Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Pimeät ongelmat verkkosivuilla ja digimarkkinoinnissa

Etsitkö ratkaisuja aina vain katulampun alta?

Myöhään eräänä iltana poliisi näkee miehen kiertelemässä katulamppua. ”Mitä oikein puuhailette?” Poliisi kysyy. ”Etsin autonavaimia”, mies vastaa selvästi humaltuneena. ”Tännekö kadotitte ne?” ”En vaan tuonne”, mies vastaa osoittaen selkänsä taakse pimeään, ”mutta täällä on valoa ja helpompi etsiä.”

Kokemukseni mukaan näin tapahtuu kovin usein, kun lähdetään etsimään ratkaisuja yrityksen markkinoinnin haasteisiin. Ongelmia on helpompi tutkailla tutulla maaperällä kuin siellä missä omat kyvyt ja tiedot eivät olekaan niin vankkoja. Helposti nähtävillä olevat ongelmat ovat kivuttomampaa ratkaista kuin ne pimeässä piilevät ja todennäköisesti suuremmat haasteet.

”Pimeät ongelmat” verkkosivuilla

Verkkosivujen uudistamisessa aloitetaan usein ongelmien ratkaisu päivittämällä vain ulkoasua freesimmäksi. Jokainen tiimissä osaa todennäköisesti kommentoida värejä ja kuvia ja näyttää kilpailijoiden kivemman näköisiä sivuja. Harvoin kuitenkin pelkkä ulkoasupäivitys ratkaisee niitä ongelmia ja odotuksia, joita verkkosivujen rooliin kytketään. Usein ja tyypillisin toive on: Saada lisää liidejä ja uusia asiakkaita. Jotta tämä haaste voitaisiin ratkaista, täytyy sukeltaa pimeään, verkkosivujen ulkoasun alle.

1. Ostajapersoonat

Millaisia asiakkaasi ovat? Minkälaisia ongelmia heillä on? Millaisiin kysymyksiin he haluavat vastauksia? Kuinka yrityksesi voi ratkaista asiakkaasi ongelman? Miten voisit auttaa heitä jo verkkosivuillasi?

2. Nykytilanne

Kuinka moni on löytänyt verkkosivunne? Miten ja mistä asiakkaat päätyvät nykyisille sivuille? Mitä he tekevät sen jälkeen, poistuvat vai jatkavat matkaa? Löytävätkö he etsimänsä? Mikä kiinnostaa ja mikä ei?

Nämä kysymykset toimivat kuin taskulamppu, valaisevat pimeää ja auttavat verkkosivujen rakentamista halutun laisiksi. Apuna kannattaa käyttää mm. asiakaskyselyjä, haastatteluja, myyjien ja asiakaspalveluhenkilöiden kokemuksia ja verkkosivujen analytiikkaa.