Digitoimiston-valitsemisen-tuska

02.02.2017

Digitoimiston valitsemisen tuska

Kyllähän tämä on yhtä mylläkkää! En rehellisesti ymmärrä miten asiakas voi selvitä kuivin jaloin tästä digimarkkinoinnin ostoviidakosta.

On gurua, keisaria, mestaria, maestroa ja tiesmitä kuningasta. Kaikki viestivät samaa laulua – ollaan  vähintään Suomen parhaita, asiakaslähtöisiä, ketteriä ja dynaamisia digitoimistoja tai yhdenmiehen/naisen putiikkeja. Kumppanin valinta on todella vaikeaa, jos palveluiden terminologiakin (jargoni) on vielä vierasta.

(HAH, en tiedä onko Verkkoasema osannut laulaa lauluansa yhtään sen kummemmin, mutta ei siitä enempää tällä kertaa.)

Miten tästä tarjonnasta löytää sen sopivan partnerin tanssiin?

1. Aina olisi eduksi, jos ehdolla olevalla digitoimistolla olisi esittää referenssejä tekemisistään. Vuosien tuoma kokemus ei ole haitaksi, ettei ihan eilisen teeren poikia olla. Olisi myös suotavaa, että palveluiden toimittaminen ei olisi ainoastaan yhden osaajan varassa.

2. Asiantuntijuus näkyy ulospäin. Digitoimiston tyypit ovat riemuissaan SoMettamassa, testailemassa uusia palveluita ja kertomassa kokemuksiaan. Heiltä saa ilmaisia vinkkejä niin blogeista, oppaista, LinkedInistä tai asiantuntijapuheenvuoroistakin. Nämä kaverit ei pidä kynttilää vakan alla.

3. Digitoimisto ei muitta mutkitta suostu räiskimään pelkästään yhtä digikampanjaa valittuun mediaan. Partnerin olisi suotavaa olla kiinnostunut tavoitteistasi ja siitä mihin kokonaisuuteen tämä pyydetty kampanja liittyy.

4. Hurjimmat osaajat kyselevät jo digimarkkinoinnin vuosisuunnitelman (tai -kellon) perään. Jos ei moista löydy, niin suunnitelman tekoon löytyy osaavalta kumppanilta varmasti apuja, joissain tapauksissa suunnitelman teko on jopa edellytys ostamiselle (jämerää touhua!).

5. Tämä kumppaniehdokas ei räätälöi ongelmaasi sopimaan heidän ratkaisuunsa vaan toisinpäin – ymmärretään ongelma syvällisesti ja kartoitetaan sopiva ratkaisu. Alansa ammattilainen tarjoaa oikeaa ratkaisuehdotusta, vaikka hänellä ei olisi resursseja ratkaisun toteutukseen. Osaavat digitoimistot ovat hyvin verkostoituneet keskenään ja hankkivat asiakkaalleen oikeat tekijät.

6. Unelmapartneri maksaa. Ei maltaita, mutta todennäköisesti taskunpohjalta löytyvillä lanteilla ei laskusta selviä. Mutta – se oikea partneri uskaltaa antaa lupauksia, ottaa vastuun ja viedä sinut sinne minne olit matkallakin.

Noniin, tähän loppuun voisin kehaista itseeni, mutta taidan tällä kertaa jättää väliin. Nähdään livenä, niin hoidan sen sitten. Sen sijaan voin suositella muita toimistoja, joiden osaajien taso on päätähuimaava! Mikäli siis digitoimisto on hakusessa, niin yhteistyötä tehdään mm. Cuution ja Mainostoimisto MBE:n kanssa, näin muutaman huippuporukan mainitakseni.

Tsemppiä tanssiin!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit