Verkkis toi LKC:n digimaailmaan

Koronapandemia sai LKC Technologiesin tekemään nopeita muutoksia markkinointiinsa. Kun kasvokkain tapahtuvat tapaamiset jäivät pois, täytyi myynti siirtää nopeasti digimaailmaan. Verkkis sai tehtäväkseen tuoda LKC tunnetuksi koko maailmassa.

LKC on Yhdysvalloissa tunnettu brändi, mutta muualla maailmassa näkyvyyttä tarvittiin nopeasti lisää, kun messut ja muut tapaamiset lakkasivat koronapandemian myötä. Kansainvälisesti toimivalla yrityksellä oli yhteistyökumppanille tärkeä kriteeri: täytyi ymmärtää kulttuurieroja ja osata kommunikoida niin japanilaisille, amerikkalaisille kuin keskieurooppalaisille. Tämän lisäksi LKC:n kansainvälisen myynnin johtaja Monika Ranta toivoi, että kumppani puhuisi digikieltä ymmärrettävästi myös heidän suuntaansa.

Ranta oli kohdannut Verkkoaseman jo 10 vuotta aiemmin entisessä työpaikassaan, ja seurannut Verkkoasemaa siitä lähtien. Hän oli myös osallistunut Verkkoaseman järjestämiin webinaareihin ja tykännyt tyylistä. Siksi oli helppoa laittaa tarjouspyyntöä tulemaan.

Verkkoasemasta välittyi mahtava energia. Päätin jo silloin 10 vuotta sitten, että jos jossain vaiheessa tarvitsen yhteistyökumppania, pyydän mukaan Verkkoasemaa, Ranta sanoo.

Monika Ranta

Yksi isoimpia tekijöitä Rannalle oli se, että Verkkoasemalla asioista puhuttiin selkeästi ja konkreettisesti. Kaikessa näkyi paitsi intohimo omaan tekemiseen, myös aito halu auttaa asiakasta. – Tiedän itse, miten vaikeaa on puhua omasta osaamisalueestaan niin, että maallikkokin sitä ymmärtää. Saimme Verkkoasemalta konkreettisen suunnitelman ja ehdotuksia toimenpiteistä, joita näkyvyytemme eteen voisi tehdä.

Googlen etusivulle – myös Japanissa

Yhteistyön tavoitteiksi asetettiin tuotteen ja brändin tunnettuuden parantaminen USAn ulkopuolella, sekä liidien lisääminen. LKC oli Google-hauissa vasta kolmannella sivulla, ja sieltä haluttiin kärkeen.

Verkkoasema aloitti erilaiset somekampanjat sekä Google Ads -markkinoinnin, joiden avulla Google-näkyvyys nousi nopeasti. Tällä hetkellä LKC on hakutuloksissa kärjessä. Edes erilaiset kieliversiot eivät ole hidastaneet yhteistyötä.

– On mielenkiintoista nähdä, miten esimerkiksi Japanin Google Ads -kampanjat hoidetaan Suomesta japaniksi. Jotenkin Verkkiksellä onnistutaan siinäkin, Ranta sanoo nauraen.

Ranta on tykännyt Verkkoaseman REANE-mallista sekä konseptista, jossa asiakkaalle kootaan oma tiiminsä ja töitä tehdään digisisältöpohjalta. LKC hyötyy siitä, että digisisältöjä voi muokata kvartaaleittain ja tarvittaessa nopeammallakin aikataululla.

Sopimusmalli on helppo ymmärtää ja pystymme muokkaamaan tavoitteita sitä mukaan, kun tilanne kehittyy. Kasvupäällikkömme on ihanasti mukana meidän toiveissamme ja tarttuu aina heti uusiin ehdotuksiin. Meillä on tunne, että hän haluaa aidosti ymmärtää toimialaamme ja auttaa meitä.

Monika Ranta

Budjetti pysyy

Suurimmat hyödyt yhteistyöstä Verkkoaseman kanssa ovat olleet monihenkisen tiimin tuoma osaaminen eri osa-alueilta sekä kustannustehokkuus. Tiimistä löytyy aina joku, joka osaa auttaa. Vastaus ei ole koskaan: emme osaa.

– Kustannusten suhde niistä saatuun hyötyyn on ollut erittäin hyvä. Verkkiksellä seurataan tarkalla silmällä mainosbudjettia ja korjataan tilanne heti, jos joku mainoskampanja ei toimi halutulla tavalla. Saamme erinomaiset raportit ja analyysit kaikista toimenpiteistä ja ehdotuksia seuraavista.

Rannalle on myös ollut tärkeää se, että hän ymmärtää, mihin antaa rahaa. LKC määrittelee budjetin ja Verkkoasema käyttää sen parhaalla mahdollisella tavalla. Toimenpiteet käydään tarkasti läpi kasvupäällikön kanssa keskustellen.

– Meillä on koko ajan realistinen suunnitelma sen suhteen, mitä voimme budjetillamme tehdä ja voimme aina kysyä, mikäli joku jää epäselväksi.

Yhteistyö Verkkoaseman kanssa jatkuu samoissa merkeissä myös tästä eteenpäin. Tavoitteet ovat kasvaneet muutamassa kuukaudessa ja Ranta on niiden toteutumisen suhteen positiivinen.

– Verkkoaseman kasvutarina on ollut ihan uskomaton ja on hienoa olla siinä mukana.

Suurimmat hyödyt yhteistyöstä Verkkoaseman kanssa ovat olleet monihenkisen tiimin tuoma osaaminen eri osa-alueilta sekä kustannustehokkuus. Tiimistä löytyy aina joku, joka osaa auttaa. Vastaus ei ole koskaan: emme osaa. Sopimusmalli on helppo ymmärtää ja pystymme muokkaamaan tavoitteita sitä mukaan, kun tilanne kehittyy. Kasvupäällikkömme on ihanasti mukana meidän toiveissamme ja tarttuu aina heti uusiin ehdotuksiin. Meillä on tunne, että hän haluaa aidosti ymmärtää toimialaamme ja auttaa meitä.

Monika Ranta
LKC Technologies

Vastaavia toteutuksia