Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

19.04.2018

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä.

Kuinka pääsen alkuun?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan kalliimpia kokonaisuuksia, kuten Viidakko CEM tai HubSpot. Näiden väliltä valittaessa on päätettävä, riittääkö sivuston kävijän tunnistautuminen, automatisoidun materiaalin toimittaminen sekä prospektien hallinta (ActiveCampaign/Viidakko CEM) vai halutaanko käyttää myös esimerkiksi sosiaalisen median hallintaa sekä verkkosivuston julkaisujärjestelmää samasta työkalusta (HubSpot). Molemmissa tapauksissa suosittelen käyttämään rinnalla ilmaista Google Analytics-työkalua, jolla seuraat, että sivustosi sekä markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi toimii moitteettomasti.

Mitä markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto vaatii?

  • valitun työkalun lisenssien hankinta
  • käyttökoulutus talon sisällä tai kumppani ylläpitämään järjestelmää
  • integraatiot tarvittaviin järjestelmiin, kuten CRM-järjestelmään sujuvoittavat työskentelyä
  • automaatioiden suunnitteleminen, rakentaminen ja tehostaminen kokemuksien myötä
  • järjestelmän vaatimat muokkaukset verkkosivustolle (lomakkeet, pop-up ikkunat jne.)
  • uutiskirjeiden, ladattavien materiaalien, blogien, videoiden ym. sisällön tuottaminen

Markkinoinnin automaatio vaatii yhä manuaalista työtä

Tiesitkö, että markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi on täysin turha, mikäli sivuston kävijä ei tunnistaudu millään tavalla? Tämä tarkoittaa sitä, ettei kävijä anna yhteystietojaan sinulle vapaaehtoisesti. Tästä syystä yksi olennaisimmista kysymyksistä on, mikä on niin arvokasta materiaalia, että sivuston kävijä on valmis antamaan yhteystietonsa vastineeksi siitä. Vasta yhteystietojen luovuttamisen jälkeen automaatio voi käynnistyä.

Markkinoinnin automaatio ei nimestään huolimatta poista manuaalista työtä markkinoinnista vaan vaatii toimiakseen runsaasti mm. sisällöntuotantoa. Kaikki asiakkaille toimitettava materiaali (pikaoppaat, uutiskirjeet, blogit, videot, white paperit jne.) on yhä luotava ihmisen toimesta. Järjestelmä huolehtii vain oikeanaikaisesta lähetyksestä, kun valmista materiaalia on tarjolla ja haluttu automaatio eli ketju tapahtumia luotuna järjestelmään ennalta.

Toinen runsaasti manuaalista työtä vaativa osa-alue on automaatioiden ja pisteytysten luominen. Harvoin automaatioista syntyy kerralla tehokkaita tai pisteytys toimii aukottomasti, vaan alkuun kannattaa lähteä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja ja niitä hiomalla löydät toimivimman kokonaisuuden. Olennaista on, että hyödynnät automaation tarjoaman kiinnostuksen kohteiden tunnistamisen tehokkaasti ja tartut puhelimeen, kun liidi on kuuma.

Olennaisia kysymyksiä käyttöönoton tueksi

  1. Kuinka kävijät saadaan tunnistautumaan verkkosivustolla?
    • Mikä materiaali on niin arvokasta, että sivuston käyttäjä on valmis antamaan sähköpostiosoitteensa vastineeksi siitä?
    • Kuinka tunnistetaan verkkosivukävijän kiinnostuksen kohteet?
  2. Kuinka vuorovaikutus verkkosivustokävijän kanssa tapahtuu tunnistautumisen jälkeen?
    • Minkälaisia automaatioita järjestelmään on mahdollista ja kannattavaa luoda?
    • Minkälaista materiaalia tarjoillaan kävijän valitsemasta aihepiiristä?
  3. Mitä kanavia on mukana vuorovaikutuksessa?
    • Mistä kävijöitä johdetaan sivustolle (some, hakukoneet)?
    • Kuinka vuorovaikutus potentiaalisen asiakkaan kanssa tapahtuu (uutiskirjeet, pop-up-ikkunat, lomakkeet jne.) ?
  4. Milloin liidi on kuuma?
    • Liidin kuumuus perustuu pisteytykseen.
    • Mistä toimenpiteistä annamme käyttäjälle pisteitä ja millä pistemäärällä käyttäjä tunnistetaan lämpimäksi tai kuumaksi liidiksi?
  5. Kuinka tieto liidistä siirtyy myyntiin?
    • Onko mahdollista luoda integraatio markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja esimerkiksi CRM-järjestelmän välille?
    • Vai riittääkö teille markkinoinnin automaatiojärjestelmän tarjoama hallinta yksinään?

Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme rakentaa toimivan markkinoinnin automaation teidän verkkosivullenne.

Markkinoinnin automaatio -pikaopas

 

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Digistrategia – miksi se kannattaa tehdä?

Terveisiä lenkkipolulta! Näin keväisin näkee somessa ja lehdissä paljon uutisointia aiheesta ”näin olet juhannuksena rantakunnossa!”. Dieetit, kuurit ja ryhtiliikkeet ovat nyt viimeistään ajankohtaisia, jotta saadaan koronakilot karistettua ennen bikinikelejä. Olen tainnut aikaisemminkin vertailla dieettausta ja digimarkkinointia, joista löysin jälleen ilahduttavan yhtymäkohdan: Dieeteistä toimii parhaiten se, jota jaksetaan noudattaa pitkäjänteisesti. Sama… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit