14.1.2016

Hakukoneoptimointi ja metatiedot

Google muutosten myrskyssä

Hakukoneoptimointi on muuttunut vuosien varrella hyvinkin paljon. Silti tietyt tavat ja uskomukset tuntuvat istuvan tiukassa. Viimeksi eilisessä asiakastapaamisessa kävimme keskustelua metatietojen merkityksestä Googlenäkyvyyden kannalta – kuinka tärkeitä siis ovat nuo metatiedot?

Hakukoneoptimointi ja meta description

Meta description on kuvauskenttä, joka esittelee lyhyesti verkkosivulinkin takana olevan sisällön. Meta description näkyy mm. Googlen hakutuloksissa linkin alla. Google ilmoitti jo vuonna 2009, että meta description -kentän sisältö ei vaikuta itse hakutuloksiin. Tämä EI kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö meta descriptionilla olisi merkitystä hakukoneoptimoinnin kannalta! Hyvä ja kiinnostavat meta description nimittäin houkuttelee käyttäjää klikkaamaan juuri sinun linkkiäsi muiden hakutulosten joukosta. Ja mikä taas vaikuttaa hakutuloksiin on klikkausprosentti. Eli mitä useammin käyttäjä klikkaa hakutulostasi eikä kilpailijan, sitä enemmän saat Googlelta positiivista huomiota eli parempia sijoituksia hakutuloksissa.

Esimerkki titlestä ja meta description -kuvauksesta

Hakukoneoptimointi ja meta keywords

Verkkosivuille voidaan myös lisätä sivukohtaisesti meta keywords -kenttään lista avainsanoista, jotka ovat merkityksellisiä ko. sivulle. Jo hakukoneoptimoinnin alkutaipaleella tämä meta –tieto ”ylihyödynnettiin” eli spämmättiin täyteen avainsanoja, joille haluttiin parempia sijoituksia hakutuloksissa. Tämä oli helppo tapa tehdä hakukoneoptimointia, koska meta keywords –kenttään lisätyt avainsanat eivät näkyneet verkkosivuilla kävijöille. Google totesi nopeasti, että keywords –elementin noteeraaminen tuotti Googlen käyttäjille epärelevantteja hakutuloksia ja poisti meta keywords –elementin kokonaan hakualgoritmeistaan (=säännöt, joiden avulla hakutulokset järjestetään).

Emme suosittele meta keywords –kentän hyödyntämistä tällä hetkellä lainkaan – se on nimittäin kätevä paikka kilpailijalle käydä katsomassa mitkä avainsanat olet katsonut liiketoiminnallesi tärkeäksi. 🙂

Hakukoneoptimointi ja title

Title on kuvauskenttä, joka näkyy hakutuloksissa linkin otsikkona. Title –kentällä on edelleen merkitystä hakutuloksissa sijoittumiseen sekä itse klikkausprosenttiin. Sivukohtaiset titlet kannattaa miettiä huolella, sillä ne ovat yksi helpoimmista hakukoneoptimoinnin askelista. Titlen tulisi olla 50-60 merkkiä pitkä, houkutteleva ja sivua kuvaava otsikko. Title –tekstien tulisi olla uniikkeja joka sivulla, joten älä anna julkaisujärjestelmäsi generoida niitä auttomaattisesti!

Kysy lisää asiantuntijoiltamme! Lue tästä lisää hakukoneoptimoinnista.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys