Blogi

2.2.2017

Digitoimiston valitsemisen tuska

Kyllähän tämä on yhtä mylläkkää! En rehellisesti ymmärrä miten asiakas voi selvitä kuivin jaloin tästä digimarkkinoinnin ostoviidakosta.

On gurua, keisaria, mestaria, maestroa ja tiesmitä kuningasta. Kaikki viestivät samaa laulua – ollaan vähintään Suomen parhaita, asiakaslähtöisiä, ketteriä ja dynaamisia digitoimistoja tai yhdenmiehen/naisen putiikkeja. Kumppanin valinta on todella vaikeaa, jos palveluiden terminologiakin (jargoni) on vielä vierasta.

(HAH, en tiedä onko Verkkoasema osannut laulaa lauluansa yhtään sen kummemmin, mutta ei siitä enempää tällä kertaa.)

Miten tästä tarjonnasta löytää sen sopivan partnerin tanssiin?

1. Aina olisi eduksi, jos ehdolla olevalla digitoimistolla olisi esittää referenssejä tekemisistään. Vuosien tuoma kokemus ei ole haitaksi, ettei ihan eilisen teeren poikia olla. Olisi myös suotavaa, että palveluiden toimittaminen ei olisi ainoastaan yhden osaajan varassa.

2. Asiantuntijuus näkyy ulospäin. Digitoimiston tyypit ovat riemuissaan SoMettamassa, testailemassa uusia palveluita ja kertomassa kokemuksiaan. Heiltä saa ilmaisia vinkkejä niin blogeista, oppaista, LinkedInistä tai asiantuntijapuheenvuoroistakin. Nämä kaverit ei pidä kynttilää vakan alla.

3. Digitoimisto ei muitta mutkitta suostu räiskimään pelkästään yhtä digikampanjaa valittuun mediaan. Partnerin olisi suotavaa olla kiinnostunut tavoitteistasi ja siitä mihin kokonaisuuteen tämä pyydetty kampanja liittyy.

4. Hurjimmat osaajat kyselevät jo digimarkkinoinnin vuosisuunnitelman (tai -kellon) perään. Jos ei moista löydy, niin suunnitelman tekoon löytyy osaavalta kumppanilta varmasti apuja, joissain tapauksissa suunnitelman teko on jopa edellytys ostamiselle (jämerää touhua!).

5. Tämä kumppaniehdokas ei räätälöi ongelmaasi sopimaan heidän ratkaisuunsa vaan toisinpäin – ymmärretään ongelma syvällisesti ja kartoitetaan sopiva ratkaisu. Alansa ammattilainen tarjoaa oikeaa ratkaisuehdotusta, vaikka hänellä ei olisi resursseja ratkaisun toteutukseen. Osaavat digitoimistot ovat hyvin verkostoituneet keskenään ja hankkivat asiakkaalleen oikeat tekijät.

6. Unelmapartneri maksaa. Ei maltaita, mutta todennäköisesti taskunpohjalta löytyvillä lanteilla ei laskusta selviä. Mutta – se oikea partneri uskaltaa antaa lupauksia, ottaa vastuun ja viedä sinut sinne minne olit matkallakin.

Noniin, tähän loppuun voisin kehaista itseeni, mutta taidan tällä kertaa jättää väliin. Nähdään livenä, niin hoidan sen sitten. Sen sijaan voin suositella muita toimistoja, joiden osaajien taso on päätähuimaava! Mikäli siis digitoimisto on hakusessa, niin yhteistyötä tehdään mm. Cuution ja Mainostoimisto MBE:n kanssa, näin muutaman huippuporukan mainitakseni.

Tsemppiä tanssiin!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digivalmennus DO2018 etävalmennus hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu Laskurit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut Saavutettavuus salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi social selling Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys