Meiltä kysytään usein toimialakohtaista näkemystä kysymykseen ”Kuinka paljon B2B-yrityksen markkinointi maksaa?”. Tähän ei valitettavasti ole olemassa yhtä yleispätevää vastausta, sillä investoinnin kokoluokkaan vaikuttavat monet eri tekijät, eivätkä vähiten yrityksen omat tavoitteet. Satoja yrityksiä palvelleena digitoimistona meillä on kuitenkin hieman näkemystä toimialakohtaisista eroista.
Katsotaan hieman tarkemmin, miten esimerkiksi kasvua hakeva digitoimisto itse markkinoi. 😊
Kuinka paljon on fiksua investoida markkinointiin?
Onko suutarin lapsella kenkiä, eli paljonko digitoimistossa investoidaan markkinointiin?
Tutkin Verkkiksen omaa markkinointia ja siihen kuluneita euroja vuonna 2022. Ensimmäinen summa markkinointirivillä oli vajaa 50 000 €. Tuo summa sisältää meillä arjen markkinoinnin toimenpiteet ja mediabudjetin:
Toistuvan sisällöntuotannon, kuten asiakastarinat, blogit ja artikkelit
Mediabudjetit
Mitä markkinoinnin mennesseen summaan EI sisälly
Euroista ei kuitenkaan löydy asiantuntijoiden omaa aikaa esimerkiksi LinkedIn-postauksiin tai asiantuntija-artikkeleiden kirjoittamiseen. Kustannuksista puuttuvat myös toimitusjohtajan TikTok-toilailut sekä yleinen markkinoinnin ideointi & johtaminen. 😊 Myös verkkosivujen kehittämistä on tehty talon sisällä ja siihenkin on vuoden aikana laitettu panoksia. Kustannuksiin voidaan näin ollen lisätä useampi sata tuntia sisältöjen ideointiin ja tuottamiseen, verkkosivuihin ja markkinoinnin johtamiseen.
Markkinointibudjetti nousee näin nopeasti lähemmäs 100 000 euron kuin 50 000 euron investointia.
Luonnollisesti sisältöjen tekemiseen on ollut omaakin intoa, jonka olisi halutessaan voinut korvata muiden tekemisellä. Keskimäärin voisi ajatella, että markkinointia ulkoa ostaessa omaa aikaa kannattaa laskea kustannusten päälle 60–150 h/vuosi riippuen omasta aktiivisuuden tasosta.
Mitä markkinoinnin investoinneilla on saatu aikaiseksi?
Meillä tärkeää on aktiivinen ja omannäköinen sisällöntuotanto sekä sen aktiivinen ja säännöllinen jakelu. Tavoitteena on puhutella sekä markkinoinnin osaajia sekä päättäjiä. Käytämme mielellämme videomuotoista viestintää ja tänä vuonna starttasimme aktiivisesti myös keveämmän videotuotannon TikTokissa. Siitä onkin tullut runsaasti positiivista palautetta niin asiakkailta kuin työnhakijoiltakin. 😊
Näin Verkkis on saanut näkyvyyttä vuoden 2022 aikana:
Verkkosivuillamme on vierailtu 20 000 kertaa
Facebook-julkaisujamme on nähty noin 216 000 kertaa
Instagram-julkaisumme ovat tavoittaneet noin 72 000 tiliä
Videoitamme on katseltu Youtubessa 10 572 kertaa
TikTokissa #verkkoasemaoy hästägillä on ollut 397 000 näyttökertaa
Oppaitamme on ladattu sekä videokursseille ja webinaareihin osallistuttu 855 kertaa.
Erilaisten tapahtumien ja lisäarvosisältöjen tuottaminen näkyy selvänä piikkinä niin verkkosivukävijöiden kuin kontaktilistan kasvuna. Aktiivisuus siis todella kannattaa.
kasvattaa Verkkiksen houkuttelevuutta ja tunnettuutta
2
parantaa työnantajamielikuvaamme
3
hankkia uusia asiakkuuksia
Markkinoinnin ponnistelujen kautta olemme startanneet 11 uutta asiakkuutta vuoden 2022 aikana!
Haluamme olla ”täydellinen match” asiakkaillemme, joten markkinoinnin avulla pyrimme viestimään siitä, millaisia olemme ja miten työskentelemme. Pitkäaikaiset asiakkuudet syntyvät, kun tarpeiden ja ratkaisujen lisäksi oikeanlaiset ihmiset kohtaavat.
”Palaverit teidän kanssanne ja muutenkin tekeminen on minulle viikkojen kohokohtia. Energia ja positiivisuus mikä teistä uhkuu, on niin upeeta!”
Kyllä! Kaiken kaikkiaan voimme todeta, että olemme päässeet tavoitteisiimme. Emme tule ainakaan pienentämään markkinoinnin investointeja vuonna 2023! 😊
Haluatko tietää, miten paljon muilla toimialoilla kokemuksemme mukaan panostetaan b2b-markkinointiin ja mitä budjetilla on realistista saada aikaiseksi? Kokosimme yli 40 asiakkaamme datan yhteen ja teimme aiheesta toimialakohtaisen oppaan. Voit ladata oppaan ilmaiseksi täältä:
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Olen Mira Keränen, 33-vuotias oululaistunut kainuulainen. Koulutukseltani olen myynnin ja markkinoinnin tradenomi. Olen ollut koko työurani erilaisissa myynti- ja asiakaspalvelutehtävissä. Vapaa-aikani kuluu 2- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa touhuillessa sekä urheillessa.
Miten ja miksi päädyit Verkkikselle?
Vanhempainvapaan aikana v. 2019 silmäilin työpaikkoja, jotka vaikuttivat mielenkiintoisilta ja joissa olisi mukava olla töissä. Kiinnostus Verkkoasemaa kohtaan heräsi jo silloin. Töihin paluu alkoi tulla ajankohtaiseksi v. 2022 ja kun heti alkuvuonna näin Verkkoaseman ilmoituksen kasvutraineen paikasta, päätin hakea sitä. Työnkuva vaikutti erittäin mielenkiintoiselta ja sisälsi juuri niitä asioita, joita omalta työltäni toivoin ja odotin.
Mitä kaikkea olet tehnyt Verkkisellä?
Olen päässyt vastaamaan myynnistä ja asiakkuuksistamme. Olen mukana myyntitapaamisissa ja uusasiakashankinassa. Pidän myös huolta nykyisistä asiakkaistamme. Alussa sain keskittyä opiskelemiseen ja uuden oppimiseen, ja nyt pääsen hyödyntämään oppejani käytännössä.
Mikä on roolisi Verkkiksellä nyt ja mitä työnkuvaasi kuuluu?
Olen kasvupäällikkö-tiimimme tuorein vahvistus. Työnkuvaani kuuluu myynti sekä asiakkuuksista vastaaminen. Olen päässyt osallistumaan yhä enemmän asiakkuuksiimme, ja vastaamaan sekä omista asiakkaista että uusasiakashankinnasta. Projektijohtaminen ja -hallinta kuuluvat myös työnkuvaani.
Mitkä ovat työn parhaat puolet?
Työn monipuolisuus, yksikään päivä ei ole aivan samanlainen edeltäjäänsä ja aina pääsee oppimaan uutta. Pidän myös hyvänä asiana työn joustavuutta, eli voin itse vaikuttaa työaikaani ja siihen, mistä työt tehdään. Tämän ansiosta työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen käy helposti. Myös työkaverit sekä meidän asiakkaamme ovat mahtavia tyyppejä, ja heidän kanssa on erittäin antoisaa tehdä töitä joka päivä.
Millaista Verkkiksellä on olla töissä? Mikä on parasta?
Verkkiksellä on mahtavaa olla töissä! Täällä pääsee joka päivä oppimaan uutta ja saa haastaa itseään ja tulla pois omalta mukavuusaluettaan. Parasta on avoin, innostava ja kannustava ilmapiiri. Täällä kannustetaan rohkeasti kokeilemaan uutta ja luotetaan siihen, että hommat tulevat hoidetuksi. Täällä uskaltaa pyytää myös apua muilta, ja aina sitä on tarjolla.
Alussa sain keskittyä opiskelemiseen ja uuden oppimiseen, ja nyt pääsen hyödyntämään oppejani käytännössä.
Mira Keränen
Oma asiantuntijuus
Mitä töitä olet tehnyt ennen Verkkistä?
Minulla on pitkä kokemus myynnistä ja asiakaspalvelusta finanssialalta, jonne hyppäsin suoraan koulun penkiltä. Toimin asiakaspalvelutehtävissä myös opiskeluaikoina.
Miten työroolisi / osaamisesi on kehittynyt täällä työskennellessäsi?
Olen oppinut todella paljon uutta digitaalisesta markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista. Myös projektinjohtaminen on kehittynyt tänä aikana ja siihen on tullut tietynlaista varmuutta. Toki omat asiakkuudet ovat tulleet mukaan nyt syksyn aikana.
Miten selittäisit työpäiväsi/-tehtäväsi lapselle?
Autamme asiakkaitamme näkymään paremmin digitaalisissa kanavissa erilaisten toimenpiteiden, kuten mainonnan, avulla. Huolehdin, että asiat tulevat hoidettua sovitusti. Lisäksi pidämme erilaisia tapaamisia ja palavereja mm. asiakkaiden ja työkavereiden kanssa ja suunnitellaan yhdessä uutta.
Minkä arvokkaan vinkin antaisit yrityksille?
Kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse.
Verkkiksellä on mahtavaa olla töissä! Täällä pääsee joka päivä oppimaan uutta ja saa haastaa itseään ja tulla pois omalta mukavuusaluettaan.
Mira Keränen
Mira Keränen
Titteli: Kasvupäällikkö
Koulutus: Tradenomi (AMK)
Supervoima: Olen hyvä tekemään suunnitelmat A, B ja C ja vaihtamaan suunnitelmasta toiseen tarpeen vaatiessa. Aina on ässä hihassa, että hommat rullaavat!
Mitä muut verkkisläiset eivät tiedä sinusta? Olen värisokea
Motto If you can dream it, you can do it
#verkkisläinen: Maaliskuusta 2021
Webinaaritallenne|Yleinen
WordPress-editorin hyödyt ja haitat
WordPress on avoimen koodin sisällönhallintajärjestelmä (CMS), joka luotiin alun perin blogeja varten. Myöhemmin se on kehittynyt tukemaan kaikenlaisia sivustokokonaisuuksia. WordPress on ylivoimaisesti suosituin CMS maailmassa.
Avoin lähdekoodi tuo WordPressille huomattavia etuja. Sen ansiosta järjestelmä on:
helppo laajentaa
yhteisöllinen
turvallinen
yksinkertainen käyttää.
wordpress-editorin hyödyt ja haitat
WordPress-pohjaiset sivut ovat parhaimmillaan käyttäjäystävälliset, selkeät ja hyvännäköiset. Oikein rakennettuna myös niiden ylläpito on helppoa.
Muutama vaarakin WordPressin käytössä kuitenkin piilee. WordPress-pohjainen verkkosivu ei automaattisesti tarkoita helposti ylläpidettäviä ja käyttäjäystävällisiä sivuja, editoria täytyy myös osata hyödyntää oikealla tavalla.
Verkkosivujen rakennus WordPressillä
WordPressissä on jo vuodesta 2018 käytetty Gutenberg -nimistä lohkoeditoria. Sen avulla sivun, artikkelin tai muun sisältötyypin muokkaus on helpompaa ja paljon monipuolisempaa. Esimerkiksi monista elementeistä koostuvia landing-sivuja on paljon helpompaa luoda ja muokata.
Lohkoeditorissa on sisäänrakennettuna erilaisia oletuslohkoja. Lisäksi teeman ja lisäosien mukana tulee omia lohkojaan. Näiden avulla on mahdollista luoda moderneja ja rikkaita sivukokonaisuuksia.
Eri sisältötyyppejä voidaan lisätä sivulle tarpeen mukaan. Näitä voivat olla sivujen ja artikkelien lisäksi esimerkiksi:
Henkilökunta
Palvelut
Referenssit
Sijainnit jne.
Joskus sisältötyyppi ei tarvitse lohkoeditoria vaan pari yksinkertaista lomakekenttää. Esimerkiksi henkilökuntaa varten saattaa riittää nimen lisäksi kuva, titteli ja puhelinnumero. Tämä yksinkertaistaa käyttöä entisestään.
Sivustolle on myös mahdollista lisätä erilaisia kategorioita ja avainsanoja sekä käyttäjärooleja.
Käyttäjäroolien lisääminen WordPressissä
WordPress soveltuu hyvin niin kevyempien sivujen kuin monitahoisten verkkosivujen rakentamiseen. Isommille organisaatioille WordPress tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Yksi tärkeä ominaisuus on roolijärjestelmä, jolla voidaan rakentaa isommille organisaatioille sopivia käyttölupia. Käyttölupien hallintaan löytyy WordPressillä niin ikään hyviä lisäosia.
Verkkosivuille on mahdollista antaa omat lupansa esimerkiksi:
harjoittelijoille, voivat tehdä vain luonnoksia
editoreille, voivat tarkistaa ja julkaista luonnokset
asiakkaille, näkevät omat tilaukset ja yhteystiedot.
Verkkokauppa ja integraatiot WordPressissä
Verkkokaupat rakennetaan WordPressissä yleensä WooCommerce -lisäosan avulla. Verkkokauppaan saa lisättyä erilaisia lisäosia, kuten verkkomaksut. Integraatiot esimerkiksi ActiveCampaigniin ja analytiikkatyökaluihin onnistuvat myös lisäosien avulla.
WordPress = käyttäjäystävällinen
Ammattimaiseen WordPress sivustokehitykseen kuuluu se, että sivustoista tehdään käyttäjäystävällisiä.
Sisällöt löytyvät helposti valikoista, arkistosivuista ja listoista sekä hauista
Sisällöillä on omat linkkinsä
Sivujen saavutettavuus on kunnossa
Sivu toimii nopeasti
Sivu toimii kaikilla laitteilla.
Näillä kaikilla tekijöillä on merkitystä esimerkiksi siihen, miten hyvin sivu löytyy hakukoneilla.
Mikä on Cornerstone?
Olemme kehittäneet Verkkoasemalla oman pohjateeman Cornerstonen, jota käytämme useimmissa WordPress-toteutuksissamme pohjalla. Cornestonen toiminnallisuudet auttavat kehittäjiä, sillä olemme valinneet siihen yleisiä, hyväksi todettuja käytäntöjä.
Cornerstone poistaa myös sivustolta tarpeettomia ominaisuuksia ja tekee näin lohkoeditorin käytöstä sujuvampaa. Pohjateemamme kehittyy jatkuvasti.
Tietoturva ja WordPress
Mahdolliset riskit WordPressin käytössä liittyvät tietoturvaan. Sivuston hyvä ylläpito on tärkeää. WordPress ja lisäosat tulisi pitää ajan tasalla ja varmuuskopioista on syytä pitää huoli.
Sivustosta riippuen on myös syytä kiinnittää huomiota siellä kulkeviin henkilötietoihin. Voi esimerkiksi olla hyvä idea tuhota lomaketietueet automaattisesti 30 päivän jälkeen.
Toki myös perus tietosuoja-asiat, kuten hyvät salasanakäytännöt, kannattaa pitää mielessä.
WordPressin lisäosat eli plugarit
WordPressin lisäosissa on mistä valita. WordPress.org:issa on n.60000 ilmaista lisäosaa, esimerkiksi:
kieliversiot
lomakkeita
SEO (hakukone) optimointia
integraatioita
valokuvien pakkausta
eväste-ilmoitukset
kolmannen osapuolen page-buildereita.
Lisäosien mahdollisuuksiin tutustuessa saa helposti menemään aikaa ja liiallinen lisäosien käyttö voi myös tehdä sivusta sekavan ja hankalan ylläpitää. Käytä siis harkintaa lisäosien käytössä – valitse mukaan vain aidosti tarpeellisia plugareita.
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Olen Kari Kangasluoma, viriili viiskymppinen koodarinalku.
Miten ja miksi päädyit Verkkikselle?
Facebook luki ajatukseni haaveistani löytää unelmieni työnantaja ja niinpä bongasin työnhakuilmoituksen selaillessani Facebookia.
Mitä kaikkea olet tehnyt Verkkisellä?
Olen lähinnä kehittänyt eräälle asiakkaalle erilaisia rajapintoja sekä parannuksia CRM-järjestelmään.
Mikä on roolisi Verkkiksellä nyt ja mitä työnkuvaasi kuuluu?
Työskentelen ohjelmistosuunnittelijana ja kehitän pääasiassa CRM-järjestelmää.
Mitkä ovat työn parhaat puolet?
Työssä oppiminen sekä visaisten ongelmien ratkominen. En voi myöskään olla mainitsematta, että kun pistää harmaat aivosolut liikkeelle päivittäin, se estää dementiaa 🙂
Millaista Verkkiksellä on olla töissä? Mikä on parasta?
Työskentely Verkkiksellä on muikeaa 😀 Varsinkin toimistopäivät ovat parhautta kun voi jakaa ajatuksia työkamujen kanssa. Tykkään kovasti kun työhuoneeseen kuuluu iloinen puheensorina ja joku aina ohimennen moikkaa ovenraosta.
Tykkään kovasti kun työhuoneeseen kuuluu iloinen puheensorina ja joku aina ohimennen moikkaa ovenraosta.
Kari Kangasluoma
Oma asiantuntijuus
Mitä töitä olet tehnyt ennen Verkkistä?
Olen tehnyt ohjelmistosuunnittelua vuodesta 2007 lähtien. Osaamiseni keskittyy PHP, Javascript, jQuery -kieliin sekä SQL-tietokantajuttuihin. Myös HTML ja CSS sujuu kohtalaisesti. Työurani on kuitenkin varsin pitkä ja olen ollut mm. ulkolähettinä, rengasasentajana, lasialan (rakennuslasi sekä tuulilasi) työntekijänä sekä työskennellyt myyjänä peräti 11 vuotta eräässä oululaisessa kumi- ja muovialan yrityksessä.
Miten työroolisi / osaamisesi on kehittynyt täällä työskennellessäsi?
Luonnollisesti työkalupakkiin tulee uusia ratkaisumalleja PHP- ja Javascript -kielistä päivittäin. Nyttemmin myös groovy-ohjelmointikieli (Java) on tullut tutuksi.
Miten selittäisit työpäiväsi/-tehtäväsi lapselle?
Istun päivän naama kiinni näytössä ja koodaan samanlaista juttua kuin Facebook.
Mitä teet vapaa-ajalla?
Kesäisin harrastan ilmailua ultrakeveällä lentokoneella Pudasjärvellä ja talvisin moottorikelkkailen. Viikottain treenaan jazz-kokoonpanossa jossa instrumenttini on piano sekä joskus basso.
Minkä arvokkaan vinkin antaisit yrityksille?
Sanoisin, että palkka ei ole välttämättä se asia joka kannustaa työntekijää nousemaan aamulla sängystä ylös vaan se, että työntekijän panosta pidetään tärkeänä ja siitä saa rehellistä palautetta.
Mutta hetkinen, eikös tämä ole yksi Verkkiksen arvoista? Hmm – saattaapa olla, että olen unelmieni työpaikassa!
Saattaapa olla, että olen unelmieni työpaikassa!
Kari Kangasluoma
Kari Kangasluoma
Titteli: Asiantuntija, tekninen tuotanto
Supervoima: Innostun helposti kaikesta uudesta
Koulutus: Insinööri (AMK)
#verkkisläinen: Huhtikuusta 2022
WordPress-vinkki|Yleinen
VERKKOSIVUPROJEKTIN KÄYTTÖLIITTYMÄSUUNNITTELU – KAIKKI LÄHTEE MÄÄRITTELYSTÄ
Verkkosivuprojektissa käyttöliittymäsuunnittelu on yksi tärkeimmistä vaiheista. Siihen kannattaa panostaa kunnolla, sillä se luo perustan koko verkkosivustolle.
Käyttöliittymäsuunnittelu kuuluu näistä projektin ehkä tärkeimpään vaiheeseen eli suunnitteluvaiheeseen.
Suunnitteluvaiheessa käymme läpi seuraavat työvaiheet:
Kickoff & workshop
Avainsana-analyysi – yleensä osa sisällöntuotantoa
Sivuston rakenteen ja navigaation suunnittelu
Rautalankasuunnittelu ja käyttöliittymäelementtien suunnittelu
Sivuston määrittely ja käyttöliittymäsuunnittelu on helpoin ja kustannustehokkain vaihe miettiä sivuston toiminnot ja sisältötyypit kuntoon. Sisällönsuunnittelu ja -tuotanto voidaan tarvittaessa aloittaa heti käyttöliittymäsuunnitteluvaiheen jälkeen, mikä jouduttaa projektin valmistumista huomattavasti.
Mitä myöhäisemmässä vaiheessa projektia tehdään muutoksia ja lisäyksiä sivuston rakenteeseen, sitä työläämpää se on, koska muutokset yleensä pitää tehdä teknisen tuotannon lisäksi myös rautalankoihin, visuaaliseen suunnitelmaa ja sisältösuunnitelmaan.
Sivuston määrittely ja käyttöliittymäsuunnittelu on helpoin ja kustannustehokkain vaihe miettiä sivuston toiminnot ja sisältötyypit kuntoon.
Rautalangat potenssiin 2
Käyttöliittymäsuunnittelun lopputulos on klikkailtava UX-proto (UX, user experience), josta saa käsityksen siitä, mitä elementtejä ja sisältöjä sivustolle toteutetaan. UX-proto on käytännössä monipuolisempi rautalankakokonisuus.
Klikkailtavalla protolla, joka on käytännössä interaktiivinen rautalanka, voidaan testata sivuston
elementtejä
sivukokonaisuuksia
navigaatiota sekä sisäisesti että jopa kohdekäyttäjäryhmällä.
Näin saadaan palautetta jo tässä vaiheessa siitä, onko sivustolle tulossa oikeanlaista sisältöä oikeassa järjestyksessä.
Mikäli käyttäjätestausta tehdään, pitää siihen tietenkin varata aikaa projektiaikataulussa, mutta se on usein hedelmällinen vaihe, jolloin voidaan muun muassa testata haluttujen kävijäpolkujen toteutumista.
Käyttöliittymäsuunnittelun lähtökohdat
Käyttöliittymäsuunnittelu aloitetaan joko kickoffin ja workshopien jälkeen tai jo workshopien aikana. Workshopien aikana mietitään sivuston rakenne ja navigaatio. Projektista riippuen rautalangat eli käyttöliittymä rakennetaan ja hyväksytetään joko workshopien aikana tai erillisessä palaverissa. Asiakkaalla on mahdollisuus itsekin testata käyttöliittymää UX-protolla ennen sen hyväksyntää ja siirtoa seuraavaan projektivaiheeseen.
Käyttöliittymäsuunnittelussa hyödynnetään workshopeissa kerättyä tietoa ja SEO-analyysin tuloksia. Workshopeissa kerätään tietoa muun muassa seuraavista:
Asiakkaan toiveet, tarpeet, tavoite, mahdollinen palaute asiakkaan asiakkailta
Nykyisten verkkosivujen puutteet ja hyvät puolet
Mahdollisen nykyisten verkkosivujen auditin tulokset
Asiakkaan tuotteen/palvelun tyyppi ja siihen liittyvät tarpeet, mm. verkkokauppa
Kohderyhmä
Tarvitaanko blogia, uutisvirtaa, ladattavia tiedostoja tai muita tavallisia, mutta ei kaikille tarpeellisia ominaisuuksia
Tarvitaanko mittatilauksena toteutettavia osioita tai sisältöjä, esimerkiksi erillistä sisäänkirjautumisen taakse piilotettavaa jäsenaluetta, erillisiä tietokantoja
Tästä kaikesta määrittelystä leivotaan verkkosivuille rautalangat. Mutta sitä ennen mietitään sivuston rakenne ja navigaatio. Siitä seuraavaksi…
Navigaatio ja sivuston rakenne ovat tärkeässä osassa sivuston käyttökokemusta, joten usein verkkosivuprojektin suunnitteluvaiheessa perehdytään erityisesti niiden määrittelyyn ja suunnitteluun.
Mikä ero on rakenteella ja navigaatiolla?
Klikkailtavalla protolla (interaktiivinen rautalanka) voidaan testata valikon käytettävyyttä, oikean tiedon löytymistä ja haluttujen kävijäpolkujen toteutumista jopa kohdennetusti kohdekäyttäjäryhmällä.
Sivuston rakenne on teknisempää asioiden järjestämistä sopivaan hierarkiaan suhteessa toisiinsa. Sisältö kategorisoidaan ja jaotellaan sisältötyyppeihin, joita voidaan tarvittaessa luoda mittatilauksena verkkosivustolle. Kun sisältö jaotellaan järkevästi ja loogisesti, sen ylläpito helpottuu. Samalla se hyödyttää myös loppukäyttäjää ja parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä, sillä sisältötyyppi näkyy myös sivujen URL-osoitteessa.
Navigaatio puolestaan rakennetaan käyttäjää varten. Se voi olla yhtä kuin rakenne, mutta yleensä rakenne palastellaan ainakin kahteen tasoon:
1. päänavigaatioon
2. apunavigaatioon.
Näiden lisäksi sivujen loppuun, niin sanottuun footeriin, luodaan näiden yhdstelmä.
Navigaatioon sisällöt voidaan järjestää kohdeyleisöä tai sivuston tavoitteita palvelevaksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi rakenteessa alemmalla tasolla oleva sivu voidaan nostaa navigaatiossa päätasolle tai jokin sivu voi olla useammassa kohdassa navigaatiota.
Navigaatioon kuuluvat myös muut navigointielementit sivustolla, kun CTA-kehotteet (call to action, yleensä painike, joka ohjaa käyttäjää sivutolla haluttuun suuntaan), osion tai sivun sisäiset navigaatiot, ja leivänmurupolku.
Miten rakenne ja navigaatio suunnitellaan?
Lähtökohdat ovat samat kuin itse käyttöliittymäsuunnittelussakin. Usein rakenne ja navigaatio suunnitellaan (ainakin lähes valmiiksi) jo workshopien aikana. Workshopeissa kerätään taustatiedot, toiveet, tarpeet, tavoitteet, yrityksen tarjooma, kohderyhmäkuvaukset. Lisäksi suunnitteluun saattaa vaikutta SEO-analyysin tulokset erityisesti silloin, kun sivustouudistuksella tavoitellaan hakukonenäkyvyyden paranemista.
Mikäli kyse on sivustouudistuksesta, suunnittelun lähtökohdaksi voidaan ottaa nykyisen sivuston navigaatio, mikäli se on todettu toimivaksi. Usein kuitenkin sivustouudistuksen kipinä on joko yritystoiminnan muuttuminen, vanhojen sivujen niukkuus tai hakukonenäkyvyyden parantaminen, jolloin vanhojen sivujen navigaatioita ei kannata käyttää kuin korkeintaan huonoa ja potentiaalisesti hyvää vertaillessa.
Osa navigaatiota on myös kävijäpolkujen ja suppiloiden (funnel) miettiminen kohti toivottua tapahtumaa, esimerkiksi ostoa, uutiskirjetilausta, yhteydenottoa tai rekisteröitymistä.
Kävijäpolut
Osa navigaatiota on myös kävijäpolkujen ja suppiloiden (funnel) miettiminen kohti toivottua tapahtumaa, esimerkiksi ostoa, uutiskirjetilausta, yhteydenottoa tai rekisteröitymistä.
Mitä monimutkaisempi sivusto on kyseessä tai mitä enemmän sisältöä sivustolla on, sitä tarkemmin pitää miettiä:
miten käyttäjän halutaan liikkuvan sivustolla
miten käyttäjät ohjataan sivustolle
mikä on toivottu lopputulos.
Esimerkiksi paljon hakukoneklikkauksia tuovalla blogipostauksella pitää olla pää-CTA ja linkkejä sivun sisältöä täydentäviin sisältöihin. Näin saadaan vakuutettua asiakas tuotteesta/palvelusta/yrityksestä.
Navigaation pitää myös tukea erilaisia navigointitapoja ja -tarpeita siten, että tietoa etsivät tai yritykseen tutustuvat pystyvät helposti ja intuitiivisesti siirtyä haluamaansa suuntaan, joko horisontaalisesti tai vertikaalisesti. Horisontaalinen navigointi tarkoittaa käyttäjän siirtymistä sivun sisarussivuille tai sen päätason sisarussivulle. Vertikaalinen navigointi puolestaan kohdistuu avoinna olevan sivun ylä- tai alasivuihin.
Navigointitapoja miettiessä pitää myös ottaa huomioon sivustohaku (toimivuus, sijoittelu ja hakutulokset) ja saavutettavuus (ruudunlukuohjelmat, näppäimistönavigointi).
WordPress-vinkki|Yleinen
VERKKOSIVUPROJEKTIN KÄYTTÖLIITTYMÄSUUNNITTELU – VALMIINA VISUAALISEEN SUUNNITTELUUN
Kun sivuston rakenne ja navigaatio on lyöty lukkoon, voidaan niiden ympärille miettiä tarvittavat sivumallit, jotka muodostavat niin sanotun rautalangan sivustolle. Usein mallit tehdään noin 5-8 erilaisesta sivutyypistä. Loput tarvittavat sivut voidaan soveltaa näiden perusteella.
Sivupohjamallit tehdään usein seuraavista elementeistä:
Etusivu
Yhteystietosivu ja mahdollisesti henkilökuntaesittelysivut
Artikkelisivu (uutis- tai blogiartikkeli)
Tuote- ja/tai palvelunkuvaussivu
Referenssisivu
Arkistosivu
Hakutulossivu
Kussakin verkkosivuprojektissa mietitään
montako erilaista sivutyyppiä pitää piirtää rautalangoiksi,
mitkä sisältötyypit voivat käyttää joko kokonaan tai osittain samaa sivumallia, ja
kuinka paljon ja millaista sisältöä sivuille on mahdollista tuottaa, erityisesti kuvien ja videoiden saatavuus.
Kun sivuston rakenne ja navigaatio on lyöty lukkoon, voidaan niiden ympärille miettiä tarvittavat sivumallit, jotka muodostavat niin sanotun rautalangan sivustolle.
ERILLISET NÄKYMÄT SIVUTYYPEILLE HELPOTTAVAT KÄYTTÖÄ
Rautalankoihin mietitään sopivat sisältölohkokokonaisuudet tarvittavia sisältöjä ja tarpeita varten. Yleensä hyödynnetään WordPressin (tai muun sisällönhallintajärjestelmän) vakiolohkoja, jotka voidaan kustomoida, ja tarvittaessa suunnitellaan myös mittatilauslohkoja juuri tiettyä tarvetta varten.
Periaatteessa, koska sivut koostuvat lohkoista, voitaisiin käyttöliittymäsuunnittelussa luoda vain yksi massiivinen sivumalli, jossa olisi mukana kaikki tarvittavat sisältölohkot. Eri sivutyypit on kuitenkin helpompi hahmottaa ja erotella toisistaan, kun UX-protoon luodaan erilliset näkymät kullekin sivutyypille.
Käyttöliittymää varten suunnitellaan peruselementtien, kuten otsikot, leipätekstikappaleet, listat, mediaelementit ja taulukot, lisäksi tarpeen mukaan esimerkiksi
haitarielementtejä, jotka aukeavat ja sulkeutuvat klikkaamalla, jolloin sisältöä voidaan piilottaa erityisesti pitkillä sivuilla,
laskureita,
nostolaatikoita,
bannereita, ja
lomakkeita.
LOHKOJA YHDISTELEMÄLLÄ UNIIKKI SIVUSTO
Sivumallit ovat käytännössä siis lohkokokoelmia. Lohkoja voi vapaasti käyttää myös muussa järjestyksessä ja luoda tarvittaessa uudenlaisia kokonaisuuksia, jolloin kustakin sisältösivusta voidaan rakentaa uniikki. WordPressin Gutenberg-editori mahdollistaa myöhemmin ylläpitovaiheessa myös täysin uusien sivutyyppien luomisen vain käytettävissä olevia lohkoja eri tavoin yhdistelmällä.
Blogi|Myynnin kasvattaminen
Tiedätkö sinä, kenelle yrityksesi myy ja miksi?
Se, että tunnet unelma-asiakkaasi, on tärkeää monesta syystä. Paitsi, että on ylipäätään hyödyllistä välillä pysähtyä miettimään ketkä ovat asiakkaitasi, auttaa se myös sisällöntuotannon ja markkinoinnin osumisessa maaliin. Tuotteista, palveluista ja osaamisesta kertominen on yksi asia, mutta asiakas haluaa tietää mitä hyötyä hän tuotteestasi tai palvelustasi saa. Sinun on osattava kertoa, miten tuote ratkaisee hänen ongelmansa.
SUKELLUS SYVÄÄN PÄÄHÄN
Markkinoinnissa lähdetään yleensä määrittämään kohderyhmää demograafisten tekijöiden kautta. Haluamme tietää kohderyhmän toimialan, liikevaihdon ja esimerkiksi toiminta-alueen.
Tämä on toki tärkeää, mutta jotta voisimme viestiä tuleville asiakkaillemme riittävän kiinnostavasti, meidän on tunnettava unelma-asiakkaamme paljon tätä syvällisemmin. Kohdentaminen ei yksin riitä, jos viesti on väärä. Liikeideana ”kaikkea kaikille” saattaa toimia Keskisen Vesalla, mutta kaikkien muiden on syytä tehdä kotiläksynsä tarkasti.
Ehkä termi ”syvään päähän sukellus” kuvaakin unelma-asiakkaan määrittämistä parhaiten. Meidän on opittava tuntemaan ja ymmärtämään tunnetiloja asiakkaan ostopäätöksen takana.
Mikä on hänen ongelmansa? Mitä hän pelkää? Mitä hän toivoo?
TUNTEET PELIIN
Kun asiakas alkaa harkita uuden tuotteen tai palvelun hankkimista, hän yleensä etsii ratkaisua johonkin ongelmaansa. Kattoremonttia harkitsevalla asiakkaalla esimerkiksi voi olla huoli siitä, että vesi pääsee katon läpi rakenteisiin, mutta hänellä ei itsellään ole taitoa, työkaluja eikä osaamista huolehtia katosta.
Viestin, jonka kohdistamme tälle asiakkaalle, täytyy jättää hänelle tunne siitä, että ymmärrämme häntä ja hänen ongelmaansa ja osaamme ratkaista sen.
”Huolettaako vesivahinko? Hoidamme kattosi niin, että voit nukkua yösi rauhassa.”
Varsinkin isomman hankinnan kohdalla oston esteenä on usein pelko. Asiakas voi miettiä esimerkiksi:
”Mitä kattoremontin teettäminen maksaa, onko se kallista? Entä osaavatko he varmasti asiansa? Mitä jos kattoremontti ei onnistukaan?”
Viisas markkinoija osaa taklata nämä pelot jo etukäteen niin, että asiakas voi tehdä ostopäätöksen rauhallisin mielin:
”Kattoremonteillamme on 10 vuoden takuu.” ”Ellemme löydä ratkaisua, et maksa mitään.”
On huomattavasti helpompaa taklata pelot jo esimerkiksi yrityksen verkkosivulla, kuin yrittää tehdä sitä myyntitilanteessa – jos sinne asti edes päästään.
Entä sitten asiakkaan toiveet? Ne olisi helppo ohittaa itsestäänselvyyksinä. On totta, että kattoremontin kohdalla toiveena on varmasti katon saaminen kuntoon ja vesivahingon estäminen. Mutta toiveita on todennäköisesti liuta lisää. Asiakas haluaa ehkä valita useammasta värivaihtoehdosta tai hän toivoo, että remontti hoidetaan tiettynä ajankohtana ja mahdollisimman nopeasti. Ehkä hän toivoo, että voisi maksaa useammassa erässä.
Kun unelma-asiakas on määritelty tarkasti, myös näihin toiveisiin on mahdollista vastata proaktiivisesti, jolloin asiakas kokee, että hän saa yksilöllistä palvelua.
On huomattavasti helpompaa taklata pelot jo esimerkiksi yrityksen verkkosivulla, kuin yrittää tehdä sitä myyntitilanteessa.
MITEN UNELMA-ASIAKAS MÄÄRITELLÄÄN?
Nyt on siis selvää, että unelma-asiakkaan määrittäminen on markkinoinnin kannalta äärimmäisen tärkeää. Mutta miten se tehdään?
Esimerkiksi pelkoja voi olla vaikea sanoa suoralta kädeltä. Määrittely avautuukin usein vasta prosessin myötä. On lähdettävä liikkeelle ylemmän tason pelosta ja laskeuduttava siitä yhä tarkempiin ja yksilöidympiin tunnetiloihin. Myyjillä ja asiakaspalvelijoilla on kyllä tietoa, kun he pysähtyvät aidosti pohtimaan asiakkaidensa tilanteita.
Ulkopuolisen sparraajan käyttäminen helpottaa usein prosessia, sillä hän osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin. Esimerkiksi empatiakartan laatiminen yhdessä ulkopuolisen sparraajan kanssa kirkastaa usein ajatusta hyvin ja voi tuoda esille myös uusia kohderyhmiä.
On myös huomattava, että maailma muuttuu ja yritykset kehittyvät ja niin tekevät myös unelma-asiakkaamme. Kerran tehty unelma-asiakkaan määrittäminen ei riitä, vaan on hyvä pysähtyä säännöllisesti pohtimaan kenelle oikeasti haluamme myydä.
Ketä haluamme palvella ja miten puhuttelisimme häntä niin, että hän kokisi tulevansa ymmärretyksi?
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Kun mobiilikäyttäjä klikkaa sosiaalisessa mediassa linkkiä, avautuu silloin sovelluksen sisäinen selain. Tämä toimintamalli koskettaa kaikkia somekanavia eli TikTokin lisäksi myös LinkedIn:iä, Facebookia ja Intagramia. TikTok eroaa muista sovelluksista kuitenkin siten, ettei se tarjoa lainkaan mahdollisuutta avata linkkiä puhelimen omassa selaimessa, vaan pakottaa käyttämään sovelluksen omaa selainta. Huolestuttavinta tuoreimmassa Felix Krausen tekemässä tutkimuksessa on se, että selain seurasi käyttäjän kaikkia näppäimistön ja näytön näpäytyksiä.
TikTok on itse kommentoinut löydöstä siten, että sovelluksen sisäisen selaimen on tarkoitus ainoastaan parantaa käyttäjäkokemusta. Seurantaa taas perusteltiin sillä, että se auttaa ongelmienratkaisussa ja suorituskyvyn seuraamisessa.
kannattaako tiktok poistaa puhelimesta?
TikTokia on yhtä turvallista käyttää kuin muitakin sosiaalisen median kanavia. Käyttäjän näkökulmasta kaikki linkit tulisi kuitenkin avata puhelimen omaan selaimeen (”Open in browser”) ja mikäli se ei onnistu, jättää linkki klikkaamatta. Omien tietojen syöttämisessä kannattaa olla netissä yleensäkin varovainen.
”Just because an app injects JavaScript into external websites, doesn’t mean the app is doing anything malicious. There is no way for us to know the full details on what kind of data each in-app browser collects, or how or if the data is being transferred or used.”
Felix Krause
Markkinoija TikTokissa
TikTok on kiinnostava ja edelleen vauhdikkaasti kasvava media.
Videoita kannattaa tehdä / kokeilla jatkossakin, sillä niiden avulla voidaan kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja houkuttelevuutta
Nykyisten tietojen valossa olisi suotavaa, että mainonnassa ei käytettäisi ulkoisia linkkejä. Eli mainoksista ei ohjattaisi verkkosivuille.
Mikäli linkkejä käytetään, olisi hyvä, että linkin klikkaajasta ei kerättäisi mitään tietoja mainostetulla verkkosivulla (esimerkiksi lomakkeen kautta).
Uutiskirjeet ovat tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Jos uutiskirjeitä ei kuitenkaan avata, niiden potentiaali jää hyödyntämättä. Tässä artikkelissa käymme läpi neljä…
Ostajapersoonan määrittely on olennainen osa tehokasta markkinointia. Se auttaa yritystä kohdentamaan viestinsä oikealle yleisölle ja luomaan sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Ilman selkeää käsitystä siitä,…
Monet yritykset kohtaavat haasteen, jossa verkkosivuille saadaan kävijöitä, mutta nämä eivät muutu liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista strategisella lähestymistavalla, joka keskittyy unelma-asiakkaan…
Ai eivätkö aikuiset ole TikTokissa? No kyllä ovat!
TikTokin käyttäjäkunta kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin sen sisältö. On siis juuri oikea hetki ottaa TikTok haltuun ja päästä mukaan aallonharjalle!
Jo vuonna 2021 TT-käyttäjistä yli puolet oli yli 30-vuotiaita ja määrä kasvaa. Meillä onkin tärkeä viesti erityisesti yrityksille: Myös päättäjät ja vaikuttajat on mahdollista tavoittaa TikTokin kautta ja – usko meitä – kohta siellä ovat kaikki!
Varmista siis, että pysytte asiakkaidenne mielissä ja aloita TikTokin käyttö markkinoinnissa viimeistään nyt. Tässä e-kirjassamme Verkkiksen asiantuntijat sekä 2+ miljoonan seuraajan Antti ”Ice King” Niittyviita kertovat miten onnistut siinä.
E-kirjasta löydät:
Ideoita yrityssisältöihin
Vinkit TikToksissa onnistumiseen
Keinoja optimoida onnistumiset.
Ethän jää junasta?
Me Verkkiksellä uskomme, että lähitulevaisuudessa TikTok tulee olemaan yksi tärkeimmistä markkinointikanavista. Se on ymmärrettävää, sillä TikTokissa voit:.
rakentaa ja vahvistaa yrityksesi brändiä tuottamalla tunteisiin vetoavaa ja viihdyttävää sisältöä
luoda vahvempaa suhdetta asiakkaisiinne
esitellä tuotteitanne ja palveluitanne uudella twistillä
parantaa työnantajamielikuvaanne ja helpottaa rekrytointia.
Olitpa uusi tiktokkaaja tai kaipaat vinkkejä todelliseen läpimurtoon, heitä turha ujostelu pois ja ota e-kirjan vinkit käyttöösi. Ice King kasvatti yli kahden miljoonan seuraajan yleisönsä yhden läpilyöneen videon innoittamana. Sinä pystyt samaan!
Lue Antti ”Ice King” Niittyviidan ja Verkkiksen asiantuntijoiden vinkit TikTokissa onnistumiseen! Lataa veloitukseton e-kirjamme ja ala hommiin.