Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
YouTube
Google+

Timanttista digiä,
joka tuo tuloksia.

#verkkis

Intranet

Intranet

Intranetillä tarkoitetaan sivustoa, jonka tarkoitus on auttaa työntekijöitä heidän työtehtävissään. Mikäli halutaan ulkopuolisille, esimerkiksi kumppanuusverkostolle pääsy sivustoon, tällöin puhutaan Extranetistä.

Mihin Intranetiä tarvitaan?

Perinteisesti Intranet on ollut yritysten sisäinen tiedotuskanava ja tiedon säilytyspaikka, joskus valitettavasti jopa valtava ”tiedon musta aukko”. Parhaimmillaan Intranet on kuitenkin niin hyvin suunniteltu ja toteutettu, että käyttäjä kokee sen todella auttavan oman tehtävän suorittamisessa ja tarvitsemansa tiedon löytämisessä. Tämä puolestaan tehostaa yrityksen toimintaa.

Intranet tarjoaa käyttöön yrityksen johtamisen kannalta tärkeän työkalun eli dashboardin. Se kuvaa visuaalisesti yrityksen, tai jonkin tietyn toiminnon tehokkuutta. Dashboardiin saadaan näkyviin indikaattoreita (Key Performance Indicator, KPI), jotka mittaavat, kuinka tehokkaasti yritys on etenemässä kohti tavoitteitaan.

Intranettiä voidaan hyödyntää myös yrityksen prosessien digitalisoinnissa. Työntekijöillä on mahdollisuus päästä omaan digitaaliseen työtilaansa milloin ja mistä tahansa. Tämä tehostaa toimintaa, kun tarvittava tieto on saatavilla heti, eikä vain toimistolla. Digitaalinen työtila on myös tietoturvan kannalta parempi vaihtoehto, kuin lähetellä sähköpostilla liitetiedostoja. Muutenkin dokumenttien hallinta helpottuu Intranetin avulla, kun käytössä on tehokas hakutoiminto sekä strukturoitu ja yhtenäinen tapa tallentaa tiedostoja.

Nykyään Intranetissä voidaan käyttää monia sosiaalisesta mediasta tuttuja ominaisuuksia. Tällöin puhutaan Sosiaalisesta Intranetistä. Sosiaalinen Intranet helpottaa henkilöstön keskinäistä kommunikointia ja vähentää siten mm. yrityksen sisäistä sähköpostiliikennettä. Käyttöön voidaan ottaa mm. chat ja muodostaa erilaisia ryhmiä tiimien avuksi.

Projekti käyntiin ja Intranet liveen

Yhteistyö aloitetaan kartoitusvaiheella, jonka aikana selvitetään, millaisia tarpeita asiakkaalla on Intranetin suhteen. Tässä vaiheessa voimme tarvittaessa auttaa asiakasta kertomalla eteemme tulleista hyvistä ja huonoista kokemuksista. Kartoitusvaiheessa tulee tehtäväksi valinta toteutuksen alustasta. Lisäksi on päätettävä käytetäänkö pilvipalveluita vai hankitaanko oma alusta. Päätös tehdään yhdessä asiakkaan kanssa Intranet-tarpeiden ja asiakkaan budjetin mukaan.

Määrittelyvaiheessa edellisessä vaiheessa ilmi tulleita tarpeita vastaavat toiminnot ”speksataan”, eli luodaan eräänlaiset ”rautalankamallit” ja kirjoitetaan kirjalliset kuvaukset toiminnoista.

Suunnitteluvaihe ei aina poikkea verkkosivustoprojektista paljoakaan. Suurin painoarvo annetaan etusivun dashboardin suunnittelulle. Tässä vaiheessa suunnitellaan myös erilaisten sovellusten toiminnot sekä integraatiot muihin järjestelmiin. Tietoja Intranettiin voidaan hakea esimerkiksi yrityksen CRM:stä ja toiminnanohjausjärjestelmistä. Lisäksi suunnitellaan, miten kirjautuminen, käyttäjien roolit ja ryhmät yms. toteutetaan. Intranetin ulkoasun suunnittelulla ei ole yleensä kovin suurta painoarvoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että toiminnallisuuksien suunnitteluun ei panostettaisi.

Tekninen toteutus aloitetaan moottorin asennuksella. Toimituksen edistymistä katselmoidaan ja iteroidaan muutamaan kertaan, koska vasta lopputuloksen nähtyään on mahdollista todeta täyttääkö toimitus alkuperäiset tarpeet. Samalla testataan ja laitetaan sopivaa sisältöä järjestelmään.

Seuraavaksi on vuorossa järjestelmän asennus tuotantoympäristöön. Sitä ennen asennetaan tarvittaessa palvelinympäristö. Seuraavaksi ajetaan testausta varten riittävästi sisältöä Intraan, jonka jälkeen aloitetaan varsinainen testaus.

Käyttöönoton yhteydessä järjestetään koulutus porrastetusti pääkäyttäjille ja pienempiä ylläpitohommia tekeville. Lopuksi, vielä ennen käyttöönottoa, syötetään sisältö paikoilleen. Tämän jälkeen Intranet onkin valmis käyttöönotettavaksi.

Intrexx intranet

Intrexxin vahvuuksia ovat ohjelmiston helppokäyttöisyys sekä erittäin kattavat ja joustavat integrointimahdollisuudet. Mikäli yrityksellä on käytössä esimerkiksi SAP tai Microsoft SharePoint, saadaan nämä tiedot yhdistettyä Intrexx-Intranettiin helposti. Intrexxin avulla voidaan toteuttaa mm. sosiaalinen Intranet ja digitaalinen työtila. Intranetin näkymä skaalautuu päätelaitteen koon mukaan, jolloin sitä on mukava käyttää myös tableteilla ja älypuhelimilla. Toteutuksessa voidaan ottaa huomioon yrityksen graafinen ilme väreineen ja fontteineen. Mikäli yrityksellä on tarve jakaa tietoja myös esimerkiksi yhteistyökumppaneille, voidaan toteuttaa Extranet. Intrexxin avulla voidaan toteuttaa mm:

WordPress intranet

WordPress:llä toteutettu valmis päätelaitteen mukaan skaalautuva intranet on nopea ja kustannustehokas tapa toteuttaa Intranet-ratkaisu. Ajankohtaisten uutisten ja tapahtumien julkaisu on sujuvaa. Intranettiin voidaan toteuttaa myös erilaisia kyselyjä lomakkeiden avulla, tapahtumakalenteri, sekä galleria tiedostojen ja kuvien säilytykseen. Käyttäjähallinnassa voidaan jakaa oikeuksia esimerkiksi ryhmätasolla ja kirjautuminen voidaan toteuttaa joko Windows-tunnuksilla (Active Directory -integrointi) tai Google-tunnuksilla. Myös WordPressillä on mahdollista toteuttaa sosiaalinen Intranet chatteineen ja ryhmätyötiloineen. Mikäli ominaisuuksia tarvitaan lisää tai jo toteutettua ratkaisua halutaan kehittää edelleen, voidaan ratkaisua aina laajentaa uusilla ominaisuuksilla. Ulkoasu voidaan toteuttaa asiakkaan graafisen ilmeen mukaisesti. WordPressin avulla voidaan toteuttaa mm.

  • Intranet
  • Sosiaalinen Intranet
  • Extranet

Touch Down-palvelu verkkopalvelu-uudistukseen

Touch Down-palvelullamme saat enemmän. Palvelu ei keskity vain verkkopalvelun uudistamiseen, vaan rakentamaan parhaan mahdollisen verkkopalvelukokonaisuuden liiketoimintasi tavoitteiden tueksi. Touch Downissa verkkopalveluprojektin tukena toimii testaus ja mittaaminen, jotka antavat todellisen kuvan tarpeista.

Touch down! –palvelun avulla vältät sudenkuopat ja suoritat verkkosivujen kehittämisen menestyksekkäästi maaliin. Keskitymme niihin asioihin, jotka ovat pielessä, emme niihin, jotka jo toimivat.