18.1.2017

Vuoden 2017 digitrendit haltuun

Aloita kysymällä, Miksi?

Verkkoaseman Digibrunssin avasi Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen, joka palautti meidät kaikki takaisin perusasioiden äärelle: ”Aloita kysymällä, Miksi?” Liian usein keskitytään vallitseviin trendeihin, minkä vuoksi liiketoiminnan peruskysymykset jäävät varjoon.

Tyypillisesti yritykset viestivät ulospäin kertomalla tuotteensa ja palvelunsa, miten ne toimivat ja vasta viimeisenä ehkä kerrotaan, miksi yritys ylipäätään on olemassa. Tämä tulisi kääntää nurinpäin. Olisi aloitettava kysymällä ”Miksi?” Näin pääsemme keskustelemaan liiketoiminnan tarkoituksesta.

Toisaalta sama ongelma on havaittavissa myös palveluiden ostossa. Liian usein asiakkaat kertovat, minkä palvelun he haluavat ostaa, eikä puhuta lainkaan siitä, miksi. Parhaaseen lopputulokseen päästäisiin, jos asiakas kertoisi vain tavoitteensa (=miksi?) ja jättäisi asiantuntijalle ratkaistavaksi, kuinka nämä tavoitteet saavutettaisiin kustannustehokkaimmin.

Syksyn 2016 aikana Verkkoasema lanseerasi uuden ”tähtituotteen”, Marketing IT:n, joka on määrä ratkaista tällaiset ongelmat. Palvelulla asiakas ostaa vain tuntiresurssin, joka voidaan käyttää kaikkiin digimarkkinoinnin toimenpiteisiin. Näin pääsemme keskustelemaan tavoitteista ja koska ratkaisuja ei ole rajattu, voi digimarkkinoinnin asiantuntija ratkaista ongelman parhaaksi näkemällään tavalla. Samalla mahdollistuu myös eri digimarkkinointikanavien testaaminen ja sitä kautta tehokkaimpien kokonaisuuksien löytyminen. Näin kustannukset laskevat ja tulokset parantuvat.

Verkkoaseman 20v vuonna 2017

Puheenvuoronsa päätteeksi Tiina avasi Verkkoaseman 20v – juhlavuoden esittelemällä Verkkoaseman sivustolle avatun historiikin, jossa on määrä julkaista juhlavuoden aikana Verkkoaseman koko historia alkaen vuodesta 1997. Historiikissa esitellään myös ajan ilmiöitä sekä teknologian kehitystä kahden vuosikymmenen aikana.

Uudempia web-teknologioita käyttöön

Verkkoaseman ohjelmistoratkaisujen päällikkö Jyrki Sundström jatkoi kertomalla uudesta EU:n tietosuoja-asetuksesta (linkki blogiin) sekä vallitsevista web-teknologioista. Jo vuoden 2016 aikana oli havaittavissa, että erilaiset animoinnit ja pelilliset efektit verkkopalveluissa yleistyvät. Verkkopalveluiden tuntua pyritään parantamaan vuorovaikutteisilla elementeillä ja liikkeellä.

Alla muutamia tilaisuudessa esille nostettuja esimerkkejä:

Lisääntyneen sisällön ja suurien kuvien vuoksi verkkopalvelut vaativat nyt aiempaa enemmän resursseja palvelimelta – tilaa ja suorituskykyä. Tästä syystä Jyrki otti puheenvuorossaan esille myös erilaiset palvelintilavaihtoehdot sekä niiden hyödyt ja haitat. Uusi konttiteknologia (”containers”) mahdollistaa verkkopalvelulle oman suojatun, helposti monistettavan ja päivitettävän ympäristön esimerkiksi hieman raskaamman virtuaalipalvelinratkaisun tilalle.

Olipa palvelintila mikä hyvänsä, on tärkeää huolehtia, että verkkopalvelun päivitykset pysyvät ajan tasalla. Verkkoasema tarjoaa asiakkailleen tuotetukea, jonka puitteissa verkkopalvelun toimintaa valvotaan, Verkkoasema kerää talteen lokit ja varmuuskopiot palvelusta ja huolehtii asianmukaisen päivitykset, joiden ansiosta verkkopalvelu pysyy tietoturvalisena.

Googlen vuoden alusta tekemä muutos otettiin myös tapetille esityksessä. Google on kertonut antavansa hieman etua sivustoille, joilla SSL-suojaus ja sitä kautta https-yhteys on oikein tehty. Jyrki kertoi mitä tämä tarkoittaa ja miten Googlen Chrome-selain tulee jatkossa myös osaltaan kannustamaan verkkosivuja käyttämään SSL-suojausta.

Keskeisimmät digimarkkinoinnin muutokset 2017

Verkkoaseman digimarkkinoinnin asiantuntija Riikka Pohjanen jatkoi tilaisuutta pureutumalla digitrendien muutoksiin. Riikan mukaan keskeisimpiä muutoksia digimarkkinoinnin saralla on ollut se, että digimarkkinoinnista on tullut jatkuvasti teknisempää. Verkkoasemallakin digimarkkinoinnin projekteissa on yhä tyypillisemmin mukana myös koodari. Marketing IT -palvelun myötä toimenpiteet voivat käsittää perinteisen digimarkkinoinnin ohella myös kampanjasivuston luomisen ja jo uudelleenmarkkinoinnin käynnistäminen tai hakukoneoptimoinnin tekeminen vaatii verkkopalvelun koodiin tehtäviä muutoksia. Näin digitiimin koko ja osaamisalueet ovat laajentuneet aiemmasta. Verkkoaseman digibrunssi olikin historiassamme ensimmäinen, jossa Jyrkin ja Riikan puheenvuorot käsittelivät samoja aiheita.

Vuonna 2017 on nähtävillä, että mobiilin kasvu jatkuu. Jo nyt yli 50 % verkkohauista tehdään mobiililaitteilla ja jo 90 % päivittäisestä media-ajasta koostuu sovelluksissa vietetystä ajasta. Etenkin sosiaalinen media on ohjannut median kuluttajat mobiilin ääreen vaikkakin sosiaalisten medioiden kesken vallitsee kaaos, jossa isot toimijat ostavat kilvan pienempiä. Ihmiset pakenevat Facebookista Instagramiin ja Whatsappiin, mutta se ei Facebookia haittaa, sillä se omistaa ne kaikki.

Myös videoiden suosio jatkaa kasvuaan. Keskiöön ovat nousseet Live-videoita hyödyntävät palvelut, kuten Periscope, Facebook Live, Snapchat sekä YouTube. Videoissa keskeisin muutos ajankohtaisuuden lisäksi on videon kesto. Tutkimusten mukaan jopa 65 % kuluttajista katsoi yli 30 min videoita netissä.

Viestinnän ja digin muutos 2017

Mainostoimisto Kluun Marko Kallio viimeisteli tilaisuuden summaamalla odotettavissa olevat viestinnän ja visuaalisuuden muutokset. Markon mukaan sosiaalinen media on arkipäiväistynyt ja siksi sen rooli on muotoutunut yhdeksi asiakaspalvelukanavaksi muiden rinnalle. Asiakkaita voidaan palvella erinomaisesti myös verkon yli, mikäli asiakaspalvelun suunnittelemiseen ja toteuttamiseen nähdään vähän vaivaa.

Suurimmat muutokset tapahtuvat Markon mukaan visuaalisuudessa, joka on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Verkkopalvelut nojaavat pitkälti suuriin kuviin ja kirkkaisiin väreihin, joten koko verkkopalvelun ulkoasu muuttuu, mikäli kuvissa tingitään. Hyvä kuva on tarinallinen, laadukas ja tuo esille yrityksen tarjoamien tuotteiden ja palveluiden parhaat puolet.

Vuonna 2017 uskalletaan olla erilaisia. Olemme siirtyneet pikkuhiljaa aikakaudelle, jossa kaikki yrittävät erottautua kilpailijoistaan (myös Suomessa) ja erottautumista haetaan poikkeuksellisilla värivalinnoilla, persoonallisilla liikemerkeillä, huomiota herättävillä sloganeilla sekä hyvillä kuvilla. Marko kiteyttää vuoden 2017 yhteen sanaan: Kauneus. Vuonna 2017 ihmiset kiinnittävät huomiota kauneuteen ja näyttävyyteen.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys