fbpx Digitoimiston valitsemisen tuska
Digitoimiston-valitsemisen-tuska

02.02.2017

Digitoimiston valitsemisen tuska

Kyllähän tämä on yhtä mylläkkää! En rehellisesti ymmärrä miten asiakas voi selvitä kuivin jaloin tästä digimarkkinoinnin ostoviidakosta.

On gurua, keisaria, mestaria, maestroa ja tiesmitä kuningasta. Kaikki viestivät samaa laulua – ollaan  vähintään Suomen parhaita, asiakaslähtöisiä, ketteriä ja dynaamisia digitoimistoja tai yhdenmiehen/naisen putiikkeja. Kumppanin valinta on todella vaikeaa, jos palveluiden terminologiakin (jargoni) on vielä vierasta.

(HAH, en tiedä onko Verkkoasema osannut laulaa lauluansa yhtään sen kummemmin, mutta ei siitä enempää tällä kertaa.)

Miten tästä tarjonnasta löytää sen sopivan partnerin tanssiin?

1. Aina olisi eduksi, jos ehdolla olevalla digitoimistolla olisi esittää referenssejä tekemisistään. Vuosien tuoma kokemus ei ole haitaksi, ettei ihan eilisen teeren poikia olla. Olisi myös suotavaa, että palveluiden toimittaminen ei olisi ainoastaan yhden osaajan varassa.

2. Asiantuntijuus näkyy ulospäin. Digitoimiston tyypit ovat riemuissaan SoMettamassa, testailemassa uusia palveluita ja kertomassa kokemuksiaan. Heiltä saa ilmaisia vinkkejä niin blogeista, oppaista, LinkedInistä tai asiantuntijapuheenvuoroistakin. Nämä kaverit ei pidä kynttilää vakan alla.

3. Digitoimisto ei muitta mutkitta suostu räiskimään pelkästään yhtä digikampanjaa valittuun mediaan. Partnerin olisi suotavaa olla kiinnostunut tavoitteistasi ja siitä mihin kokonaisuuteen tämä pyydetty kampanja liittyy.

4. Hurjimmat osaajat kyselevät jo digimarkkinoinnin vuosisuunnitelman (tai -kellon) perään. Jos ei moista löydy, niin suunnitelman tekoon löytyy osaavalta kumppanilta varmasti apuja, joissain tapauksissa suunnitelman teko on jopa edellytys ostamiselle (jämerää touhua!).

5. Tämä kumppaniehdokas ei räätälöi ongelmaasi sopimaan heidän ratkaisuunsa vaan toisinpäin – ymmärretään ongelma syvällisesti ja kartoitetaan sopiva ratkaisu. Alansa ammattilainen tarjoaa oikeaa ratkaisuehdotusta, vaikka hänellä ei olisi resursseja ratkaisun toteutukseen. Osaavat digitoimistot ovat hyvin verkostoituneet keskenään ja hankkivat asiakkaalleen oikeat tekijät.

6. Unelmapartneri maksaa. Ei maltaita, mutta todennäköisesti taskunpohjalta löytyvillä lanteilla ei laskusta selviä. Mutta – se oikea partneri uskaltaa antaa lupauksia, ottaa vastuun ja viedä sinut sinne minne olit matkallakin.

Noniin, tähän loppuun voisin kehaista itseeni, mutta taidan tällä kertaa jättää väliin. Nähdään livenä, niin hoidan sen sitten. Sen sijaan voin suositella muita toimistoja, joiden osaajien taso on päätähuimaava! Mikäli siis digitoimisto on hakusessa, niin yhteistyötä tehdään mm. Cuution ja Mainostoimisto MBE:n kanssa, näin muutaman huippuporukan mainitakseni.

Tsemppiä tanssiin!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit