Digitoimiston-valitsemisen-tuska

02.02.2017

Digitoimiston valitsemisen tuska

Kyllähän tämä on yhtä mylläkkää! En rehellisesti ymmärrä miten asiakas voi selvitä kuivin jaloin tästä digimarkkinoinnin ostoviidakosta.

On gurua, keisaria, mestaria, maestroa ja tiesmitä kuningasta. Kaikki viestivät samaa laulua – ollaan  vähintään Suomen parhaita, asiakaslähtöisiä, ketteriä ja dynaamisia digitoimistoja tai yhdenmiehen/naisen putiikkeja. Kumppanin valinta on todella vaikeaa, jos palveluiden terminologiakin (jargoni) on vielä vierasta.

(HAH, en tiedä onko Verkkoasema osannut laulaa lauluansa yhtään sen kummemmin, mutta ei siitä enempää tällä kertaa.)

Miten tästä tarjonnasta löytää sen sopivan partnerin tanssiin?

1. Aina olisi eduksi, jos ehdolla olevalla digitoimistolla olisi esittää referenssejä tekemisistään. Vuosien tuoma kokemus ei ole haitaksi, ettei ihan eilisen teeren poikia olla. Olisi myös suotavaa, että palveluiden toimittaminen ei olisi ainoastaan yhden osaajan varassa.

2. Asiantuntijuus näkyy ulospäin. Digitoimiston tyypit ovat riemuissaan SoMettamassa, testailemassa uusia palveluita ja kertomassa kokemuksiaan. Heiltä saa ilmaisia vinkkejä niin blogeista, oppaista, LinkedInistä tai asiantuntijapuheenvuoroistakin. Nämä kaverit ei pidä kynttilää vakan alla.

3. Digitoimisto ei muitta mutkitta suostu räiskimään pelkästään yhtä digikampanjaa valittuun mediaan. Partnerin olisi suotavaa olla kiinnostunut tavoitteistasi ja siitä mihin kokonaisuuteen tämä pyydetty kampanja liittyy.

4. Hurjimmat osaajat kyselevät jo digimarkkinoinnin vuosisuunnitelman (tai -kellon) perään. Jos ei moista löydy, niin suunnitelman tekoon löytyy osaavalta kumppanilta varmasti apuja, joissain tapauksissa suunnitelman teko on jopa edellytys ostamiselle (jämerää touhua!).

5. Tämä kumppaniehdokas ei räätälöi ongelmaasi sopimaan heidän ratkaisuunsa vaan toisinpäin – ymmärretään ongelma syvällisesti ja kartoitetaan sopiva ratkaisu. Alansa ammattilainen tarjoaa oikeaa ratkaisuehdotusta, vaikka hänellä ei olisi resursseja ratkaisun toteutukseen. Osaavat digitoimistot ovat hyvin verkostoituneet keskenään ja hankkivat asiakkaalleen oikeat tekijät.

6. Unelmapartneri maksaa. Ei maltaita, mutta todennäköisesti taskunpohjalta löytyvillä lanteilla ei laskusta selviä. Mutta – se oikea partneri uskaltaa antaa lupauksia, ottaa vastuun ja viedä sinut sinne minne olit matkallakin.

Noniin, tähän loppuun voisin kehaista itseeni, mutta taidan tällä kertaa jättää väliin. Nähdään livenä, niin hoidan sen sitten. Sen sijaan voin suositella muita toimistoja, joiden osaajien taso on päätähuimaava! Mikäli siis digitoimisto on hakusessa, niin yhteistyötä tehdään mm. Cuution ja Mainostoimisto MBE:n kanssa, näin muutaman huippuporukan mainitakseni.

Tsemppiä tanssiin!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa:

opi tulkitsemaan analytiikkaa! Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit