Verkkoasema

Huomispäivän asiakkaasi ovat tänään verkossa.

Verkkoaseman blogi - Asiantuntijavinkkejä digitaaliseen markkinointiin

Pimeät ongelmat verkkosivuilla ja digimarkkinoinnissa

17.8.2017 | Tiina Räisänen

 

Etsitkö ratkaisuja aina vain katulampun alta?

Myöhään eräänä iltana poliisi näkee miehen kiertelemässä katulamppua. "Mitä oikein puuhailette?" Poliisi kysyy. "Etsin autonavaimia", mies vastaa selvästi humaltuneena. "Tännekö kadotitte ne?" "En vaan tuonne", mies vastaa osoittaen selkänsä taakse pimeään, "mutta täällä on valoa ja helpompi etsiä."

Kokemukseni mukaan näin tapahtuu kovin usein, kun lähdetään etsimään ratkaisuja yrityksen markkinoinnin haasteisiin. Ongelmia on helpompi tutkailla tutulla maaperällä kuin siellä missä omat kyvyt ja tiedot eivät olekaan niin vankkoja. Helposti nähtävillä olevat ongelmat ovat kivuttomampaa ratkaista kuin ne pimeässä piilevät ja todennäköisesti suuremmat haasteet.

"Pimeät ongelmat" verkkosivuilla 

Verkkosivujen uudistamisessa aloitetaan usein ongelmien ratkaisu päivittämällä vain ulkoasua freesimmäksi. Jokainen tiimissä osaa todennäköisesti kommentoida värejä ja kuvia ja näyttää kilpailijoiden kivemman näköisiä sivuja. Harvoin kuitenkin pelkkä ulkoasupäivitys ratkaisee niitä ongelmia ja odotuksia, joita verkkosivujen rooliin kytketään. Usein ja tyypillisin toive on: Saada lisää liidejä ja uusia asiakkaita. Jotta tämä haaste voitaisiin ratkaista, täytyy sukeltaa pimeään, verkkosivujen ulkoasun alle.

1. Ostajapersoonat

Millaisia asiakkaasi ovat? Minkälaisia ongelmia heillä on? Millaisiin kysymyksiin he haluavat vastauksia? Kuinka yrityksesi voi ratkaista asiakkaasi ongelman? Miten voisit auttaa heitä jo verkkosivuillasi?

2. Nykytilanne

Kuinka moni on löytänyt verkkosivunne? Miten ja mistä asiakkaat päätyvät nykyisille sivuille? Mitä he tekevät sen jälkeen, poistuvat vai jatkavat matkaa? Löytävätkö he etsimänsä? Mikä kiinnostaa ja mikä ei? 

Nämä kysymykset toimivat kuin taskulamppu, valaisevat pimeää ja auttavat verkkosivujen rakentamista halutun laisiksi. Apuna kannattaa käyttää mm. asiakaskyselyjä, haastatteluja, myyjien ja asiakaspalveluhenkilöiden kokemuksia ja verkkosivujen analytiikkaa. 

"Pimeitä ongelmia" digimarkkinoinnissa

Asioita on hyvä tehdä jostain syystä, ei vain siksi, että se on kivaa. (Lisäys: Jotain juttuja tosin kannattaa tehdä kyllä vain ihan sen takia.) Somettaminen on hauskaa, mutta sen tulisi olla suunnitelmallista, jotta se voisi olla aidosti tuloksellista. Yritysten digimarkkinoinnissa tyypillisesti mietitään some-kanavien käyttöönottoa ja esimerkiksi Google-näkyvyyden parantamista ilman tarkempaa erittelyä kuten Miten? Milloin? ja erityisesti Miksi? Digi- tai some-strategia kuulostaa raskaalta sanalta, kun kyse on vain siitä, että tekemisellä tulisi saada aikaiseksi yrityksen bisnestä tukevaa tulosta.

Suunnitelma tarkoittaa pitkäjänteistä tekemistä valituissa kanavissa. Suunnitelman onnistuminen mitataan tuloksissa: Kuinka paljon saatiin kattavuutta/näkyvyyttä, paljonko saatiin uusia kävijöitä verkkosivuille, miten kävijät käyttäytyivät ja tärkeimpänä: Tuliko uusia yhteydenottoja? 

Urani alussa tein digimarkkinoinnin projektin erääseen yritykseen. Asiakkaan tavoite oli, että he halusivat ehdottomasti olla Googlessa kärkisijoilla tietyillä avainsanoilla. Projekti toteutettiin ja he nousivat kärkeen kaikilla valituilla termeillä. Asiakas ei ollut tyytyväinen. He eivät saaneet kovista tuloksista huolimatta lisää yhteydenottoja! Tavoite ei siis ollut itse sijoitukset vaan pimeään oli jäänyt se pohjimmainen haaste: Uudet kontaktit verkkosivuilta. Pelkän Googleoptimoinnin sijaan projektiin olisi kuulunut tehdä verkkosivujen analysointia ja uudistusta ja merkittävää sisällöntuotantoa. Tästä oppineena useimmin toistuva kysymys asiakkaalleni onkin: Miksi?

Jotta todellisiin tavoitteisiin päästään, on tärkeää uskaltautua katulamppua kauemmas. Jos jännittää, niin ota kaveriksi vaikka yksi verkkisläinen taskulampun kera!

Lue lisää blogeja samasta aihepiiristä:

Digitaalinen markkinointi
Kirjoittaja Tiina Räisänen on toiminut Verkkoaseman toimitusjohtajana keväästä 2016 lähtien. Työura Verkkoasemalla on alkanut vuonna 2007 digitaalisen markkinoinnin parissa.
Jaa

Ole ensimmäinen joka kommentoi tätä kirjoitusta


HUOM! Emme hyväksy HTML-koodia, linkkejä tai sähköpostiosoitteita kommentin sisällössä.
 
 

 

Blogaukset

Yhteystiedot Tarjouspyyntö Tukipyyntö Tilaa uutiskirje
Jaa tämä sivu