Pimeät-ongelmat-verkkosivuilla-ja-digimarkkinoinnissa

17.08.2017

Pimeät ongelmat verkkosivuilla ja digimarkkinoinnissa

Etsitkö ratkaisuja aina vain katulampun alta?

Myöhään eräänä iltana poliisi näkee miehen kiertelemässä katulamppua. ”Mitä oikein puuhailette?” Poliisi kysyy. ”Etsin autonavaimia”, mies vastaa selvästi humaltuneena. ”Tännekö kadotitte ne?” ”En vaan tuonne”, mies vastaa osoittaen selkänsä taakse pimeään, ”mutta täällä on valoa ja helpompi etsiä.”

Kokemukseni mukaan näin tapahtuu kovin usein, kun lähdetään etsimään ratkaisuja yrityksen markkinoinnin haasteisiin. Ongelmia on helpompi tutkailla tutulla maaperällä kuin siellä missä omat kyvyt ja tiedot eivät olekaan niin vankkoja. Helposti nähtävillä olevat ongelmat ovat kivuttomampaa ratkaista kuin ne pimeässä piilevät ja todennäköisesti suuremmat haasteet.

”Pimeät ongelmat” verkkosivuilla

Verkkosivujen uudistamisessa aloitetaan usein ongelmien ratkaisu päivittämällä vain ulkoasua freesimmäksi. Jokainen tiimissä osaa todennäköisesti kommentoida värejä ja kuvia ja näyttää kilpailijoiden kivemman näköisiä sivuja. Harvoin kuitenkin pelkkä ulkoasupäivitys ratkaisee niitä ongelmia ja odotuksia, joita verkkosivujen rooliin kytketään. Usein ja tyypillisin toive on: Saada lisää liidejä ja uusia asiakkaita. Jotta tämä haaste voitaisiin ratkaista, täytyy sukeltaa pimeään, verkkosivujen ulkoasun alle.

1. Ostajapersoonat

Millaisia asiakkaasi ovat? Minkälaisia ongelmia heillä on? Millaisiin kysymyksiin he haluavat vastauksia? Kuinka yrityksesi voi ratkaista asiakkaasi ongelman? Miten voisit auttaa heitä jo verkkosivuillasi?

2. Nykytilanne

Kuinka moni on löytänyt verkkosivunne? Miten ja mistä asiakkaat päätyvät nykyisille sivuille? Mitä he tekevät sen jälkeen, poistuvat vai jatkavat matkaa? Löytävätkö he etsimänsä? Mikä kiinnostaa ja mikä ei?

Nämä kysymykset toimivat kuin taskulamppu, valaisevat pimeää ja auttavat verkkosivujen rakentamista halutun laisiksi. Apuna kannattaa käyttää mm. asiakaskyselyjä, haastatteluja, myyjien ja asiakaspalveluhenkilöiden kokemuksia ja verkkosivujen analytiikkaa.

”Pimeitä ongelmia” digimarkkinoinnissa

Asioita on hyvä tehdä jostain syystä, ei vain siksi, että se on kivaa. (Lisäys: Jotain juttuja tosin kannattaa tehdä kyllä vain ihan sen takia.) Somettaminen on hauskaa, mutta sen tulisi olla suunnitelmallista, jotta se voisi olla aidosti tuloksellista. Yritysten digimarkkinoinnissa tyypillisesti mietitään some-kanavien käyttöönottoa ja esimerkiksi Google-näkyvyyden parantamista ilman tarkempaa erittelyä kuten Miten? Milloin? ja erityisesti Miksi? Digi- tai some-strategia kuulostaa raskaalta sanalta, kun kyse on vain siitä, että tekemisellä tulisi saada aikaiseksi yrityksen bisnestä tukevaa tulosta.

Suunnitelma tarkoittaa pitkäjänteistä tekemistä valituissa kanavissa. Suunnitelman onnistuminen mitataan tuloksissa: Kuinka paljon saatiin kattavuutta/näkyvyyttä, paljonko saatiin uusia kävijöitä verkkosivuille, miten kävijät käyttäytyivät ja tärkeimpänä: Tuliko uusia yhteydenottoja?

Urani alussa tein digimarkkinoinnin projektin erääseen yritykseen. Asiakkaan tavoite oli, että he halusivat ehdottomasti olla Googlessa kärkisijoilla tietyillä avainsanoilla. Projekti toteutettiin ja he nousivat kärkeen kaikilla valituilla termeillä. Asiakas ei ollut tyytyväinen. He eivät saaneet kovista tuloksista huolimatta lisää yhteydenottoja! Tavoite ei siis ollut itse sijoitukset vaan pimeään oli jäänyt se pohjimmainen haaste: Uudet kontaktit verkkosivuilta. Pelkän Googleoptimoinnin sijaan projektiin olisi kuulunut tehdä verkkosivujen analysointia ja uudistusta ja merkittävää sisällöntuotantoa. Tästä oppineena useimmin toistuva kysymys asiakkaalleni onkin: Miksi?

Kaipaatko apua verkkosivujen uudistuksessa? Lue lisää, miten voimme auttaa!

B2B-yrityksen verkkosivut

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit