Pimeät-ongelmat-verkkosivuilla-ja-digimarkkinoinnissa

17.08.2017

Pimeät ongelmat verkkosivuilla ja digimarkkinoinnissa

Etsitkö ratkaisuja aina vain katulampun alta?

Myöhään eräänä iltana poliisi näkee miehen kiertelemässä katulamppua. ”Mitä oikein puuhailette?” Poliisi kysyy. ”Etsin autonavaimia”, mies vastaa selvästi humaltuneena. ”Tännekö kadotitte ne?” ”En vaan tuonne”, mies vastaa osoittaen selkänsä taakse pimeään, ”mutta täällä on valoa ja helpompi etsiä.”

Kokemukseni mukaan näin tapahtuu kovin usein, kun lähdetään etsimään ratkaisuja yrityksen markkinoinnin haasteisiin. Ongelmia on helpompi tutkailla tutulla maaperällä kuin siellä missä omat kyvyt ja tiedot eivät olekaan niin vankkoja. Helposti nähtävillä olevat ongelmat ovat kivuttomampaa ratkaista kuin ne pimeässä piilevät ja todennäköisesti suuremmat haasteet.

”Pimeät ongelmat” verkkosivuilla

Verkkosivujen uudistamisessa aloitetaan usein ongelmien ratkaisu päivittämällä vain ulkoasua freesimmäksi. Jokainen tiimissä osaa todennäköisesti kommentoida värejä ja kuvia ja näyttää kilpailijoiden kivemman näköisiä sivuja. Harvoin kuitenkin pelkkä ulkoasupäivitys ratkaisee niitä ongelmia ja odotuksia, joita verkkosivujen rooliin kytketään. Usein ja tyypillisin toive on: Saada lisää liidejä ja uusia asiakkaita. Jotta tämä haaste voitaisiin ratkaista, täytyy sukeltaa pimeään, verkkosivujen ulkoasun alle.

1. Ostajapersoonat

Millaisia asiakkaasi ovat? Minkälaisia ongelmia heillä on? Millaisiin kysymyksiin he haluavat vastauksia? Kuinka yrityksesi voi ratkaista asiakkaasi ongelman? Miten voisit auttaa heitä jo verkkosivuillasi?

2. Nykytilanne

Kuinka moni on löytänyt verkkosivunne? Miten ja mistä asiakkaat päätyvät nykyisille sivuille? Mitä he tekevät sen jälkeen, poistuvat vai jatkavat matkaa? Löytävätkö he etsimänsä? Mikä kiinnostaa ja mikä ei?

Nämä kysymykset toimivat kuin taskulamppu, valaisevat pimeää ja auttavat verkkosivujen rakentamista halutun laisiksi. Apuna kannattaa käyttää mm. asiakaskyselyjä, haastatteluja, myyjien ja asiakaspalveluhenkilöiden kokemuksia ja verkkosivujen analytiikkaa.

”Pimeitä ongelmia” digimarkkinoinnissa

Asioita on hyvä tehdä jostain syystä, ei vain siksi, että se on kivaa. (Lisäys: Jotain juttuja tosin kannattaa tehdä kyllä vain ihan sen takia.) Somettaminen on hauskaa, mutta sen tulisi olla suunnitelmallista, jotta se voisi olla aidosti tuloksellista. Yritysten digimarkkinoinnissa tyypillisesti mietitään some-kanavien käyttöönottoa ja esimerkiksi Google-näkyvyyden parantamista ilman tarkempaa erittelyä kuten Miten? Milloin? ja erityisesti Miksi? Digi- tai some-strategia kuulostaa raskaalta sanalta, kun kyse on vain siitä, että tekemisellä tulisi saada aikaiseksi yrityksen bisnestä tukevaa tulosta.

Suunnitelma tarkoittaa pitkäjänteistä tekemistä valituissa kanavissa. Suunnitelman onnistuminen mitataan tuloksissa: Kuinka paljon saatiin kattavuutta/näkyvyyttä, paljonko saatiin uusia kävijöitä verkkosivuille, miten kävijät käyttäytyivät ja tärkeimpänä: Tuliko uusia yhteydenottoja?

Urani alussa tein digimarkkinoinnin projektin erääseen yritykseen. Asiakkaan tavoite oli, että he halusivat ehdottomasti olla Googlessa kärkisijoilla tietyillä avainsanoilla. Projekti toteutettiin ja he nousivat kärkeen kaikilla valituilla termeillä. Asiakas ei ollut tyytyväinen. He eivät saaneet kovista tuloksista huolimatta lisää yhteydenottoja! Tavoite ei siis ollut itse sijoitukset vaan pimeään oli jäänyt se pohjimmainen haaste: Uudet kontaktit verkkosivuilta. Pelkän Googleoptimoinnin sijaan projektiin olisi kuulunut tehdä verkkosivujen analysointia ja uudistusta ja merkittävää sisällöntuotantoa. Tästä oppineena useimmin toistuva kysymys asiakkaalleni onkin: Miksi?

Kaipaatko apua verkkosivujen uudistuksessa? Lue lisää, miten voimme auttaa!

B2B-yrityksen verkkosivut

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa

opi tulkitsemaan analytiikkaa! Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit