KeraPlast verkkokauppa ja verkkosivut käytettävyyden näkökulmasta

Verkkokauppa myyntivalmiina sesongin alkaessa!

Kera Groupin verkkosivut ovat ripoteltuna levälleen toisistaan irrallisiksi kokonaisuuksiksi, joiden hallinta, ylläpito ja käyttäminen oli haastavaa. Verkkosivurypäs oli käymässä kalliiksi niin myynnillisestä kuin hallinnollisestakin näkökulmasta. Yrityksessä herättiin siihen, että verkkosivut tulisi uudistaa ja vieläpä mahdollisimman pian, jotta sesonkimyynnit eivät jäisi saamatta.

Tarvitsimme verkkosivu-uudistusta ja taustalla oli uusien markkinointiteknologien käyttöönoton mahdollisuus, sekä suurempi hallinta sivuihin itsellemme. Meillä ei kuitenkaan ollut kaikkea tarvittavaa osaamista itsellämme, joten oli tärkeää löytää kumppani mahdollistamaan tavoitteemme. Ei ollut itsestäänselvyys, että sellaista kumppania, joka toimisi ns. osana meidän omaa tiimiä, löytyisi. Oikeastaan emme sitä löytäneetkään, koska Verkkoasema ja Tiina löysi meidät, oikealla hetkellä.

Monimutkainen kokonaisuus haluttiin yksinkertaistaa

Kera Groupin terassi- ja valokateratkaisuja tarjoava Keraplast-verkkosivun ongelmana oli se, että sivustot oli ripoteltu eri URL-osoitteisiin, eivätkä ne linkittyneet sujuvasti toisiinsa. Kokonaisuus oli loppukäyttäjän näkökulmasta epäjohdonmukainen ja ylläpitäjän näkökulmasta monimutkaiset. Kehitystyö söi paljon resursseja, eivätkä asiakkaat löytäneet kaipaamiansa tuotteita, joten kokonaisuus päätettiin uudistaa täysin.

Käytettävyys ja helppous tavoitteena

Konseptoinnissa ja suunnittelussa päätettiin panostaa sivujen käytettävyyteen. Verkkokaupan ja -sivuston visuaalinen ilme suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa ja tekninen toteutus tehtiin verkkosivun osalta WordPressillä ja verkkokauppa rakennettiin WooCommercella. Asiakas pidettiin tiiviisti mukana kehitystoiminnassa viikoittaisten statuspalavereiden kautta, joissa edistymistä seurattiin ja kehitysideat ja kommentit saatiin saman tien jatkotyöstöön.

Projektin aikataulu oli todella kiireellinen, koska haluttiin olla myyntikunnossa, kun sesonki alkaa. Jyrkille kiitos projektin vetämisestä.

Laskuri auttaa asiakasta ja helpottaa toimittamista

Erityispiirteenä verkkokauppaan lisättiin omana lisäosanaan laskuri, jonka avulla verkkokaupan asiakas saa helposti valittua kaikki valokatteen rakentamiseen tarvittavat tuotteet yhdeltä sivulta suoraan ostoskoriin. Laskuri laskee kuinka paljon ruuveja, listaa, tiivistettä ja muita tuotteita esim. ”4m x 3m” -kokoinen valokate tarvitsee, ilman, että asiakas joutuu itse laskemaan tarvittavaa määrää. Lisäksi laskurin kautta voi samalla tilata vakiomittaisten katteiden leikkauksen haluamaansa mittaan suoraan valmistajalta. Laskuri on todettu sen verran toimivaksi, että sen toiminnallisuutta laajennetaan jatkossa Kera Groupin muihin tuotesivustoihin.

Projektin aikataulu oli todella kiireellinen, koska haluttiin olla myyntikunnossa, kun sesonki alkaa. Jyrkille kiitos projektin vetämisestä. Verkkosivut ja verkkokauppa oli myyntivalmiina sesongin alkaessa. Yhteistyötä Verkkoaseman kanssa ollaan tehty hymy huulessa ja Verkkiksellä ollaan kyllä ammattilaisia. Nyt kun sivut on saatu liveen, niin kuukausittainen kehittäminen jatkuu yhdessä Verkkiksen kanssa. Verkkosivujen kehityksen lisäksi saamme tärkeää resurssia myös digimarkkinointiimme, johon tuleva yhteistyömme tulee osaltaan painottumaan.

Jesse Nieminen
Digital Marketing Specialist, Kera Group Oy

Vastaavia toteutuksia