8 askelta onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen

18.04.2018

8 askelta onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen

Verkkosivujen uudistus kuulostaa yksinkertaiselta operaatiolta, tarjotaanhan moisia jo muutaman sadan euron hintaan! Parinkymmenen vuoden aikana ollaan täällä Verkkoasemalla nähty satoja uudistusprojekteja ja törmätty yleisimpiin kompastuskiviin.

Jotta sinä et kompastuisi samaan mihin jo niin monet muut, niin tarjoan sinulle 8 askeleen vinkkilistan projektin onnistuneeseen läpivientiin. Sinun ei tarvitse ymmärtää tarkasti miten eri osa-alueet toteutetaan, mutta täman avulla saat muistilista niistä taskeista, jotka tulee matkan varrella tehdä!

1. Verkkosivu-uudistuksen startti

Määritelkää sisäisesti MIKSI verkkosivu-uudistus toteutetaan. Tavoitteet siis! Onko mahdollisesti syynä nykyinen kankea päivitettävyys ja tarvitsette siksi uuden julkaisujärjestelmän vai halutaanko verkkosivut rakentaa merkittäväksi uusasiakashankintakanavaksi ja liidimagneetiksi? Ketkä ovat kohderyhmäänne, olemassaolevat asiakkaat vai uudet asiakkaat. Mikä on aikataulu mihin voitte sitoutua ja paljonko tämä lysti saa maksaa. Kun kirjoitatte vastaukset lyhyeksi memoksi ja pyydätte sen perusteella toimittajilta tarjouksia, niin lähdetään välittömästi oikealla jalalla eteenpäin.

2. Toiminnallisuudet

Mitä toimintoja sivustolla tulisi olla? Mitkä asiat tulisi olla esillä ensisijaisesti, mille asioille riittää näkyvyys rakenteellisesti alempana. Kaikkia asioita, tuotteita/palveluita ei kannata oksentaa etusivulle! Ensin mietitään verkkosivun rooli ja sitten asioiden tärkeysjärjestys, lopuksi vasta visuaalinen ilme.

3. Design

Layout rakennetaan sen rakenteen päälle, joka on edellisessä vaiheessa päätetty ja parhaimmassa tapauksessa rautalankamalleiksikin piirretty. Useimmiten kompastutaan siihen, että hypätään kaksi ensimmäistä steppiä yli ja aloitetaan suoraan tältä askelmalta.

4. Sisällöntuotanto

Sisältöön liittyvät tekstit, kuvat ja infograafit.

Sivustolla saa ja tuleekin olla tekniset tuotekuvaukset tai palveluiden prosessikuvaukset, mutta se ei voi olla ainoa sisällön tulokulma. Sisällön tulee lähteä asiakkaan näkökulmasta eli aluksi ongelman ja sen jälkeen ratkaisun kuvauksesta. Onnistuneinta sisällöntuotantoa on se, kun asiakas kokee lukevansa jatkuvaa ja kiinnostavaa tarinaa siirtyessään verkkosivuilla eteenpäin.

Jotta tulevat asiakkaat löytävät sisällön, tulee tässä vaiheessa ottaa jo mukaan hakukoneoptimointi mm. avainsana-analyysin muodossa. Sisällöntuotanto on aikataulullisesti hyvä aloittaa välittömästi, koska siihen sitoutuu projektin näkökulmasta eniten aikaa.

5. Tekninen toteutus

Avoimen lähdekoodin järjestelmät ovat tällä hetkellä suosituimpia alustoja jatkuvan kehittämisen vuoksi. Turvallisinta on valita se softa, jonka taitavia osaajia löytyy helposti, mikäli sukset menevät ristiin alkuperäisen toimittajan kanssa.

Tässä vaiheessa luonnollisestikin asennetaan myös analytiikkaseuranta, huolehditaan responsiivisuudesta, asennetaan mahdollisesti markkinoinnin automaatioon liittyvät integraatiot jne. Tavoitteista riippuen tekniseen toteutukseen voi liittyä useitakin toimenpiteitä.

Yleensä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät ovat softansa puolesta hakukoneystävällisiä, tämä ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että tekninen hakukoneoptimointi olisi myös automaattisesti tehty. Asiantunteva tekninen toteuttaja osaa esittää työstään auditoinnin, jossa on näytetty, että kaikki googlenäkyvyyteen liittyvät asiat on otettu huomion.

6. Asennus, testaus ja ylläpito

On tärkeää, että verkkosivut testataan ennen niiden julkaisua eikä asiakkaasi joudu testaajan rooliin. Verkkosivuista ja mm. niiden tietoturvasta tulee huolehtia säännöllisesti – erityisesti, jos valitsit avoimen lähdekoodin ratkaisun. Yleensä asiantuntevaa ylläpitoa ja päivityspalvelua saa 100 euron kuukausihintaan.

7. Lanseeraus

Tässä vaiheessa kun verkkosivut julkaistaan, tapahtuu tyypillisimmin pudotus Googlen hakutuloksissa. Viikon mittainen pudotus on ihan normaalia, mutta mikäli se näyttää jäävän pysyväksi, on syytä epäillä, että julkaisussa ei ole otettu Googlea huomioon. Kaikkilta vanhoilta URL-osoitteilta on syytä tehdä uudelleenohjaukset uusille verkkosivuille, jotta romahduksilta vältytään.

8. Jatko

Erityisesti silloin, kun verkkosivujen tarkoitus on toimia uusien asiakkaiden hankkimisen lähteenä, on syytä tehdä suunnitelma myös jatkosta. Kuinka sivuille saadaan kävijöitä eri lähteistä (Googlen lisäksi myös some-kanavat) myös jatkossa. Kuka tutkii ja kehittää sivujen käyttäjäystävällisyyttä? Miten jatkossa tuotetaan lisää asiakasta kiinnostavaa sisältöä? Miten alla jylisevää markkinoinnin automaatiota kehitetään?

Menestyneimmät verkkosivu-uudistukset eivät ole kertaluonteisia rykäisyä vaan pitkän tähtäimen kehitystoimenpiteitä. Testataan, epäonnistutaan ja löydetään ne parhaimmat eväät tavoitteiden taklaamiseen.

Olemme saaneet upeita tuloksia Marketing IT -ratkaisun avulla, tutustu asiantuntijapalveluun!

B2B-yrityksen verkkosivut

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa

opi tulkitsemaan analytiikkaa! Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne… Lue lisää

Hyvä markkinointistrategia on myös digitaalisen markkinointiviestinnän perusta

Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta: Verkkosivun ydinviestin luominen Verkkosivun konseptointi Verkkosivun rakenteen ja navigaation suunnittelu  Sisällöntuotanto verkkosivuille Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu Teknisen tuotannon ja testauksen kautta verkkosivujen julkaisuun Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen (tämä blogi) Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit