Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

19.04.2018

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä.

Kuinka pääsen alkuun?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan kalliimpia kokonaisuuksia, kuten Viidakko CEM tai HubSpot. Näiden väliltä valittaessa on päätettävä, riittääkö sivuston kävijän tunnistautuminen, automatisoidun materiaalin toimittaminen sekä prospektien hallinta (ActiveCampaign/Viidakko CEM) vai halutaanko käyttää myös esimerkiksi sosiaalisen median hallintaa sekä verkkosivuston julkaisujärjestelmää samasta työkalusta (HubSpot). Molemmissa tapauksissa suosittelen käyttämään rinnalla ilmaista Google Analytics-työkalua, jolla seuraat, että sivustosi sekä markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi toimii moitteettomasti.

Mitä markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto vaatii?

  • valitun työkalun lisenssien hankinta
  • käyttökoulutus talon sisällä tai kumppani ylläpitämään järjestelmää
  • integraatiot tarvittaviin järjestelmiin, kuten CRM-järjestelmään sujuvoittavat työskentelyä
  • automaatioiden suunnitteleminen, rakentaminen ja tehostaminen kokemuksien myötä
  • järjestelmän vaatimat muokkaukset verkkosivustolle (lomakkeet, pop-up ikkunat jne.)
  • uutiskirjeiden, ladattavien materiaalien, blogien, videoiden ym. sisällön tuottaminen

Markkinoinnin automaatio vaatii yhä manuaalista työtä

Tiesitkö, että markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi on täysin turha, mikäli sivuston kävijä ei tunnistaudu millään tavalla? Tämä tarkoittaa sitä, ettei kävijä anna yhteystietojaan sinulle vapaaehtoisesti. Tästä syystä yksi olennaisimmista kysymyksistä on, mikä on niin arvokasta materiaalia, että sivuston kävijä on valmis antamaan yhteystietonsa vastineeksi siitä. Vasta yhteystietojen luovuttamisen jälkeen automaatio voi käynnistyä.

Markkinoinnin automaatio ei nimestään huolimatta poista manuaalista työtä markkinoinnista vaan vaatii toimiakseen runsaasti mm. sisällöntuotantoa. Kaikki asiakkaille toimitettava materiaali (pikaoppaat, uutiskirjeet, blogit, videot, white paperit jne.) on yhä luotava ihmisen toimesta. Järjestelmä huolehtii vain oikeanaikaisesta lähetyksestä, kun valmista materiaalia on tarjolla ja haluttu automaatio eli ketju tapahtumia luotuna järjestelmään ennalta.

Toinen runsaasti manuaalista työtä vaativa osa-alue on automaatioiden ja pisteytysten luominen. Harvoin automaatioista syntyy kerralla tehokkaita tai pisteytys toimii aukottomasti, vaan alkuun kannattaa lähteä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja ja niitä hiomalla löydät toimivimman kokonaisuuden. Olennaista on, että hyödynnät automaation tarjoaman kiinnostuksen kohteiden tunnistamisen tehokkaasti ja tartut puhelimeen, kun liidi on kuuma.

Olennaisia kysymyksiä käyttöönoton tueksi

  1. Kuinka kävijät saadaan tunnistautumaan verkkosivustolla?
    • Mikä materiaali on niin arvokasta, että sivuston käyttäjä on valmis antamaan sähköpostiosoitteensa vastineeksi siitä?
    • Kuinka tunnistetaan verkkosivukävijän kiinnostuksen kohteet?
  2. Kuinka vuorovaikutus verkkosivustokävijän kanssa tapahtuu tunnistautumisen jälkeen?
    • Minkälaisia automaatioita järjestelmään on mahdollista ja kannattavaa luoda?
    • Minkälaista materiaalia tarjoillaan kävijän valitsemasta aihepiiristä?
  3. Mitä kanavia on mukana vuorovaikutuksessa?
    • Mistä kävijöitä johdetaan sivustolle (some, hakukoneet)?
    • Kuinka vuorovaikutus potentiaalisen asiakkaan kanssa tapahtuu (uutiskirjeet, pop-up-ikkunat, lomakkeet jne.) ?
  4. Milloin liidi on kuuma?
    • Liidin kuumuus perustuu pisteytykseen.
    • Mistä toimenpiteistä annamme käyttäjälle pisteitä ja millä pistemäärällä käyttäjä tunnistetaan lämpimäksi tai kuumaksi liidiksi?
  5. Kuinka tieto liidistä siirtyy myyntiin?
    • Onko mahdollista luoda integraatio markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja esimerkiksi CRM-järjestelmän välille?
    • Vai riittääkö teille markkinoinnin automaatiojärjestelmän tarjoama hallinta yksinään?

Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme rakentaa toimivan markkinoinnin automaation teidän verkkosivullenne.

Markkinoinnin automaatio -pikaopas

 

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit