konversio-optimointi

26.11.2018

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin.

Mitä konversiot ovat?

Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi täytettyjä tarjouspyyntölomakkeita, ostoja verkkokaupassa, oppaan tai blogin tilauksia, tai jotain muuta konkreettista, mitä haluat mitata.

Ilman toimenpiteitä konversioprosentti on tyypillisesti 1-2 % luokkaa. Verkkokaupoissa arvo on toki luonnostaan suurempi. Kun konversioprosenttia halutaan nostaa, aletaan puhumaan konversio-optimoinnista.

Edellytykset konversio-optimoinnille

Ensimmäinen steppi on päättää, mitä haluat mitata. Tässä vaiheessa on tärkeää ottaa katsaus verkkosivuille ja katsoa niitä kriittisesti: onko siellä ennestään tarpeeksi konversiopisteitä, esimerkiksi mahdollisuuksia yhteydenottoon tai ujompaan kiinnostuksen osoittamiseen, kuten uutiskirjeen tai oppaan tilaukseen. Jos konversiopisteitä on vähän, niitä tulee lisätä verkkosivuille.

Mainitsimme aiemmin, että lopetussivuja seuraamalla saat tiedon siitä, mihin kävijän matka sivustolla päättyy. Voit hyödyntää myös tätä tietoa. Käy lopetussivut läpi, ja pohdi voisitko lisätä näille sivulle CTA-painikkeita rohkaisemaan asiakasta kohti haluamaasi konversiota.

Kannattaa myös pitää mielessä, että ostajat ovat eri vaiheissa ostopolullaan, tai sinun näkövinkkelistä, myyntisuppilossa. Osa kävijöistä saapuu verkkosivullesi ensimmäistä kertaa ja osa on jo lähempänä asiakkuutta. Ota siis huomioon eri arvoiset konversiot, kun mietit mitä haluat mitata.

Miten voin seurata konversioita?

Kun tavoitteet ovat määritelty, klikkaa itsesi Google Analyticsin Järjestelmänvalvoja-osioon. Tämä on helpoin tapa aloittaa konversioiden seuranta. Käyttäjänhallinnan, muutoshistorian ja eri tilien linkittämismahdollisuuden lisäksi Järjestelmänvalvoja on tavoitteidesi koti. Tavoitteet-osion löydät oikeanpuoleisesta sarakkeesta, jota klikkaamalla pääset luomaan uuden tavoitteen ylhäällä olevasta painikkeesta. Eteesi avautuu seuraavanlainen näkymä:

Tavoitteen määritys Google Analyticsissä

Valitse tavoitettasi kuvaava määritelmä. Voit alkaa rakentaa tavoitteita mallista:

  • Jos sinua kiinnostaa seurata varausten tai tilausten määrää, valitse Tulo.
  • Jos haluat selvittää, kuinka moni on luonut käyttäjäprofiilin, valitse Hankinta.
  • Mikäli olet kiinnostunut siitä, onko sijaintiasi, reittiohjeitasi tai yhteystietojasi katsottu, valitse Kyselyn alta sopiva tavoite.
  • Aktivoinnin alta voit määritellä tavoitteeksi esimerkiksi uutiskirjeen tilaamisen tai some-jaon toteutumisen.

Mikäli haluat tietää, kuinka moni kävijä on vieraillut jollain tietyllä sivulla, katsonut videon, viettänyt sivustolla tietyn aikaa tai selannut tietyn määrän sivuja, voit valita myös Oman tavoitteen.

Seuraavaksi on aika määritellä Tavoitteen kuvaus. Kuvitellaan, että olet valinnut tavoitteeksesi ennakkotilauksen. Nimeä tavoitteesi kuvaavasti ja määrittele tavoitteen tyyppi, tässä tapauksessa esimerkiksi kohde.

Tavoitteen kuvaus Gogle Analyticsissä

 

Lopuksi pääset syöttämään tavoitteellesi tavoitetiedot. Kun esimerkissämme oli tilaus ja tyyppinä kohde, on luonnollista laittaa tavoitteen kohteeksi kiitossivu. Valitse yhtä kuin ja lisää urlin loppuosa. Voit myös halutessasi määrittää konversiolle rahallisen arvon. Tämä on erityisen kätevää, jos tiedossasi on keskiostoksen suuruus tai tavoitteen tarkka arvo. Tämän jälkeen tavoitteesi on valmis tallennettavaksi!

Tavoitetiedot Google Analyticsissä

Kun olet saanut tavoitteet luotua, kokeile tehdä testitapahtumia ja katso täyttyvätkö tavoitteet.

Mihin Google Analytics taipuu yksin ja mihin ei?

Google Analyticsillä voit seurata esimerkiksi jollekin sivulle päätymistä, sivulla vietettyä aikaa tai vaikka selattujen sivujen määrä. Google Analyticsillä ei kuitenkaan yksin voi seurata esimerkiksi useamman sivuston dataa yhdessä tai esimerkiksi erilaisia painikkeita sivustolla. Saat tiedon Google Analyticsiin hyödyntämällä Googlen Tag Manager-työkalua, joka laajentaa jälleen analytiikan seurantaa entisestään.

Miksi konversiota kannattaa seurata?

Datasta ei ole hyötyä, ellei sitä analysoi ja hyödynnä. Konversioita seuraamalla mittaat onnistumisia ja pystyt tekemään toimenpiteitä käyttäjien käytöksen pohjalta. Saatat esimerkiksi huomata, että jokin markkinointikampanja tai liikenteen lähde ajaa sivustolle paremmin konvertoituvaa liikennettä. Tämän tiedon pohjalta voit siirtää markkinointibudjettiasi toimimattomasta kampanjasta toimivaan tai muokata verkkosivujasi yhä paremmiksi.

Koska verkkosivujesi tavoite on tehdä kauppaa tai kerätä liidejä, on tärkeää ottaa konversio-optimointi haltuun – aloita jo tänään!

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit