Blogi

31.1.2022

Näin onnistut verkkosivu-uudistuksessa

Verkkosivu on kanava, joka on täysin omassa hallinnassanne. Facebookissa ja LinkedInissä ollaan ulkoisen osapuolen armoilla, mutta omilla verkkosivuilla voitte tehdä mitä haluatte. Verkkosivusta voi rakentaa liidimagneetin, sinne voi lisätä verkkokaupan ja esimerkiksi konkreettisia mittareita tulosten seurantaan.

Verkkosivujen rooli on:

  • vahvistaa yrityksen brändiä
  • tehostaa myyntiä tuomalla uusia liidejä
  • hoivata olemassa olevia asiakkaita kertomalla ajankohtaisia asioita tuotteista ja palveluista
  • tuoda oma osaaminen ja osaajat esille
  • vakuuttaa asiakas siitä, että tämä homma me osataan
  • viestiä omalle henkilöstölle yrityksen arvoista ja ajankohtaisista asioista
  • olla käyntikortti ulospäin mm. rekry- ja myyntitilanteissa.

Facelift vs. koodin uusiminen

Verkkosivujen tulee elää rinta rinnan markkinoinnin kanssa. Siksi verkkosivuja täytyy uudistaa säännöllisin väliajoin.

Kun verkkosivut kaipaavat uutta ilmettä ja tekniikkaa, ei aina ole pakko uusia koko koodia. Jos alusta on pidetty ajan tasalla, voi kevyt facelift riittää. Tässä vaiheessa hyvän kumppanin merkitys korostuu. Asiantunteva kumppani osaa huolehtia ylläpidosta niin, että verkkosivujen elinkaari pitenee.  

Jossain kohtaa verkkosivut tulevat kuitenkin tiensä päähän ja on aloitettava tuskalliselta tuntuva prosessi niiden uudistamiseksi. Uudistaminen voi tulla kyseeseen parin vuoden välein, mutta teknisesti verkkosivujen ikä voi hyvin olla viisikin vuotta, mikäli alusta on valittu järkevästi. Ajan hampaan puraisun voi silloin nähdä lähinnä visuaalisissa elementeissä ja suunnittelussa.

Pahin virhe, minkä elinkaaren suhteen voi tehdä, on valita liian eksoottinen alusta, jota ei vuoden päästä enää tueta. Luotettavan kumppanin tehtävänä on opastaa sinua myös tässä asiassa.

Prosessi käyntiin

Ensimmäinen vaihe verkkosivujen uudistamisessa on arvioida, kuinka suuri uudistus on järkevää oman liiketoiminnan kokoon nähden. Verkkosivu-uudistuksen hinnat vaihtelevat parista tuhannesta ylöspäin. Järkevän uudistuksen avaimet käteen -periaatteella saa noin 15 000–30 000 eurolla.

Kannattaa miettiä ensinnäkin verkkosivun tavoitteet:

  • miten sivuston tulisi tukea liidien hankintaa
  • miten se rakentaa yrityksesi brändiä
  • kuinka käytettävä sivuston täytyy olla
  • miten pitkään kävijöiden toivotaan viihtyvän siellä
  • tarvitaanko verkkokauppamahdollisuus?

Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että sivustoa rakennetaan tulevaisuuden tarpeita varten, ei vain tähän hetkeen. Mikäli yrityksenne tavoitteena on hakea kasvua, tämä on tärkeää ottaa huomioon verkkosivuja suunniteltaessa.

Kuinka paljon aikaa se vaatii?

Okei, olette nyt päättäneet, mitä toimintoja ja tekniikkaa verkkosivuilta tulisi löytyä. Rahan lisäksi yrityksesi täytyy investoida prosessiin myös aikaa. Voitte vaikuttaa hintaan jonkin verran myös sillä, teettekö esimerkiksi sisällöt itse, vai luotatteko niissäkin kumppaniinne. Molemmissa tapauksissa palveluntuottaja tarvitsee teiltä runsaasti informaatiota ennen varsinaisen tekemisen aloittamista:

  • Mitä yrityksenne tekee?
  • Mitä verkkosivuilla halutaan viestiä?
  • Minkälaisia alasivuja tarvitaan?
  • Mitä lomakkeita halutaan?
  • Tarvitaanko jaettavia materiaaleja: oppaita, whitepapereita jne.

Jos haluatte käyttää olemassa olevia sisältöjä, kuten kuvia, oikeiden versioiden esiin kaivamiseen saattaa siihenkin kulua yllättävän paljon aikaa. Aikaa kannattaa varata myös tilannepalavereihin, jotka ovat tärkeitä kohtia varmistaa, että sivustouudistus on menossa oikeaan suuntaan.

Rautalangat tuovat suunnitelman eloon

Kun idea sisällöstä alkaa olla valmiina, palveluntuottaja tekee verkkosivusta ns. rautalangat. Se on tavallaan lyijykynällä vapaalla kädellä piirretty pohjapiirros tulevaan taloon, mutta toiminnallisena klikkailtavana prototyyppinä. Myöhemmin piirrokseen lisätään värejä ja kolmiulotteisuutta, mutta vielä ei ole sen aika.  

Rautalanka tuo verkkosivun eloon. Se on konkreettinen suunnitelma siitä, mitä sisältöä missäkin on ja miten millekin sivulle pääsee. Jos prosessista halutaan mahdollisimman sujuva, KAIKEN sisällön tulisi olla tässä vaiheessa valmiina: tekstit, kaaviot, kuvat, videot ja niin edelleen. Harvassa projektissa tämä onnistuu, mutta lähtökohtana tämä olisi erittäin toivottavaa.

Jos kaikki näyttää tässä vaiheessa hyvältä, suunnitelma menee palvelutuottajan koodaajalle. Teknisessä toteutuksessa ei yleensä tarvita teidän panostanne. Koodari koodaa sivut rautalankojen pohjalta ja kun koodi on valmis, istutte jälleen yhteisen pöydän ääreen tarkastelemaan tulosta. Jos ja kun rautalangat on tehty hyvin ja ne on yhdessä hyväksytty, tässä vaiheessa prosessi etenee sujuvasti.

Sisällön syöttö ei ole pelkkää copy/pastea

Koodin valmistuttua vuorossa on usein se tuskallisin vaihe: sisällön syöttö. Kuulostaa copy/paste-toiminnalta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Tämän vaiheen voitte kuitenkin halutessanne tehdä itse. Mikäli rautalangat oli suunniteltu olemassa olevien sisältöjen pohjalta, eikä sisältöihin ole tullut muutoksia, hienoa! Siinä tapauksessa sisällön syöttö voi sujua helpostikin.

90% tapauksista näin ei kuitenkaan ole. Joku yleensä huomaa tässä vaiheessa, että tuote x puuttuu ja palvelun y kuvaus on arvioitu 350 sanan mittaiseksi, kun sanoja keksitäänkin nyt korkeintaan 35. Kuvan tilalle halutaankin video ja ehkä tuolle sivulle olisikin parempi lisätä lomake.

Sisällön syötössä tarvitaan näkemystä ja palveluntuottajanne on todennäköisesti tottunut ad hoc -muutoksiin ja myös varautunut niihin. Tässä vaiheessa sivustolle lisätään myös tarvittavat integroinnit, analytiikat ja GDPR-toiminnot, jonka jälkeen on vuorossa viimeinen yhteinen katselmointi.

Melkein valmista!

Ennen julkaisua palveluntuottaja testaa vielä sivuston huolellisesti eri laitteilla ja selaimilla. Jos haluatte jatkossa ylläpitää sivustoa itse, palveluntuottaja kouluttaa henkilöstönne sitä varten.

Ja kun kaikki on viimein valmista, painetaan enteriä.

Kaikki valmista?! Ei ihan. Vielä täytyy tehdä nimipalveluiden muutos (muistattehan missä edellisten sivun nimet ovat?), ilmoitettava Googlelle uudesta sivustanne ja toimitettava sinne sivukartta, jotta Google löytää sivustonne myös jatkossa. Tässä vaiheessa on hyvä varautua pieneen notkahdukseen hakutuloksissa, mutta jos sivusto on tehty ammattitaidolla, tulokset tulevat hyvin pian ampaisemaan entistä korkeammalle.

Kuinka kauan tähän kaikkeen kannattaa sitten varata aikaa? Jos kaikki menee suunnitelman mukaan ja aikataulu pitää, verkkosivu-uudistus on mahdollista saada maaliin kahdessa kuukaudessa. Käytännössä aikaa on hyvä varata lähemmäs kolme kuukautta.

Prosessissa on lukuisia sudenkuoppia, jotka voivat vaikuttaa aikatauluun:

  • Suunnitteluvaihe vedetään läpi liian ylimalkaisesti, jolloin muutoksia joudutaan tekemään projektin loppuvaiheessa
  • Tekstit eivät valmistu ajoissa tai tekstien määrä yli- tai alimitoitetaan
  • Oikeita kuvia ei löydy arkistoista eikä ole varauduttu kuvaamaan uutta materiaalia
  • Tuotekuvaukset tai muut sisällöt puuttuvat kokonaan

Huolellinen valmistautuminen on siis verkkosivu-uudistuksen a ja o. Kun kaikki käydään läpi huolella ja ammattitaidolla, lopputuloksena teillä on uusi ja upea verkkosivusto, joka toimii saumattomasti yhteen markkinointinne kanssa.

Muista nämä verkkosivu-uudistuksessa:

  1. Valmisteemat kaduttavat aina. Pyydä aina niin sanottu custom-teema.
  2. Liian eksoottinen alusta voi koitua kalliiksi ratkaisuksi, WordPress on syystä maailman suosituin alusta.
  3. Ota uudistus investointina kulun sijaan.
  4. Sopeuta uudistuksen kokoluokka liiketoimintaanne.
  5. Rakenna tulevaisuuden tarpeisiin.

Haluatko jättää tarjouspyynnön?

Jos haluat tietää, miten Verkkoasema voisi auttaa teitä verkkosivujen uudistamisessa, varaa aika kalenteriini TÄSTÄ tai jätä tarjouspyyntö alla olevan linkin kautta.

Kuulemisiin!

Jyrki Sundström / teknologiajohtaja

Jyrki Sundström
Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys