CRM-and-IT-infra
Blogi

6.4.2022

Järjestelmillä tehoa myyntiin

Vaikka en ole insinööri, niin tässä tulee hiukan prosessi- ja järjestelmäkeskeistä näkemystä myyntiin. Myynnin data on ihan yhtä hyvää tai huonoa kuin sen taustalla olevat järjestelmät – näin uskallan väittää.

Mikäli myyntiprosessin eri vaiheissa tietoa…

  1. ei dokumentoida ollenkaan
  2. tieto kirjaillaan omalle työasemalle tai sille oikeasti fyysiselle työpöydälle Post it -lappuihin

…menetetään kokonaiskuva myyntiprosessiin.

Mikäli myyjä toteaa kehityspalaverissa: ”Olen tullut tänne myymään, en kirjailemaan tietoja mihinkään systeemeihin”, voidaan puhua melko itsekeskeisestä ajattelusta. Sanoisin, ettei kyseinen myyjä ole välttämättä ihan 100 %:sti sitoutunut organisaatioosi tai yhteisiin tavoitteisiinne. Koska eiväthän ne myynticaset myyjän omia ole, vaan organisaationne yhteisiä.

Toisaalta datan tallennus ei saa olla tervanjuontiakaan. Sen tulee olla mahdollisimman helppoa, jotta tuloksellisesti huippumyyjä saadaan mukaan kirjaamaan tärkeät tiedot myyntitapahtumistaan. Miten tämä olisi toteutettavissa mieluummin porkkanan kuin kepin välityksellä? Seuraavissa muutamia vinkkejä:

Miten tämä olisi toteutettavissa mieluummin porkkanan kuin kepin välityksellä? Seuraavissa muutamia vinkkejä:CRM

1. CRM

Jos teillä ei vielä ole, niin sellainen kannattaa hankkia ja ottaa käyttöön välittömästi.

2. Laita CRM tuottamaan myyjille arvokasta lisätietoa

Organisaationne markkinointi ja viestintä käyttää arvokasta aikaansa ja miettii kuumeisesti, miten tavoittaa uusia asiakkaita. Verkkosivunne ovat tiptop-kunnossa ja somessakin on matskua enemmän kuin laki sallii. Kytke verkkosivuilla olevat tapahtumat automaattisesti CRM:ään uusina liideinä tai olemassa olevien asiakkaidenne tietoja rikastuttavina tietoina vaikkapa uusista myyntitilaisuuksista: ”Nyt se meidän Asiakas Oy Ab:n Pekka on aktivoitunut ja käynyt katsomassa meidän tuotesivuja – minäpä soitan nyt Pekalle ja kyselen josko se syksyllä juteltu hankinta olisi ajankohtainen.”

3. Tuo tarjouspyynnöt CRM:ään

Liidit ovat monella alalla, ja etenkin B2B-puolella, kohtuullisen vaikeita määriteltäväksi. Milloin joku case on oikeasti liidi? Erilaisten softien kautta on myös mahdollista saada valmiita tarjouspyyntöjä maailmalta. Julkiset hankinnat, pienhankinnat sekä yritysten omilta nettisivuilta crawlatut tarjouspyynnöt kannattaa ottaa haltuun ja tuoda suodatettuina osaksi CRM:ää ja tarjota myyjille.

4. Laita CRM:n mittarit näkyville

Kun väelle asetetaan myyntitavoitteita, olivatpa ne sitten euromäärällisiä tai vaikkapa kontaktimääriin tai -tiheyksiin liittyviä, ne kannattaa laittaa näkyville. CRM on tähän hyvä paikka. Viikko- tai kuukausipalaverissa CRM:n rapsa jaetaan ensitöikseen koko myyntiporukalle ja katsotaan myyjäkohtaisesti, mitä kukakin on saanut aikaan. Ehkä jaksolla heikommin menestyneen suolausta kannattaa tässä välttää, mutta näin porukka saadaan merkitsemään pienimmätkin myyntiin ja asiakkaisiinne liittyvät jutut CRM:ään ylös.

5. Yhdistä muut järjestelmät CRM:ään

Manuaalista tiedon syöttöä ja siirtelyä järjestelmästä toiseen kannattaa vähentää.

  • Kun uusi asiakkuus syötetään järjestelmään, on yllättävän kivaa nappia painamalla saada kaikki asiakkaan perustiedot automaattisesti CRM:ään pelkästään asiakkaan nimeä tai y-tunnusta käyttäen. Pieni juttu, mutta parantaa käytettävyyttä. Eli hae perustiedot olemassa olevista asiakasrekistereistä valmiiksi.
  • Kun prospekti muuttuu asiakkuudeksi eli tulee tilaus, olisi asiakastietojen syytä uida seuraavaan järjestelmään prosessissa automaattiesti – esim. ERP:iin.
  • Vastaavasti myynnille on hyvä saada asiakkuudesta kokonaiskuva CRM:n puolelle. Tämän voi toteuttaa tuomalla esim. asiakkaan ostohistoria CRM:ään myynnin käyttöön.

Eiväthän ne myynticaset myyjän omia ole, vaan organisaationne yhteisiä!

Jyrki Sundström
Tilaa blogit

Haasteita myynnin järjestelmissä?

Mikäli edellä mainitut vinkit kolahtavat teillä, mutta ette ehdi/halua/osaa lähteä edistämään asiaa yksin, autamme mielellämme. Ota yhteyttä Jyrkiin ja sovitaan kartoituspalaveri.

Varaa aika kalenteriin

 

Jyrki Sundström
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennus DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu Laskurit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut Saavutettavuus salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys