrät:
mistä työvaiheista verkkosivuprojekti koostuu
kuka on vastuussa mistäkin vaiheesta
miten voit itse sujuvoittaa projektin etenemistä
mikä verkkosivuprojektissa maksaa.
Tulet huomaamaan, että tiedoista on sinulle projektin aikana suurta hyötyä!
Olen 41-vuotias teinipojan isä. Olen kotoisin Vantaalta, mutta muutin Ouluun reilu 10 vuotta sitten. Harrastan monipuolisesti urheilua vapaalaskusta jalkapalloon ja salilla käyntiin. Kesäisin aikaa kuluu urheilun lisäksi veneilyyn ja kalastukseen.
Miten ja miksi päädyit Verkkikselle?
Verkkoaseman silloinen toimitusjohtaja oli kuullut, että olin vapailla markkinoilla ja hän laittoi minulle viestiä, tulisinko töihin. Vastasin, etten ole varma kiinnostaako ala enää, mutta lupasin harkita asiaa lomani ajan. Loman jälkeen tulin käymään toimistolla, ja homma näytti sen verran mukavalta, että päätin katsoa ja kokeilla, miten viihtyisin. Edelleen olen viihtynyt.
Mitä kaikkea olet tehnyt Verkkisellä?
Todellakin kaikkea! Tulin muistaakseni projektipäällikön tittelillä töihin, mutta pääsääntöisesti olen tehnyt myyntiä ja myynnin kehittämistä. Välillä olin uusasiakashankinnassa muutaman vuoden ja toimin myös myyntijohtajana. Koska olen niin sanotusti teknisesti orientoitunut, siirryin jossain vaiheessa tekkipuolelle ja siitä tekkitiimin esimieheksi.
Mikä on roolisi Verkkiksellä nyt ja mitä työnkuvaasi kuuluu?
Toimin tuotantojohtajana. Vastaan työssäni Verkkiksen tekkitiimistä. Vedän suurimman osan meidän webbipuolen projekteista, kehitän tekkitiimin toimintaa ja teen tuotekehitystä. Teen myös itse päivittäistyötä, kuten markkinoinnin automaatiota. En ole koodari, mutta muut hommat onnistuvat. Olen myös edelleen mukana myynnissä.
Mitkä ovat työn parhaat puolet?
Monipuolisuus, työkaverit, vaativuus. Tykkään, että työssä on haasteita. Tässä on myös omanlainen vapaus. Töitä voi tehdä aika pitkälti oman aikataulun mukaan, ei välttämättä aina kasista neljään. Verkkiksellä on myös mahdollista kehittyä omalla urapolulla ja oppia koko ajan uusia asioita.
Millaista Verkkiksellä on olla töissä? Mikä on parasta?
Meillä on hyvä meininki, mukavat työkaverit, mahdollisuus kehittyä omalla urapolulla. Ilmapiiri on kannustava.
Verkkiksellä on myös mahdollista kehittyä omalla urapolulla ja oppia koko ajan uusia asioita.
Joni Norring
Oma asiantuntijuus
Mitä töitä olet tehnyt ennen Verkkistä?
Olen tehnyt paljon kaikkea myyntiin ja sen kehittämiseen liittyvää eri aloilla. Työurani alkoi Keskon varastolla. Eräässä työpaikassa aloitin varastotöistä ja lopulta vastasin koko organisaation it-järjestelmistä.
Miten työroolisi / osaamisesi on kehittynyt täällä työskennellessäsi?
Rooli on kehittynyt aika hurjasti. Tulin aluksi myyntiin ja nyt vastaan käytännössä koko tekkitiimistä. Tekninen osaamiseni on kehittynyt paljon ja koen myös olevani itsevarmempi. Esimiesfilosofiani on sellainen, että jonkun on oltava esimies ja vastattava asioista, mutta ennen kaikkea olemme tiimi.
Miten selittäisit työpäiväsi/-tehtäväsi lapselle?
Teemme töissä verkkosivuja ja netissä olevia juttuja ja minä huolehdin siitä, että ne tulevat tehdyksi.
Minkä arvokkaan vinkin antaisit yrityksille?
Asiat tulevat monesti tehtyä vähemmälläkin stressillä.
Esimiesfilosofiani on sellainen, että jonkun on oltava esimies ja vastattava asioista, mutta ennen kaikkea olemme tiimi.
Joni Norring
Joni Norring
Titteli: Tuotantojohtaja
Supervoima: Pyrin ottamaan kaikki huomioon.
Koulutus: Datanomi
#verkkisläinen: alkuvuodesta 2014
Valmennus|Myynnin kasvattaminen
Tiekartta moderniin myyntiin – Mihin myyjien tulisi käyttää aikaa?
Moderni myyntityö vaatii priorisointia, ja yksi tärkeimmistä kysymyksistä kuuluu: Mihin myyjien tulisi käyttää aikaansa? Tämä on myös Myyntijohtajan tiekartta -videokurssin päätösjakson teema. Jakson ydinviesti on selvä: myyjien tulee keskittyä tehtäviin, jotka luovat arvoa ja näkyvät suoraan asiakkaalle.
Myyjien aika on arvokasta
Liian usein myyjät hukkaavat aikaa tehtäviin, jotka eivät tuo suoraa lisäarvoa. Myyjien tulisi käyttää maksimaalinen aika asiakkaiden kanssa:
Tapaamisia, joissa rakennetaan luottamusta.
Keskusteluja asiakkaan tarpeista.
Toimenpiteitä, jotka johtavat suoraan myynnin edistämiseen.
Mitkä tehtävät voidaan ulkoistaa tai automatisoida?
Monet tukitehtävät, kuten liidilistojen rakentaminen, kylmäsoittaminen tai yleinen tiedonkeruu, eivät ole myyjien ajan tehokkainta käyttöä. Sen sijaan näitä tehtäviä voidaan:
Automatisoida: Hyödyntämällä teknologioita, kuten CRM-järjestelmiä tai markkinoinnin automaatiotyökaluja.
Ulkoistaa: Esimerkiksi yhteistyökumppaneille tai markkinoinnille.
Myyjien aikaa vapautuu näin asiakaskohtaamisiin, joissa he voivat tehdä merkityksellistä työtä.
Myyjän kalenterin analysointi
Tarkastelemaan kriittisesti myyjien kalentereita. Kuinka suuri osa ajasta kuluu asiakasrajapinnassa? Kuinka paljon aikaa menee tukitehtäviin, jotka eivät ole välttämättömiä? Vastaamalla näihin kysymyksiin voidaan löytää keinoja tehostaa myyjien ajankäyttöä.
Miten yritykset voivat tukea myyjiään?
Tarjoa laadukkaita liidejä: Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö on kriittistä, jotta myyjät voivat keskittyä olennaiseen.
Kehitä työkaluja ja prosesseja: Varmista, että käytössä on modernit työkalut, jotka helpottavat myyjien työtä.
Ulkoista rutiinitehtävät: Vapauta myyjien aikaa tukitehtävistä, jotka voidaan delegoida.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Tiekartta moderniin myyntiin – Oletko rahastaja vai myyjä?
B2B-myynnissä on suuri ero sillä, lähestytkö asiakasta rahastajan vai aidon myyjän roolissa. Myyntijohtajan tiekartta -videokurssin viidennessä jaksossa pohditaan, mitä tarkoittaa olla asiakaskeskeinen myyjä ja miten digitalisoitunut maailma vaikuttaa myyntityön rooliin.
Myynti ei ole pelkkää rahastusta
Vaikka digitaalinen markkinointi ja inbound-menetelmät voivat tavoittaa valtavan yleisön ja houkutella kiinnostuneita asiakkaita, myyntityö ei pääty tähän.
Asiakkaat haluavat ostaa ihmiseltä. Tämä tarkoittaa, että myyjän tehtävä on rakentaa luottamusta, tarjota arvoa ja toimia aktiivisena osapuolena asiakkaan ostoprosessissa – ei vain odottaa tarjouspyyntöä.
Social selling – myyjän työkalu digiajassa
1
Luo läsnäolo sosiaalisessa mediassa
Kanavat, kuten LinkedIn, tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa päätöksentekijöitä ja rakentaa suhteita myös niiden henkilöiden kanssa, joita et ole vielä tavannut.
2
Hoivaa asiakkuuksia jatkuvasti
Pelkkä Teams-tapaaminen ei riitä. Ole aktiivinen asiakkuuden jokaisessa vaiheessa ja varmista, että viestisi tavoittaa kaikki päätöksentekoon vaikuttavat henkilöt.
3
Rakenna luottamusta
Hyvä myyntityö keskittyy auttamiseen ja arvojen tuottamiseen asiakkaalle, mikä vähentää ostoprosessin riskejä ja lisää uskottavuuttasi myyjänä.
Myyjän aktiivinen rooli ostoprosessissa
Moderni myyjä ei odota, että asiakas itse tekee kaikki päätökset ja toimenpiteet. Sen sijaan hän ottaa aktiivisen roolin ja auttaa asiakasta etenemään kohti oikeaa ratkaisua. Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on kriittistä:
Markkinointi herättää kiinnostusta ja luo tunnettuutta.
Myynti vahvistaa tätä luottamusta henkilökohtaisella otteella ja pitkäjänteisellä työllä.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Tiekartta moderniin myyntiin – Niitä on liian vähän tai ne ovat kuraa
Liidien laatu ja määrä ovat jatkuva haaste B2B-myyntiorganisaatioille. Neljännessä jaksossa Myyntijohtajan tiekartta moderniin myyntiin -videokurssista käsitellään tätä ongelmaa ja pohditaan, miten myynti voi onnistua paremmin, vaikka liidimäärä olisi rajallinen tai laatu ei olisi aina täydellinen.
saisiko olla lisää laadukkaita liidejä?
Ennen kuin pureudutaan varsinaisesti siihen, mikä on laadukas liidi, tai paljonko on tarpeeksi, niin kannattaa selvittää, että ovathan kaikki firman ihmiset samalla sivulla siitä, mikä on liidi? Joillekinhan se voi tarkoittaa sitä, että verkkosivuilla on käyty, toisilla se on neukkarissa istunut ostohousut jalassa oleva asiakas.
Määritellään yhdessä järkevät liidikriteerit!
Miksi liidit ovat ongelma?
Tyypillinen ongelma myynnissä on, että liidien määrä ei täytä odotuksia, tai ne eivät ole riittävän laadukkaita. Näitä haasteita ei kuitenkaan ratkaista vain valittamalla. Tarvitaan strategia, joka ottaa huomioon sekä liidien hankinnan, että niiden käsittelyn.
Liidien laatu ja määrä ovat molemmat myynnin kehittämisen keskiössä, mutta myyntiorganisaatio voi vaikuttaa paljon siihen, miten liidit hyödynnetään ja miten niistä rakennetaan tuloksellisia asiakassuhteita.
Kolme vinkkiä liidien hyödyntämiseen
1
Laadun parantaminen yhteistyöllä
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on avainasemassa liidien laadun parantamisessa. Kun markkinointi ja myynti keskustelevat keskenään, voidaan varmistaa, että markkinoinnin tuottamat liidit vastaavat myynnin tarpeita. Tämä tarkoittaa esimerkiksi:
Yhteistä määritelmää siitä, mikä on kelvollinen liidi.
Selkeää viestintää siitä, millaista asiakastyyppiä haetaan.
2
Prospektoinnin tehostaminen
Myynnin ei pidä jäädä odottamaan täydellisiä liidejä, vaan sen tulee ottaa aktiivinen rooli prospektoinnissa. Hyvä prospektointi tarkoittaa potentiaalisten asiakkaiden etsimistä ja analysointia – ja siihen kannattaa panostaa.
Data-analytiikkaa tunnistaaksesi yritykset, jotka voisivat hyötyä palveluistasi.
3
Liidien hoivaaminen
Liidien hoivaaminen eli ”nurturointi” on erityisen tärkeää, kun liidien laatu ei ole huipussaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi:
Säännöllistä yhteydenpitoa, vaikka asiakas ei olisi heti valmis ostamaan.
Lisäarvon tarjoamista esimerkiksi sisällön, ratkaisuehdotusten tai asiantuntijaneuvojen kautta.
Liidien käsittelyn merkitys
Pelkkä liidin saaminen ei riitä – niiden hyödyntäminen on yhtä tärkeää. Myynti ei saa jäädä odottamaan täydellisiä liidejä, vaan sen on oltava aktiivinen ja pitkäjänteinen. Tämä tarkoittaa:
Kärsivällisyyttä liidien hoivaamisessa.
Järjestelmällisyyttä liidien priorisoinnissa.
Kykyä muuttaa ”kura” laadukkaaksi mahdollisuudeksi hyvän myyntityön avulla.
Vie opit käytäntöön
Tuntuuko, että liidien laatu tai määrä ei vastaa odotuksia? Ota askel kohti parempaa tulosta seuraavien vinkkien avulla:
Rakasta prosessia, älä vain tuloksia – panosta pitkäjänteiseen liidien käsittelyyn.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Mitä asiakkaasi arvostaa eniten? Tämä on kysymys, johon jokaisen myyjän tulisi löytää vastaus. Myyntijohtajan tiekartta -videokurssin kolmannessa jaksossa syvennytään siihen, miten myyjät voivat tavoittaa ja puhutella asiakkaita, jotka eivät ole vielä valmiita ostamaan.
mihin keskityt myynnissä?
Tyypillisin kompastuskivi ei pelkästään B2B-myynnissä, vaan ihan koko myynnin taiteenalalla on se, että myyjät haluavat puhutella asiakasta, joka haluaa ostaa NYT. Harmi vain, että sellaisia asiakkaita on häviävän vähän, eli näitä kaloja ei riitä kaikille.
Asiakaspyramidi ja ostoprosessin vaiheet
Usein myyntityössä keskitytään liikaa asiakkaihin, jotka ovat ostoprosessin loppuvaiheessa ja valmiita tekemään päätöksen. Mutta tiesitkö, että tällaisia asiakkaita on vain noin 3 % kaikista potentiaalisista ostajista? Loput 97 % ovat eri vaiheissa ostopolkua:
Tunnistaneet ongelman mutta eivät vielä etsi ratkaisua.
Kartoittavat vaihtoehtoja mutta eivät ole vielä päätöksenteon kynnyksellä.
Eivät tiedä ongelmasta, jonka voisit ratkaista.
Suurin potentiaali myynnin kasvattamiseen piilee näissä 97 prosentissa.
Luottamuksen rakentaminen on myyjän tärkein tehtävä
On tärkeää lähestyä asiakkaita, jotka ovat vasta alkuvaiheessa ostoprosessiaan. Tämä tarjoaa myyjille aikaa ja tilaa:
Luoda luottamusta: Ole aktiivisesti yhteydessä, tarjoa arvoa ja tule tutuksi.
Rakentaa suhdetta: Tunteet vaikuttavat voimakkaasti päätöksentekoon, ja tutun kumppanin kanssa kaupanteko tuntuu aina riskittömämmältä.
Saada etulyöntiasema: Kun asiakas viimein pyytää tarjouksia, tutulla toimittajalla on etu puolellaan kilpailijoihin nähden.
Miten puhutella asiakkaita alkuvaiheessa?
Myynnin ei tule odottaa tarjouspyyntöjä, vaan sen tulisi olla aktiivista ja ennakoivaa.
Ole läsnä oikeissa kanavissa: LinkedIn ja muut sosiaaliset mediat ovat tehokkaita alustoja luottamuksen rakentamiseen ja suhteiden ylläpitoon.
Tee aktiivista kontaktointia: Aloita keskusteluja ja tarjoa ratkaisuja jo ennen kuin asiakas ilmaisee selkeää tarvetta.
Tarjoa arvoa: Keskity asiakkaan ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen, vaikka ostopäätös olisi vielä kaukana.
Arvon ymmärtäminen on avain myyntimenestykseen
Ymmärtämällä, mitä asiakas todella arvostaa – oli se sitten ongelman ratkaiseminen, tehokkuuden lisääminen tai riskien minimointi – myyjä voi asemoida itsensä luotettavaksi kumppaniksi. Tämä lähestymistapa ei vain lisää onnistumisen todennäköisyyttä, vaan myös erottaa yrityksen kilpailijoistaan.
Jos haluat kasvattaa myyntiäsi, keskity asiakaspyramidin laajempaan osaan – niihin, jotka eivät vielä ole valmiita ostamaan. Tee pitkäjänteistä työtä, rakenna luottamusta ja tule asiakkaillesi tutuksi jo ennen tarjouspyyntöjä.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Tiekartta moderniin myyntiin – Asiakas ei halua ostaa
Asiakaskeskeisessä myynnissä on tärkeää ymmärtää yksi perusasia: asiakas ei halua ostaa. Tämä ei tarkoita, että asiakkaalla ei olisi tarpeita tai haaveita, vaan että hän haluaa ratkaisuja, jotka vastaavat näihin tarpeisiin ja toiveisiin. Nyt pureudumme tarkemmin siihen, mitä tämä oivallus tarkoittaa käytännön myyntityössä.
Onko myyntitiimimme riittävän aktiivinen asiakkaiden tavoittamisessa?
Aloita analysoimalla nykyiset käytännöt ja ota käyttöön rohkeampia, monikanavaisia ratkaisuja.
Mitä asiakas haluaa? Kolme kriittistä kysymystä
Asiakasta ei kiinnosta avata lompakkoaan maksamisen ilosta, vaan hän etsii konkreettisia ratkaisuja. Myyjän on vastattava seuraavaan kolmeen kysymykseen:
1
Mikä on asiakkaan suurin ongelma?
Asiakkaalla on usein yksi tai useampi ydinongelma, jotka vievät aikaa, energiaa ja resursseja. Myyjän tehtävänä on ymmärtää, mikä tämä ongelma on ja miten tarjottava ratkaisu voi sen poistaa.
2
Mitä asiakas toivoo?
Kaikilla asiakkailla on unelmia tai tavoitteita – olipa kyse ajan säästämisestä, tehokkuuden lisäämisestä, kustannusten vähentämisestä tai asiakastyytyväisyyden parantamisesta. Myyjän on pystyttävä näyttämään, miten hänen ratkaisunsa tuo asiakkaan lähemmäs tätä tavoitetta.
3
Mikä asiakasta pelottaa?
Pelot ja epävarmuudet voivat estää päätöksenteon. Tämä korostuu erityisesti B2B-myynnissä ja suurissa investoinneissa, joissa epäonnistumisen riski voi tuntua merkittävältä. Myyjän tulee osata tunnistaa nämä pelot ja lievittää niitä esimerkiksi tarjoamalla takuita, referenssejä tai konkreettisia esimerkkejä aiemmista onnistumisista.
Oston esteet ja niiden ylittäminen
Myynnissä on osattava käsitellä oston esteitä. Asiakas tarvitsee luottamusta, jotta hän uskaltaa tehdä ostopäätöksen. Tämä voi tarkoittaa:
Referenssien esittelyä: Näyttämällä, miten samankaltaiset asiakkaat ovat hyötyneet palvelusta.
Ongelmanratkaisun korostamista: Konkreettisesti osoittamalla, miten tarjottava ratkaisu poistaa asiakkaan kivut ja tuo hänelle arvoa.
Myyntityön ytimessä on asiakkaan tarpeisiin vastaaminen
Myynti ei ole asiakkaan painostamista, vaan yhteistyötä. Kun myyjä pystyy osoittamaan ymmärtävänsä asiakkaan ongelmat, toiveet ja pelot, hän voi rakentaa luottamusta ja edistää myyntiä aidosti asiakasta hyödyttävällä tavalla.
Myynnin onnistuminen edellyttää, että tunnet asiakkaasi ja vastaat hänen tarpeisiinsa – ei ainoastaan ratkaisulla, vaan myös tavalla, joka lievittää epävarmuudet ja tuo varmuutta päätöksentekoon.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Modernissa myyntityössä yksi keskeisimmistä kysymyksistä on: Mikä on tarpeeksi? Tämä on myös ensimmäinen aihe Myyntijohtajan tiekartta -videokurssissa, joka pureutuu myynnin tehokkuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tässä osassa opit lisää asiakkaiden tavoittamisesta ja siitä, kuinka myyntijohto voi tukea tiimiään saavuttamaan parempia tuloksia.
Onko myyntitiimimme riittävän aktiivinen asiakkaiden tavoittamisessa?
Aloita analysoimalla nykyiset käytännöt ja ota käyttöön rohkeampia, monikanavaisia ratkaisuja.
Asiakastavoittaminen – enemmän on enemmän
Liian usein yrityksissä jännitetään, kuinka paljon asiakkaita voidaan lähestyä ilman, että he tympääntyvät. Muista kuitenkin tämä: viestintää ei voi olla liikaa, kun tavoitteena on pysyä asiakkaiden mielessä.
Asiakkaat hukkuvat viestien tulvaan, joten yksi viesti ei riitä. Tutkimukset osoittavat, että viestin on tavoitettava asiakas keskimäärin seitsemän kertaa, ennen kuin muistijälki syntyy. Myyjien kohdalla tämä tarkoittaa, että esimerkiksi yhden tapaamisen saaminen voi vaatia jopa 50 kylmäsoittoa.
Kanavat haltuun – rohkeasti digitaalisille alustoille
Myynnin onnistumisessa kriittistä on aktiivinen ja monikanavainen asiakkaiden kontaktointi. Myyjien on mentävä sinne, missä asiakkaat ovat:
Puhelut ja sähköpostit ovat yhä tärkeitä, mutta eivät enää yksinään riitä.
Social selling, eli sosiaalisen median aktiivinen hyödyntäminen, on tänä päivänä myyntityön keskiössä. Esimerkiksi LinkedIn tarjoaa loistavan alustan asiakkaiden tavoittamiseen ja heidän tarpeidensa ymmärtämiseen.
Tiedolla etumatkaa
Ennen tapaamista myyjän tulisi käyttää aikaa tutustuen asiakkaaseen – ja tähän sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Esimerkiksi LinkedInin avulla voit selvittää:
Mitä asiakasyritys juuri nyt painottaa viestinnässään?
Millaisia tarpeita heidän alallaan saattaa olla?
Kun myyjä saapuu tapaamiseen valmistautuneena, hän voi esittää kysymyksiä ja tarjota ratkaisuja, jotka ovat aidosti asiakkaan liiketoimintaa tukevia.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…