Tekoäly-mullistaa-myynnin

15.09.2017

Tekoäly mullistaa myynnin

Taneli Tikka Salesvationissa kertomassa teköälystä

Ostaisitko sinä robotilta uuden pölynimurin? ”En kai…” -vastaus kuuluu luultavasti aika monen suusta. Mitä tekoäly käytännössä on, miten sitä voidaan hyödyntää juuri nyt esimerkiksi myynnissä ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa, olivat Taneli Tikan, Tieto Oyj:n innovaatiojohtajan, pääpointit Oulussa 8.9. pidetyssä Salesvationissa.

Tekoälyn hyödyntäminen

Jo tällä hetkellä tekoälyä hyödynnetään laajalti eri toimialoilla. Se, onko tekoäly valjastettu tämän hetken täyteen potentiaaliinsa jokaisessa yrityksessä ja, onko sen käytöstä todellakin niin paljon hyötyä, että siihen on kannattavaa investoida, on vielä varmasti epäselvää. Mutta varmaa on ainakin se, että tulevaisuudessa sitä on lähes pakko hyödyntää. Mikäli kilpailijasi käyttävät tekoälyä vaikkapa datan keräämiseen ja sen analysointiin, saavat he etua, jota on vaikea haastaa perinteisin keinoin. Jo yksistään tiedon määrä tulee olemaan haaste ”normaalille” ihmiselle, mutta antamalla tekoälyn hoitaa bulkkihommat, jää itselle aikaa toimiin, jotka vaativat juuri meitä – eli ihmiskosketusta.

Mitä tekoäly tarkoittaa sitten myynnin kannalta? Kuten jo aiemmin tuli todettua, tekoäly on erityisesti laajojen kokonaisuuksien ja suuren datamäärän (big data) analysointia. Tällä konemaisella analysoinnilla voidaan oppia tietynlaisia lainalaisuuksia esimerkiksi asiakkaiden käyttäytymisessä. Kun tähän yhdistetään automaatioita, joita tekoäly suorittaa, voidaan kokonaisia työvaiheita siirtää koneille. Kaiken kukkuraksi asiakas saa yksilöllistä palvelua omaan käyttäytymiseensä pohjautuen.

Taneli Tikka näytti esityksessään nelikentän, joka jakoi yritykset neljään eri osaan sen mukaan, miten helppoa/mahdollista niissä on hyödyntää tekoälyä. Helpoimman osa-alueen esimerkiksi oli valikoitunut Über, jossa kuskit voidaan korvata robotilla, eikä ihmisen läsnäoloa enää vaadita. Nelikentän vasemman yläkulman esimerkkinä toimi Buurtzorg, jossa tekoälyä hyödynnetään päivittäin, mutta hoiva-alan vaatimaa ihmisläheisyyttä ei voida kuitenkaan korvata. Kuvion oikeassa alalaidassa Tikan esimerkissä oli Morningstar, jossa teköäly tekee vaativia analyysejä, mutta se vaatii toimiakseen alan asiantuntijoiden keskusteluita ja pohdintaa. Oikeassa yläkulmassa esiteltiin Alphabet, jossa teköälyä on käytännöstä mahdotonta hyödyntää, sillä siihen liittyy oleellisesti todella paljon verkottunutta toimintaa.

Tekoälyn hyödyntäminen yrityksissä

Tekoälyn plussat ja miinukset

Kenen pitäisi olla huolissaan tekoälystä? No lähtökohtaisesti ei kenenkään, mutta (kärjistetysti) jos pelkäät työpaikkasi puolesta, pidä huoli, ettet kuulu keskijohtoon, sillä nämä työpaikat tullaan Taneli Tikan mukaan todennäköisesti korvaamaan tekoälyllä. Tuottava työ, myynti ja ylin johtoporras saavat hyvin luultavasti säilyttää toimeentulonsa.

Tekoälyn plussat:

+ rutiinihommien siirtäminen pois omalta työlistalta
+ tekee rationaalisia päätöksiä, eikä anna tunteiden tai uskomuksien vaikuttaa
+ suuren datamäärän hallitseminen
+ asiakas ei ole välttämättä enää tuntematon, vaikka tätä ei oltaisi aiemmin tavattu kasvotusten
+ tekoälyn käyttöönoton jälkeen myynti nousee keskimäärin 140 %

Tekoälyn miinukset:

– Ei ihmismäistä kontaktia
– Vie osan nykyisistä töistä
– Tekoälyn vaihtoehdot ovat joko kyllä tai ei, joten vaihtoehtoa siltä väliltä ei ole
– Ei vielä täysin kehittynyttä

Taneli Tikka tekoäly

Tuomas Timonen

Kirjoittaja Tuomas Timonen toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hänen erikoisalaansa on Googlen ihmeellinen maailma, erityisesti AdWords.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Salesvation Sami Jauhojärvi

Mitä 17 vuotta ammattiurheilijana opetti voittamisesta?

Salesvationin päivän toisessa puheenvuorossa estradille asteli kaikkien tuntema Sami ”Musti” Jauhojärvi. Tuo periksiantamaton huippu-urheilija ja hiihtäjä, joka toi suomalaisen hiihdon takaisin kansan suosioon Lahden skandaalin jälkeen. Ennakkoon minulla oli kovat odotukset Samin puheenvuorosta – Olinhan minäkin lähes YT:n (Ylitornion) miehiä ja intohimoinen penkkiurheilija. Samin puheenvuoron teemana oli voittaminen, mitä hän… Lue lisää

Salesvation Sami Jauhojärvi

Vältä väkivaltaa myynnissä!

Salesvationin viimeisenä puhujana kuultiin koko kansan rakastamaa turkulaista. Viimeisen puheenvuoron piti tietenkin kiinteistövälittäjä/onnenpyöräjuontaja/diili-kilpailija/myyntimies Jethro Rostedt! Puheenvuoronsa alussa Jeti meinasi menossa olevan viimeinen erä ja miehen olevan täysin köysissä. Tämä ei kuitenkaan pitänyt aivan paikkaansa, sillä puhe oli jotain myyntikoulutuksen ja stand up -shown väliltä. Yleisö selvästi nautti kuulemastaan ja salissa… Lue lisää

Sisututkija Emilia Lahti

Riikka Pohjanen ”Elämä koostuu sinfonioista”

Viides Salesvation käynnistyi sisututkija Emilia Lahden puheenvuorolla ”Sisun syliin: Tarinoita pienten ihmisten suuresta kyvystä tehdä ihmeellisiä asioita.” Puheenvuoro sai minut ymmärtämään, että olen itsekin jälleen jonkinlaisen taitekohdan partaalla. Elämä koostuu sykleistä – tai sinfonioista, kuten Emilia puheenvuorossaan niitä nimittää. Emilia oli vastoinkäymisten myötä tehnyt elämässään suuria valintoja: ”ei riittänyt, että… Lue lisää

Puhu-vähemmän-myy-enemmän

Puhu vähemmän, myy enemmän!

Osallistuimme Verkkiksen porukan kanssa Salesvation 4 -tapahtumaan, jossa yksi päivän esiintyjistä oli huikean energinen ja räväkkä Tuija Rummukainen. Tuija on työssään haastatellut yli sataa myyjää eri toimialoilta ja kerännyt kasaan faktat siitä, millainen on huippumyyjä.

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit