30 askelta hakukoneoptimointiin

25.09.2017

30 askelta hakukoneoptimointiin

1. Tee avainsana-analyysi – Valikoi perustellusti optimoitavat avainsanat perustuen sanojen hakumääriin sekä kilpailutilanteeseen. Analyysin apuna voit käyttää esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelijaa, Google Trendsiä sekä Googlen hakukonetta.

2. Optimoi sivustosi Titlet ja Metatiedot – Titlet ja Metatiedot toimivat apunasi jo Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Parhaimmillaan hakutuloksesi näyttää Google AdWords-mainokselta.

3. Ota käyttöön Alt-kuvatekstit optimoidaksesi myös kuvat – Google ei näe kuvia, joten kuvien optimointi onnistuu vain tekstielementtejä hyödyntämällä.

4. Tunnista ja korjaa rikkinäiset linkit – Sivustolla on hyvä tarkastaa säännöllisesti rikkinäisten linkkien määrä.

5. Uudelleenohjaa sisällöt uusiin osoitteisiin 301-uudelleenohjauksilla – 301-uudelleenohjaus edesauttaa myös linkkivoiman siirtymistä uusiin osoitteisiin.

6. Käytä selkokielisiä URL-osoitteita – Google arvottaa URL-osoitteita vahvasti, kerro sille myös osoitetasolla, mikä on sivun keskeisin avainsana.

7. Lyhennä optimoitavien sivujen URL-osoitteet – Mitä korkeammalla tasolla optimoitava sivusi on navigaatiossa, sen paremmat mahdollisuudet sitä on optimoida.

8. Tee verkkosivullesi linkityksiä – Rakenna sivustollesi linkkivoimaa lisäämällä sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä.

9. Hyödynnä linkityksissäsi ankkuritekstejä – Sisältölinkeissä linkiksi muutettu sana eli ”ankkuriteksti” ohjaa Googlea tärkeiden avainsanojen pariin.

10. Optimoi linkkipolut – Ohjeena on, että jokaiselle alasivuille tulee päästä enintään kolmella klikkauksella.

11. Lähetä sivustokartta Googlelle – Kerro Googlelle sivustosi rakenne ja kutsu Google indeksoimaan uudet sisältösi.

12. Hyödynnä robots.txt-tiedostoa – Robot.txt-tiedostolla on mahdollista kertoa Googlelle, mitkä sisällöt ovat indeksoitavia ja mitkä eivät.

13. Varmista kevyt navigaatiorakenne – Matala navigaatio auttaa sivuston käyttäjiä löytämään etsimänsä ja edesauttaa koko sivuston indeksoitumista Googleen.

14. Optimoi sivustosi latausnopeus – Googlen tutkimusten mukaan sivuston tulisi latautua alle 3 sekunnissa.

15. Huolehdi, että sivustosi toimii myös mobiilissa – Mobiililaitteilla etsiessä Google ensisijaistaa hakutuloksissa mobiiliystävälliset sivustot.

16. Tunnista sivustoltasi dupikaattisisällöt – Tarkasta, ettei sivustosi sisältö löydy useaan kertaan eri osoitteista tai domainmuodoista (esim. www-alkuinen ja ilman www-alkua).

17. Poista duplikaattisisällöt – Hyödynnä duplikaattien poistamisessa canonical-tageja.

18. Tarkasta sisällön avainsanat – Tarkasta, mitkä avainsanat toistuvat sisällöissäsi useimmin.

19. Luo yksilölliset otsikot – Sisällytä otsikkoihin avainsana ja käytä jokaisella optimoitavalla sivulla vain yhtä H1-otsikkoa ja useampia H2-otsikoita.

20. Analysoi sivustosi sisällöt – Arvioi, oletko hyödyntänyt monipuolista sisältöä: tekstiä, kuvia, infograafeja, blogeja, e-kirjoja, uutisia, videoita jne.

21. Tuota uutta sisältöä – Sivuston tulee uudistua systemaattisesti. Tuota siis uutta, relevanttia sisältöä säännöllisesti.

22. Kierrätä sisältöä – Uudista ja kierrätä sisältöjä, jotka toimivat.

23. Selkeytä sivuston HTML-lähdekoodia – Verkkopalvelun koodin tulee olla standardien mukaista, jotta kaikki sisältö välittyy Googlelle.

24. Kansainvälistä sivustosi – Mikäli sivustollasi on kieliversioita, kerro niistä ja niiden käyttötarkoituksista kooditasolla Googlelle.

25. Optimoi sivustosi paikallisille hauille – Hyödynnä Google MyBusiness-palvelua ja kerro sijainnistasi myös sivustosi sisällöissä.

26. Hyödynnä sosiaalista mediaa – Sosiaalinen media edesauttaa sivuston linkityksiä ja lisää yleensä sitä kautta myös sivuston liikenteen määrää.

27. Mahdollista käyttäjävuorovaikutus sivustollasi – Anna käyttäjälle sisältöä, jonka parissa hän voi viettää aikaa, anna hänelle mahdollisuus kommentoida ja ohjaa häntä sivustollasi eteenpäin.

28. Ota Googlen Search Console käyttöön – Ilmainen Google Search Console antaa vinkkejä sivuston kehittämiseen.

29. Ota Google Analytics käyttöön – Ilmainen Google Analytics kertoo, mitä sivustollasi tapahtuu, mistä sivustollesi päädytään ja mitkä sisällöistäsi kiinnostavat sivuston kävijää.

30. Analysoi prosessin onnistumista ja jatka vastaavia toimenpiteitä edelleen – Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa riittävä työmäärä määräytyy kilpailutilanteen mukaan. Seuraa tilanteen kehittymistä ja jatka toimenpiteitä aina kilpailutilanteen muuttuessa.

Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa tai verkkosivu-uudistuksessa!

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

hakukoneoptimointi vs sosiaalinen media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit