konversio-optimointi

26.11.2018

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin.

Mitä konversiot ovat?

Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi täytettyjä tarjouspyyntölomakkeita, ostoja verkkokaupassa, oppaan tai blogin tilauksia, tai jotain muuta konkreettista, mitä haluat mitata.

Ilman toimenpiteitä konversioprosentti on tyypillisesti 1-2 % luokkaa. Verkkokaupoissa arvo on toki luonnostaan suurempi. Kun konversioprosenttia halutaan nostaa, aletaan puhumaan konversio-optimoinnista.

Edellytykset konversio-optimoinnille

Ensimmäinen steppi on päättää, mitä haluat mitata. Tässä vaiheessa on tärkeää ottaa katsaus verkkosivuille ja katsoa niitä kriittisesti: onko siellä ennestään tarpeeksi konversiopisteitä, esimerkiksi mahdollisuuksia yhteydenottoon tai ujompaan kiinnostuksen osoittamiseen, kuten uutiskirjeen tai oppaan tilaukseen. Jos konversiopisteitä on vähän, niitä tulee lisätä verkkosivuille.

Mainitsimme aiemmin, että lopetussivuja seuraamalla saat tiedon siitä, mihin kävijän matka sivustolla päättyy. Voit hyödyntää myös tätä tietoa. Käy lopetussivut läpi, ja pohdi voisitko lisätä näille sivulle CTA-painikkeita rohkaisemaan asiakasta kohti haluamaasi konversiota.

Kannattaa myös pitää mielessä, että ostajat ovat eri vaiheissa ostopolullaan, tai sinun näkövinkkelistä, myyntisuppilossa. Osa kävijöistä saapuu verkkosivullesi ensimmäistä kertaa ja osa on jo lähempänä asiakkuutta. Ota siis huomioon eri arvoiset konversiot, kun mietit mitä haluat mitata.

Miten voin seurata konversioita?

Kun tavoitteet ovat määritelty, klikkaa itsesi Google Analyticsin Järjestelmänvalvoja-osioon. Tämä on helpoin tapa aloittaa konversioiden seuranta. Käyttäjänhallinnan, muutoshistorian ja eri tilien linkittämismahdollisuuden lisäksi Järjestelmänvalvoja on tavoitteidesi koti. Tavoitteet-osion löydät oikeanpuoleisesta sarakkeesta, jota klikkaamalla pääset luomaan uuden tavoitteen ylhäällä olevasta painikkeesta. Eteesi avautuu seuraavanlainen näkymä:

Tavoitteen määritys Google Analyticsissä

Valitse tavoitettasi kuvaava määritelmä. Voit alkaa rakentaa tavoitteita mallista:

  • Jos sinua kiinnostaa seurata varausten tai tilausten määrää, valitse Tulo.
  • Jos haluat selvittää, kuinka moni on luonut käyttäjäprofiilin, valitse Hankinta.
  • Mikäli olet kiinnostunut siitä, onko sijaintiasi, reittiohjeitasi tai yhteystietojasi katsottu, valitse Kyselyn alta sopiva tavoite.
  • Aktivoinnin alta voit määritellä tavoitteeksi esimerkiksi uutiskirjeen tilaamisen tai some-jaon toteutumisen.

Mikäli haluat tietää, kuinka moni kävijä on vieraillut jollain tietyllä sivulla, katsonut videon, viettänyt sivustolla tietyn aikaa tai selannut tietyn määrän sivuja, voit valita myös Oman tavoitteen.

Seuraavaksi on aika määritellä Tavoitteen kuvaus. Kuvitellaan, että olet valinnut tavoitteeksesi ennakkotilauksen. Nimeä tavoitteesi kuvaavasti ja määrittele tavoitteen tyyppi, tässä tapauksessa esimerkiksi kohde.

Tavoitteen kuvaus Gogle Analyticsissä

Lopuksi pääset syöttämään tavoitteellesi tavoitetiedot. Kun esimerkissämme oli tilaus ja tyyppinä kohde, on luonnollista laittaa tavoitteen kohteeksi kiitossivu. Valitse yhtä kuin ja lisää urlin loppuosa. Voit myös halutessasi määrittää konversiolle rahallisen arvon. Tämä on erityisen kätevää, jos tiedossasi on keskiostoksen suuruus tai tavoitteen tarkka arvo. Tämän jälkeen tavoitteesi on valmis tallennettavaksi!

Tavoitetiedot Google Analyticsissä

Kun olet saanut tavoitteet luotua, kokeile tehdä testitapahtumia ja katso täyttyvätkö tavoitteet.

Mihin Google Analytics taipuu yksin ja mihin ei?

Google Analyticsillä voit seurata esimerkiksi jollekin sivulle päätymistä, sivulla vietettyä aikaa tai vaikka selattujen sivujen määrä. Google Analyticsillä ei kuitenkaan yksin voi seurata esimerkiksi useamman sivuston dataa yhdessä tai esimerkiksi erilaisia painikkeita sivustolla. Saat tiedon Google Analyticsiin hyödyntämällä Googlen Tag Manager-työkalua, joka laajentaa jälleen analytiikan seurantaa entisestään.

Miksi konversiota kannattaa seurata?

Datasta ei ole hyötyä, ellei sitä analysoi ja hyödynnä. Konversioita seuraamalla mittaat onnistumisia ja pystyt tekemään toimenpiteitä käyttäjien käytöksen pohjalta. Saatat esimerkiksi huomata, että jokin markkinointikampanja tai liikenteen lähde ajaa sivustolle paremmin konvertoituvaa liikennettä. Tämän tiedon pohjalta voit siirtää markkinointibudjettiasi toimimattomasta kampanjasta toimivaan tai muokata verkkosivujasi yhä paremmiksi.

Koska verkkosivujesi tavoite on tehdä kauppaa tai kerätä liidejä, on tärkeää ottaa konversio-optimointi haltuun – aloita jo tänään!

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa. Hallintapaneelit Muokkaus-osion alta … Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon ”voice first”, kun Googlen johdatuksella … Lue lisää

vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion. Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat huolella – ja ajan kanssa … Lue lisää

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta mikäli markkinointi ei auta yritystä … Lue lisää