28.8.2017

Verkkokaupan markkinointi

Pistetään pystyyn verkkokauppa?

Olin kuuntelemassa erään IT-alan yrityksen tuote-esittelyä, jossa esiteltiin tuoretta ja tuotteistettua verkkokaupparatkaisua. Yrityksen tuotepäällikkö kävi innokkaasti läpi softan ominaisuuksia ja helppokäyttöisyyttä. Sitä, kuinka näppärästi verkkokauppa saadaan pystyyn siihen kivijalan rinnalle.

Sen sijaan, että olisin riemuissani kuunnellut verkkokaupparatkaisun ominaisuuksia, mielessäni kuumotti vain yksi kysymys. Entä sitten, kun se verkkokauppa on pystyssä?

Olen ollut mukana auttamassa useita verkkokauppiaita erityisesti verkkokauppabisneksen alkuvaiheessa. Kaikilla näillä yrittäjillä on pääasiassa ollut edessä samantyyppisiä ongelmia. Eivätkä ne ongelmat ole liittyneet verkkokaupparatkaisun ominaisuuksiin tai tekniseen alustaan.

Yrittäjien mielessä kimpoilevia kysymyksiä ovat olleet:

  • Mistä aika verkkokaupan ylläpitämiselle, kun kivijalankin liiketoimintaa on hoidettava?
  • Verkkokauppa näyttää kivalta, mutta kun kävijöitä ei ole nimeksikään?
  • Verkkokaupassa on kävijöitä, mutta kauppa ei vain käy?

”Eli mistä aika ja taidot verkkokaupan myyntiin ja markkinointiin?”

Verkkokaupan teknisen toteutuksen hoitavat asiantuntijat. Sivuston päivittäminen puolestaan on julkaisujärjestelmien avulla helppoa. Tuotteiden kuvaaminen ja tekstien kirjoittaminen vie aikaa, mutta sekään ei ole mitään ydinfysiikkaa.

Ajatukset ja resurssit tulisi keskittää siihen, miten saadaan verkkokaupasta tehtyä kannattavaa bisnestä! Alla muutamia vinkkejä verkkokaupan markkinointiin:

  • Varaa reilusti työaikaa verkkokaupan hoitamiseen tai palkkaa suosiolla apuvoimia
  • Pidä huoli hakukoneoptimoinnista jo verkkokaupan rakentamisen aikana
  • Hyödynnä AdWordsiä kampanjoinnissa
  • Ole mukana ja markkinoi sosiaalisessa mediassa
  • Aktivoi asiakkaita uutiskirjeiden avulla
  • Seuraa kaikkien toimenpiteiden vaikutusta ja kävijöiden käyttäytymistä analytiikan avulla
  • Tunne omat asiakkaasi ja sopeuta toimintaa heidän ostotottumuksiinsa
  • Lopeta kuvittelemasta, että verkkokaupasta tulisi itsekseen rahasampo

Verkkoasemalta saat selkokielistä apua asiantuntijalta verkkokauppasi myyntiin ja markkinointiin. Ota yhteyttä!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys